Amway?
Fra : Tue Hellstern

Dato : 22-07-03 18:52

Hej !

Jeg har en god ven der er begyndt at sælge forskellige vare, mest rengørings
midler og kosmetik, via et firma ved navn Amway. Han prøver nu hver gang vi
er samme at "hverve" mig til også at sælge deres vare. Men på mig virker det
lidt som om at firmet læner sig op ad noget pyramide.

Jeg har søgt lidt på nette og fundet noget materiale om firmaet, men vil
gerne høre om der er nogle der har nogle personlige erfaringer som de vil
dele ud af, både positive og negative. Kan man tjene penge på dette?

Tue

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 22-07-03 19:03

"Tue Hellstern" <info@f1-support.dk> writes:
> [...]
> er samme at "hverve" mig til også at sælge deres vare. Men på mig virker det
> lidt som om at firmet læner sig op ad noget pyramide.

Føj - hvad som helst som bygger på at "gode venner" skal plage deres
omgangskreds hver gang de er sammen er ganske enkelt for lavt.

http://www-2.cs.cmu.edu/~dst/Amway/
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl

Fra : MadsD

Dato : 22-07-03 20:16

> Føj - hvad som helst som bygger på at "gode venner" skal plage deres
> omgangskreds hver gang de er sammen er ganske enkelt for lavt.

Ja, det med at plage er squ ikke god markedsføringsskik. Ham din ven nærmer
sig på grænsen af loven. Hvis du finder ud af hans IBO-nummer, navn m.m.,
kan du sende en klage til Amway over ham. Den danske post-adresse kan du få
af mig. Den står måske på www.amway.dk Din "ven" lyder som et sort får.

> http://www-2.cs.cmu.edu/~dst/Amway/

Jeg har godt set den side, der er refereret til her. Jeg har sågar læst
nogle af historierne. Nogle punkter kan jeg give dem ret i.. og andre er
direkte i skoven.

Firmaet Amway, er i sig selv ikke nogen pyramide. Det bygger på MLM
(Multi-level-marketing), og er fuldt ud lovlig. Jeg er selv IBO'er (sælger,
independent business owner), og jeg har faktisk haft en i mit netværk, der
ringede til forbrugerstyrelsen og politiet. Ingen af dem havde noget at
indvende mod Amway.

Der har været nogle artikler omkring Amway og deres hverve-metoder. De
artikler har bygget på en subjektiv journalistik, hvor journalisten selv,
ikke har sat sig ordentlig ind i hvordan det hele fungerer. Sådan er det
typisk, når folk tænker pyramide om et firma. De har aldrig sat sig
ordentlig ind i det.

Jeg kan komme med en masse mere information, men stopper nu... ellers bliver
det en kæmpe fristil. Anyway, jeg kan henvise til bogen "Det store overblik"
skrevet af Edward Ludbrook. Den forklarer lidt om hvad der er pyramide, og
ikke pyramide. Forbrugerstyrelsens hjemmeside har også nogle retningslinier
for hvornår det er, og ikke er pyramide.

--
Regards/Hilsen
MadsD - http://www.madsd.dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 22-07-03 20:25

"MadsD" <spam@_removemetosendmemail_madsd.dk> wrote in message

> Firmaet Amway, er i sig selv ikke nogen pyramide. Det bygger på MLM
> (Multi-level-marketing), og er fuldt ud lovlig.

Hvad sælger Amway?

Fra : MadsD

Dato : 22-07-03 20:47

> "MadsD" <spam@_removemetosendmemail_madsd.dk> wrote in message

> Hvad sælger Amway?

Jaaaa... mange ting! I USA har IBO'er og kunder adgang til rigtig RIGTIG
mange produkter. Det mindste er en mundspray og det største en Porsche.

Amway producerer selv omkring 550 produkter, hvoraf vi i Skandinavien har
adgang til ca. 250 produkter, der alle er indenfor rengøring
(kitchen/bathroom/glass cleaner, "Ajax-erstatninger", som jeg kalder deres
allerførst produkt, hygiejne (shampoo, balsam, hårstyling, etc), vitaminer
og kosttilskud.)

Amway udbyder et væld af varer. Nutriway er deres vitaminer og
kosttilskud-serie og er det mest solgte af den slags i verden. Artistry er
den 5. største serie af skønhedsartikler (hudcrémer, hudpleje, etc) baseret
på år 2000-salg. Puha... der er godt nok meget! Kaffe, sælger de sørme også.

