Opsøgende salg vha email ?
Fra : Ronni

Dato : 22-07-03 18:09

Hejsa

Jeg ved at spam er et utroligt stort problem, og mener også at have hørt
noget om at man ikke må sende reklamer mv til folk der ikke selv har bedt om
det.

Men hvordan ser det ud med opsøgende salg via email ? Telesælgere må ringe
og tilbyde diverse tilbud på aviser, forsikringer mv, men må jeg sende et
firma en email som opsøgende salg, hvor jeg tilbyder min service ?
(webudvikling/design)

Jeg vil jo helst ikke have en over nallerne, eller til unødig gene

Hvis det er forbudt, hvori ligger så forskellen på telesalg og salg via
email ?
Og må jeg ringe og tilbyde det ?

Håber I kan hjælpe

Med venlig hilsen
Ronni
rofeNO@mailme.dk
Fjern NO ved mail

Fra : TGD

Dato : 22-07-03 18:14

"Ronni" <ingen@spam.xxx> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget om at man ikke må sende reklamer mv til folk der ikke selv har bedt

Jo adresselæse forsendelser må man gerne sende ud.

> [...]
> og tilbyde diverse tilbud på aviser, forsikringer mv, men må jeg sende et
> firma en email som opsøgende salg, hvor jeg tilbyder min service ?

Du må gerne lave opsøgende salg til firmaer men ikke til privat kunder - dog
med den undtagelse at de er indforstået med det eller visse andre
produkter -

> Jeg vil jo helst ikke have en over nallerne, eller til unødig gene

Det er klart

> Hvis det er forbudt, hvori ligger så forskellen på telesalg og salg via
> email ?
> Og må jeg ringe og tilbyde det ?

Begge dele er opsøgende salg og er ok overfor firmaer - du kan læse mere i
markedsføringsloven - ellers tjek www.fs.dk www.fi.dk eller www.net-tjek.dk

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 22-07-03 18:20

TGD <mrxFJERNES@dk2netfjernes.dk> wrote:
> Begge dele er opsøgende salg og er ok overfor firmaer - du kan læse mere i
> markedsføringsloven - ellers tjek www.fs.dk www.fi.dk eller www.net-tjek.dk

Hvorpå baserer du dette?

MfL §6a: "En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved
brug af elektronisk post, [..] med henblik på afsætning [..] medmindre
den pågældende forudgående har anmodet om det."

Umiddelbart kan jeg ikke se at dette ikke skulle være gældende for
firmaer såvel som private?

(det kan meget vel være du har ret; jeg er ikke jurist - jeg har bare
ikke før hørt den udlægning begrundet)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : TGD

Dato : 23-07-03 16:25

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorpå baserer du dette?

Ikke på noget det er meget der har sovet, du har ret...

Fra : David T. Metz

Dato : 22-07-03 18:21

TGD skriblede:

> Jo adresselæse forsendelser må man gerne sende ud.

Og adresserede - der er ingen forskel i denne forbindelse.

> Du må gerne lave opsøgende salg til firmaer men ikke til privat
> kunder - dog med den undtagelse at de er indforstået med det eller
> visse andre produkter -

Forkert. Man må ikke uopfordret sende e-mail til NOGEN med henblik på salg.

Markedsføringsloven:
§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af
elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på
afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

> Begge dele er opsøgende salg og er ok overfor firmaer

Det er det så ikke ... Telesalg er ok over for firmaer, e-mail er ikke.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 22-07-03 18:17

Ronni <ingen@spam.xxx> wrote:
> [...]
> det.
>
> Men hvordan ser det ud med opsøgende salg via email ?

Det er ikke lovligt. Markedsføringslovens §6a.

> Hvis det er forbudt, hvori ligger så forskellen på telesalg og salg via
> email ?

Kun visse brancher må udbyde varer vha. telesalg, og umiddelbart ligger
forskellen i hvem der betaler - et opkald koster penge for den der
ringer, en email kan koste for den der modtager.

> Og må jeg ringe og tilbyde det ?

Ikke til forbrugere. Lov om visse forbrugeraftaler §2 stk. 1. Dette
gælder kun visse produkter - bl.a. dem du nævner i dit indlæg.

Fra : Ronni

Dato : 22-07-03 18:25

Mange tak skal I have for de hurtige svar!

Med venlig hilsen
Ronni

Fra : Mogens

Dato : 23-07-03 16:39

> Det er ikke lovligt. Markedsføringslovens §6a.

Er der ikke noget med at det fra og med den 26. juli 2003 bliver tilladt at
kontakte kunder der har handlet efter denne dato pr. e-mail. Det læste jeg
forleden i JP.

Mogens

Fra : Ronni

Dato : 22-07-03 19:11

Hej igen

Med erhvervsdrivende menes så momsregistretet firmaer ?

Jeg tænker på at gøre det som freelance, gør det nogen forskel ?

Med venlig hilsen
Ronni

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 22-07-03 19:14

Ronni <ingen@spam.xxx> wrote:
> Hej igen
>
> Med erhvervsdrivende menes så momsregistretet firmaer ?

Umiddelbart, nej.

Fra : David T. Metz

Dato : 23-07-03 20:23

Ronni skriblede:
> Hej igen
>
> Med erhvervsdrivende menes så momsregistretet firmaer ?

Nej, der mens "ikke-privatpersoner".

> Jeg tænker på at gøre det som freelance, gør det nogen forskel ?

Nej. Men man må godt sende en mail til en bekendt om han/hun vil købe ens
gamle toiletbørste.