problemer med smerter i bihuler under dykn~
Fra : Thomas Kristensen

Dato : 22-07-03 20:41

Hej,
er der nogen, der ved noget om, hvordan man kan afhjælpe smerter, der
opstår i bihuler både under nedstigning og opstigning, primært det
sidste.
Smerterne opstår altid på nøjagtig samme sted på højre side af næsen.
Nedstigninger afhjælpes ved intens trykudling og lav
nedstigningshastighed. Opstigningerne er værre, her skal det gå meget
langsomt, indtil man mærker (og hører) luften komme ud.
Sudafed og diverse næsesprays er afprøvet, dog uden at afhjælpe
problemet helt, og det ville være rart at høre, om der er nogle der
har erfaringer med problemet/kender metoder til at afhjælpe det, eller
har kendskab til personer, evt. dykkerlæger, der kunne hjælpe.
Smerterne er ret kraftige og kan mærkes i mange dage efter dykning.

Mvh. Kristine Rasmussen

Fra : Allan Hansen

Dato : 23-07-03 09:39

"Thomas Kristensen" <thomaskkristensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> har kendskab til personer, evt. dykkerlæger, der kunne hjælpe.
> Smerterne er ret kraftige og kan mærkes i mange dage efter dykning.

Det er skidt at have problemer med bihulerne. Bihulesqueeze er det
almindeligste der som regel er forårsaget af forkølelser eller
allergi/høfeber. Ved vedvarende problemer/smerter bør du nok søge lægehjælp.
Du kan starte med: www.dykkermedicin.dk De har også en telefonrådgivning
ved dykkermedicinske problemer Tlf 28241643

Allan Hansen

Fra : kasper elsborg

Dato : 23-07-03 19:43

Hej Thomas. Jeg tror du skal være påpasselig med Sudafed. Jeg er ikke helt
sikker men jeg mener der er Ephedrin i,og der er ikke godt under tryk. Kan
give hjerteflimmer og blackout. Jeg har selv oplevet det første pga
Ephedrinen på 5 m. Ikke så behagelig...

mvh.Kasper

Fra : Jacob Mondrup

Dato : 24-07-03 10:40

Hej.

I det hele taget mener jeg at medicin og dykning / tryk er en rigtigt dårlig
kombination og bør ikke anfales. Strengt taget bør man slet ikke dykke hvis
man ikke kan trykudligne ordentligt. Det kan jo give varige skader at
"overhøre" smerterne ved dykning. Man bør søge dykkerlæge før yderligere
dykning.

Jacob Mondrup

Fra : Jesper

Dato : 24-07-03 14:08

Hej Kristine

Jeg har haft de samme problemer i nogle år. På et tidspunkt tog det mig
24 timer før udligningen kom - med intense smerter til følge.

Du bør opsøge en øre, næse - halslæge ( det er også hvad dykkerlægerne
vil anbefale )

Hvis du tit har problemer med at udligne, kan det jo være du har en mere
eller mindre kronisk betændelse. Det kan være en allergi tilstand. Lægen
kan hurtigt lave en priktest, så du ka' få den nødvendige behandling (
Nasonex f.eks ) Det virkede for mig næsten øjeblikkeligt.

Mvh

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-03 09:11

Hej Kristine
Har du prøvet det ældgamle middel saltvand? Lav en 3% opløsning, kom det
på en spray eller hæld lidt ud i hånden og indsnus det.
Jeg brugte det for en del år tilbage, da jeg havde samme problemer og
ikke ville bruge medicinske næsespray p.gr.a. skadevirkningerne på
slimhinderne.
Det var meget effektivt og desinficerer samtidig, hvis betændelse er
årsagen. Det tager også en begyndende forkølelse, og er under alle
omstændigheder helt harmløst.

VH
Bo Jørgen Nielsen