Der er et konstant udvidelse af deres produktsortiment. Da Amway startede i
Skandinavien var der 13 produkter. Nu er der som tidligere skrevet ca. 250
produkter. Alle, produkter som vi bruger i dagligdagen. Tandpaste, tandtråd,
shampoo, balsam, håndsæbe.

Amway fokuserer utrolig meget på at deres produkter er så biologisk
nedbrydelige som muligt. Hvilket også er en af deres stærke sider.

Amway holder en "Scandinavium Summer Tour", hvor alle kan komme og se på
produkter (har jeg fået at vide i vores nyhedsbrev). Det foregår d. 27. juli
2003, fra kl. 13.00- 20.15 ca., på Hotel D'Angleterre i København. Kom og
kig, hvis du har lyst og kan.

www.amway.dk vil måske også være en god ting at kigge på (Det er indtil
videre på engelsk, men kommer snart til at være på dansk også).

--
Regards/Hilsen
MadsD - http://www.madsd.dk

Fra : alexbo

Dato : 22-07-03 20:53

"Tue Hellstern" skrev

> Men på mig virker det
> lidt som om at firmet læner sig op ad noget pyramide.

Det er ganske enkelt,
vil firmaet betale dig for at sælge deres varer,
eller skal du betale for at få lov til at være med.

Er det sidste tilfældet, så er det fordi de vil have dine penge, og er
ellers ligeglade med om du sælger noget eller ej.

mvh
Alex Christensen

Fra : MadsD

Dato : 22-07-03 21:35

> [...]
>
> Er det sidste tilfældet, så er det fordi de vil have dine penge, og er
> ellers ligeglade med om du sælger noget eller ej.

Det er begge dele.
Amway har en kompensationsplan.
Amway kræver du køber en startpakke (810kr i alt), hvis du vil være IBO'er
(sælger).
Amway kræver du tilmelder dig hvis du vil handle varer til samme pris som
IBO'er køber for.
Du kan sagtens købe produkter af en IBO'er uden at forpligte dig til noget
som helst.
Du har 90 dages tilfredshedsgaranti på ALT!

--
Regards/Hilsen
MadsD - http://www.madsd.dk

Fra : Hugh

Dato : 22-07-03 22:47

[SNIP]

> [...]
> som helst.
> Du har 90 dages tilfredshedsgaranti på ALT!

Amway betaler på mange måder og man kan tjene penge på 2 måder i Amway.
1) Man kan købe varen af amway og sælge den videre med fortjeneste - ca. 30%
2) Man kan tegne folk ind som medlemskunder eller IBO'er - du tjener ikke på
at tegne dem op, men af det mersalg der kommer af det.
Der ud over giver Amway yderlige fortjeneste bonus'er når man gør en ekstra
indsats. Ud over den startpakke man køber (800 kr plus fragt), så betaler
man 265,- om året (ikke det første år) i et "medlemsgebyr" som IBO'er. Og
man får virkelig service for de penge. Ud over nyhedsbreve og telefon
service, så holder de også styr på hele dit netværk og alle bonus'er.
Det bedste ved Amway er, at man kan starte op som IBO'er og har 3 måneder
til at prøve det af. Finder man ud af, at det ikke er noget for én, så får
man alle sine 800 kr retur. Det samme gælder for alle produkterne.

--
Hilsen
Jesper Hugh - http://www.hugh.dk

Fra : Palle Bruselius

Dato : 23-07-03 21:04

"Tue Hellstern" <info@f1-support.dk> skrev i en meddelelse

En diskussion om Amway hører vel bedst til i dk.erhverv.direkte-salg og ikke
rigtig i denne gruppe.
Amway er rendyrket MLM, og efter hvad jeg kan se ud fra diverse websites, et
foretagende man skal holde sig fra.
Afhængigt af hvilke websites man besøger, går beskrivelserne fra
fupforetagende, pyramidespil, en rendyrket ødelægger af privatøkonomi til
ren psykokult. Det sidste lyder barskt og dækker over, at det ikke kun er
produkter de handler med - åbenbart skal man også købe diverse kassettebånd
og andet materiale, der med til at hjernevaske én til det rette
"evangelium". Indtil nu har jeg ikke fundet positive websites fra tidligere
deltagere i Amway-konceptet. Jeg har ikke afprøvet Amway i praksis, men prøv
at kigge på www.mlmwatch.org, hvor der findes masser af links, også til
sider omhandlende Amway.

