Dyrenes Beskyttelse?
Fra : Vibeke & Michael

Dato : 22-07-03 19:23

Hej NG

Jeg blev i dag ringet op af en eller anden fra Dyrenes Beskyttelse som ville
have mig til at støtte foreningen.

Nu er mit spørgsmål så:

Er det tilladt for Dyrenes Beskyttelse at ringe til tilfældige mennesker og
sælge deres forening.

Er det ikke kun aviser der må dette?

Hilsen

Michael

Fra : rAnders

Dato : 23-07-03 15:40

"Vibeke & Michael" <mogv@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> have mig til at støtte foreningen.
> Nu er mit spørgsmål så:
> Er det tilladt for Dyrenes Beskyttelse at ringe til tilfældige mennesker

Hehe, hvorfor skulle det dog kun være aviser ?, de er da mere komercielle
end Dyrenes Beskyttelse er. Så hvis aviser må, så må alle virksomheder eller
foreninger vel også, jeg kan dog ikke henvise til paragraffer

rAnders.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 23-07-03 15:52

rAnders wrote:
> Hehe, hvorfor skulle det dog kun være aviser ?, de er da mere komercielle
> end Dyrenes Beskyttelse er. Så hvis aviser må, så må alle virksomheder eller
> foreninger vel også, jeg kan dog ikke henvise til paragraffer

Så lad være at skriv. Du vildleder i stedet for vejleder.

Jeg henviser til dørsalgslovens §2, stk. 1 og 2.

http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A1987/0088629.htm

Jeg kan dog ikke sige om Dyrenens beskyttelse er indbefattet af en
undtagelse - men kan ikke udmiddeltbart finde den. Så skulle det være
tegning af abonnement af tidskifter? Men jeg synes det er en lidt vag
lovhjemmel.

mvh
Johan

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-07-03 22:55

Scripsit Johan Holst Nielsen <johan@weknowthewayout.com>

> Jeg kan dog ikke sige om Dyrenens beskyttelse er indbefattet af en
> undtagelse - men kan ikke udmiddeltbart finde den.

Det er de ikke. Til gengæld er de slet ikke omfattet af loven i første
omgang, idet foreningen ikke optræder som erhvervsdrivende i
forbindelse med henvendelsen.

Man kunne nok ønske sig at loven også omfattede den slags
ikke-erhvervsmæssige henvendelser, men det hører i givet fald til i
dk.politik snarere end her. Et tilsvarende spørgsmål var oppe i
Folketinget i forbindelse med forbuddet mod uanmodet email-henvendelse
i 2000. Ministerens begrundelse for at forbuddet kun kom til at handle
om erhvervsmæssige henvendelser var lovteknisk: Der var ikke nogen der
havde brugbare ideer til en formulering af forbuddet der skelner
uønskede ikke-erhvervsmæssige henvendelser fra ønskede med nogen
videre præcision.

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-07-03 15:52

"rAnders" <rand@hotmail.com> wrote in

> Hehe, hvorfor skulle det dog kun være aviser ?,

Fordi lovgivningen siger at aviser, forsikringer og selskaber der har
kontrakt om brand og redningstjeneste med en kommune må lave
telefonsalg. Kan ikke lige huske om der er andre med også