Palle

Fra : MadsD

Dato : 23-07-03 23:01

--
Regards/Hilsen
MadsD - http://www.madsd.dk
"Palle Bruselius" <bruselius@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> "Tue Hellstern" <info@f1-support.dk> skrev i en meddelelse
>
> En diskussion om Amway hører vel bedst til i dk.erhverv.direkte-salg og
ikke
> rigtig i denne gruppe.

Ja, men nu blev tråden "desværre" startet i denne gruppe.

> [...]
tidligere
> deltagere i Amway-konceptet. Jeg har ikke afprøvet Amway i praksis, men

Jeg har også set mange af de sider, som nedgører Amway og deres
"forretningsmetoder". Problemet er bare, at mange af de folk, som skriver
enten kun har været med i kort tid, eller har haft en dårlig sponsor.
(Personen, der får dig signet ind). Der er flere grunde, og de fleste af dem
er altid, at de har givet op. Og så er det klart, så virker det ikke. Jeg
læste for nylig at 80% af alle nystartede virksomheder lukker indenfor 2 år.

En ting til den der med psykokult. Det er højst sandsynligt Dialog-centerets
side, du har kigget på. De er overhovedet ikke interesseret i en dialog,
skal det siges. De har hverken sat sig ind i hvordan det fungerer, og vil
heller ikke. Det er _bare_ for meget med den side.

[...]

Der SKAL ikke købes bånd/bøger mv. Amway er tilgangen til produkter,
Network21 er undervisningssystemet, som man KAN benytte sig af. Ingen siger
man skal!

Fra : Amager Demo

Dato : 24-07-03 01:05

"MadsD" <spam@_removemetosendmemail_madsd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der SKAL ikke købes bånd/bøger mv. Amway er tilgangen til produkter,
> Network21 er undervisningssystemet, som man KAN benytte sig af. Ingen
N21 (Netværk 21, Network 21, m.m.) er IKKE Amway.
N21 er en sammenslutning af dygtige IBO'er som hjælper og støtter andre
IBO'er til at blive bedre.
Dels fordi man ønsker andre succes og måske til dels fordi de langt oppe er
en del af vores upline.

Navnet Netværk 21 stammer fra det faktum, at man (tidligere) kun kunne opnå
21% i bonus før strukturen 'brød af'.

Mvh
Niels Christoffersen

Fra : MadsD

Dato : 24-07-03 09:20

> Navnet Netværk 21 stammer fra det faktum, at man (tidligere) kun kunne
opnå
> 21% i bonus før strukturen 'brød af'.

Ja, og ved sidste BBS hørte jeg nogen på scenen siger noget med, hvorfor
stoppe på 21% når man kan få 25%... ved du hvad de mente med det?

--
Regards/Hilsen
MadsD - http://www.madsd.dk

Fra : Hugh

Dato : 24-07-03 18:16

> [...]
>

> Ja, og ved sidste BBS hørte jeg nogen på scenen siger noget med, hvorfor
> stoppe på 21% når man kan få 25%... ved du hvad de mente med det?

Ja det er i bla USA hvor bonus systemet gåt til 25% og ikke som i Danmark
til 21%
--
Hilsen
Jesper Hugh Kofod

Fra : Hugh

Dato : 23-07-03 23:02

> [...]
tidligere
> deltagere i Amway-konceptet. Jeg har ikke afprøvet Amway i praksis, men

Det sjove er, at de artikler på nettet er skrevet af mennesker der aldrig
har været med i Amway. For så vil man vide at Amway ikke sælger så meget som
et eneste bånd (lige bort set fra uindspillet videobånd). Der er tale om 2
forskellige firmaer, som folk får blandet sammen. Jeg har endnu ikke mødt en
i Amway der er blevet snydt endnu - og vis mig bare en der er blevet snydt
af Amway!?!. Jeg har mødt folk der er blevet lovet guld og grønne skove i
løbet af et øjeblik af den der har introduceret vedkommende - og det er
totalt i mod Amways regler. Jeg har været i Amway i 1,5 år og min økonomi er
kun blevet bedre i den tid. Og de mennesker jeg har introduceret til Amway,
har heller ikke mistet penge på det - tvært imod. Jeg har faktisk lært en
masse om økonomi på så mange planer igennem min tid i Amway. Jeg kender ikke
nogen der er blevet hjernevasket og jeg er det bestemt heller ikke selv.

Fra : MadsD

Dato : 23-07-03 23:08

Det skal lige siges, hvis nogle af jer undrer jer, at Jesper Hugh og jeg
(MadsD), har en forretningen i Amway sammen, og følger med (og poster) i
nyhedsgrupperne fra samme IP.

--
Regards/Hilsen
MadsD - http://www.madsd.dk

Fra : Palle Bruselius

Dato : 25-07-03 13:05

> [...]

> Det skal lige siges, hvis nogle af jer undrer jer, at Jesper Hugh og jeg
> (MadsD), har en forretningen i Amway sammen, og følger med (og poster) i

Vi ku' godt gætte, at I har interesser i Amway. Jeg har aldrig hørt nogen
forsvare Amway unde at de havde interesser i det selv. Dialog-centrets
sider om Amway går, så vidt jeg kan bedømme, ikke så meget på
forretningsdelen af det, som de metoder der anvendes til at få folk ind i
folden.
Jeg har selv været udsat for salgstaler etc. vedr. Amway, og jeg beklager at
måtte sige, at det fik efterhånden mine små røde lamper til at blinke
voldsomt. Der blev også talt om kassettebånd etc.og det fremgik tydeligt af
sælgerens forklaringer at det var en del af konceptet.

Palle

Fra : Hugh

Dato : 25-07-03 15:23

> [...]
af
> sælgerens forklaringer at det var en del af konceptet.

Det har været en der har lagt sine ord forkert, båndene kommer fra Network
21 - og vi anbefaler dem ja. Men det har ikke noget med Amway at gør.Og det
har ingen betydning for din bonus på noget tidspunkt. Som det var en der
skrev her inden på et tidspunkt, så er Network 21 en samling af meget
succesrige IBO'er, som uden betaling underviser os der ikke har været med så
lang tid endnu. Det kalde jeg ikke hjernevask men kolegialt.

Fra : Palle Bruselius

Dato : 26-07-03 00:52

"Hugh" <whatever@_removemetosendmemail_hugh.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> succesrige IBO'er, som uden betaling underviser os der ikke har været med

> lang tid endnu. Det kalde jeg ikke hjernevask men kolegialt.

Efter hvad jeg forstod skulle de omtalte bånd være med til at træne dig
psykisk etc., så du tænkte på den rigtige måde. Det ligner i mine øjne en
eller anden form for hjernevask - måske i mildere form - men dog hjernevask.
Når ét produkt bliver anbefalet sideløbende med et andet (uanset om det
tydeliggøres at det er to forskellige ting), så sker der i mine øjne en
kobling af de to produkter. Derfor kan det være svært at skille ad.
Nu er jeg ikke klar over, hvad en IBO er - er det en møbelsælger eller hvad?

Palle

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-07-03 08:53

"Palle Bruselius" <bruselius@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> Nu er jeg ikke klar over, hvad en IBO er - er det en møbelsælger eller
hvad?

Buzzword for en kræmmer

Fra : tonnyj

Dato : 13-08-03 11:13

"Uffe Kousgaard" skrev d. 26-07-03 08:53 dette indlæg :
> "Palle Bruselius" <bruselius@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> hvad?
> >

> Buzzword for en kræmmer

Jeg tænkte at jeg godt ville bidrage lidt til denne debat. Jeg har
beskæftiget mig med Direct Marketing, Network Marketing og Multi Level
Marketing i en årrække nu og kan kun sige at det er sørgeligt med så
mange mennesker der udtaler sig uden baggrundsviden. Desværre er der
mange dot-et-eller-andet firmaer rundt omkring i verden der har været
med til at ødelægge renomeét for de ærlige virksomheder der trods alt
findes i disse brancher. Firmaer som Amway, Nuskin, CCW, Melaleuca og
mange andre er meget seriøse og arbejder med koncepter som har
eksisteret i mange år. Det bliver rent faktisk undervist i disse
markedsførings koncepter på universiteter både i udlandet og i Danmark.

Den eneste måde at være sikker på ikke at blive fanget i en af disse
”scam” firmaer er at lave en ordentlig research og så i øvrigt gøre sig
klart at der er mange mennesker der har en negativ holdning til denne
form for selvstændig virksomhed. Diskussionen omkring pyramider kommer
ustandseligt frem når disse virksomheder bliver præsenteret og igen
skyldes det at viden omkring typen af markedsføring og principperne bag
er utilstrækkelig. Utroligt mange virksomheder i Danmark og andre steder
er baseret på en pyramide struktur, fra Direktør til samlebåndsarbejder.
Der er intet galt med pyramiden som struktur, men mere måden den er
blevet misbrugt af disse ”bliv-rig-hurtigt” firmaer. Den gængse
opfattelse i Internet kredse er at man som minimum skal have
ydelser/produkter til en værdi af det du betaler eller mere, for at være
legalt. Med andre ord, hvis du vælger at blive eks. Amway distributør,
skal du vurdere om den pris du betaler for retten til at købe produkter
til lave priser, samt til at tjene kommission på salg af disse
produkter, svarer til det du får ud af det.

Sidst, men ikke mindst, lad være med at tro at du kan blive rig på en
uge, denne type forretning kræver arbejde ligesom alle andre typer af
jobs. Forskellen er at du over en periode kan opbygge en forretning som
selvstænding distributør, med en tilstrækkelig indtjening til at du kan
leve af det og det er der mange der ser som en meget attraktiv mulighed
frem for at arbejde fra 8-16 hver dag.

Hilsen
Tonny

http://www.kandu.dk/

Fra : Hugh

Dato : 13-08-03 17:37

"tonnyj" <tonnyj.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvstænding distributør, med en tilstrækkelig indtjening til at du kan
> leve af det og det er der mange der ser som en meget attraktiv mulighed

Hvor har du ret!!

Fra : JonasO

Dato : 24-08-03 17:15

Information

- Kædesalg

Kædesalg er forbudt I mange lande. I princippet går det ud på det samme
som en kædebrev, bortset fra at du sender penge I stedet for et
postkort. Kædebreve med penge har været forbudt I mange år. Men der er
idag firmaer, der gør det samme, blot ikke via posten, men direkte
mellem "forhandlerne". Der er ingen produkter der sælges, og chancen for
at tjene penge er størst I toppen af systemet. Når kæden bryder sammen
til sidst, er det det store antal personer I bunden af systemet, som
kommer til at tabe alle pengene.

I netværk marketing skal der ikke en stor investering til, så der er
aldrig nogen stor satsning. I netværk marketing er der tale om en reel
forretning, hvor man tjener penge ved at udføre en reel ydelse, enten
ved at sælge produkter, eller ved at opbygge et forhandlernet og træne
dette. Samtidig får man kun betaling for dette arbejde, hvis man har
gjort et godt stykke arbejde, idet man kun får bonus af det salg ens
forhandlere skaber. I kæde"salg" får man sine penge såsnart et offer er
gået på fidusen og har indbetalt sit indskud.

- Pyramidesalg

Pyramidesalg er nøjagtigt det samme som kædesalg blot under et andet
navn. Pyramide salg er ulovligt i en lang række lande. Fejlagtigt kalder
folk, der ikke kender til disse former for salg, også pyramide salg for
"Multi Level Marketing", hvilket nok også skyldes at disse firmaer
forsøger at legalisere deres eventyr ved at tale om Marketing. Multi
Level Marketing (MLM) er det navn Netværk Marketing er kendt under I
USA, hvor en af vendes første MLM firmaer AMWAY, tidligt vandt en retsag
i USA og dermed definerede og legaliserede MLM konceptet.

http://hosted.homepage.dk/Forretningsplanen.htm <--- det er tydeligt at
se at man betaler til dem som er under en, dette afliver også teorien om
pyramidesalg..

endnu engang vil jeg også understrege at man ikke kommer sovende til
det.. Men man bestemmer selv, hvor meget man vil tjene.
Indtjeningen afhænger af, hvor aktiv man er. Man kan også vælge blot at
spare penge på køb af produkter til eget forbrug. det går foreksempel
godt for mig, jeg er startet for 3uger siden, men har en mor som har
været med i 3år. jeg selv er først kommet med nu pågrund af alder.. som
sagt tidligere gælder det ikke bare om at haste en masse ind under sig
selv.. det gælder om at gøre det lidt langsommere og sætter de folk som
man nu engang får ind under sig ordentligt ind i det!!! behandel dem som
familie, hjælpe dem igang!! grr er dårlig til at udtrykke mig på skrift
:P

se muligheder her -ikke amway's regnskab men bare generalt mlm...

www.direkte-salg.dk -under muligeheder !!!

ps. jeg skulle ikke kunne sige hvorfor folk skal udkranke amway så meget
over nettet.. men jeg kan godt sige hvorfor man ikke finder nogle "amway
hjemmesider" over nettet! det skyldes simpelthen at amway ikke vil
udstilles som en discountbutik.

skal lige siges at man sagtens kan komme til at tjene flere penge end
den som at man kommer ind under, da han kun kan få 21% fra dig(altså
hans ben).. hvis han så kun har dig, og du har 5ben x 21% ja.. det siger
vist sig selv !!!

mvh Jonas Olesen.

http://www.kandu.dk/