Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Papirprint af digitalfotos "ude/hjemme"...
Fra : Michael S.

Dato : 22-07-03 17:11

Hej,

Jeg har i dag bestilt mine første digitale udprints hos www.pixum.com da de
leverer 10 "gratis" billeder (man skal kun betale for levering). Så må jeg
se hvorledes de bliver.

I den forbindelse nævnes det at fotografierne skal leveres i jpeg og i
forholdet 2:3. Det snakkes en del om beskæring osv. og jeg kunne godt tænke
mig at diskutere pro/cons ved henholdsvis "print ude i byen" og "hjemme
printing". Jeg har forsøgt at lave min egen opsummering, men I må endelig
melde ind hvis der er ting i er uenige i eller ønsker diskuteret.

"Ude i byen print" Pros:
--------------------------
* Billigere end hjemme
* Bedre fotopapir og beskyttelse
* Nogen steder printes der filnavn på bagsiden. Det kan være en fordel.

"Ude i byen print" Cons:
--------------------------
* Billederne skal leveres i bestemte formatter for optimal beskæring. Man er
aldrig helt sikker på hvad man få.
* Langsommelig "oploading" af billederne. Selv med special programmer synes
jeg det er irriterende.

"Hjemme print" Pros:
------------------------
* Man kan printe i de størrelser man nu ønsker og inkluderer sine egne
rammer mv.

"Hjemme print" Cons:
------------------------
* Er væsentlig dyrere end print i byen, pga. at man selv står for de dyre
udgifter til specialpapir og blæk (som er hundedyrt i længden).
* Printet bliver "aldrig" lige så godt som hos en professtionel - men det
afhænger vel af printer/papir mv?

Nogen tilføjelser?

Jeg synes selv af størrelsen/beskræring er ret vigtig - bla. er jeg ret træt
af 10x15 cm formattet. Så hvis jeg skal lave et papir fotoalbum må
billederne gerne variere i størrelse, have forskellige rammer/ranter ligesom
i gamle dage. Farfars gamle fotoalbum giver god inspiration i den
forbindelse.

Mvh
/Michael

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 22-07-03 20:27

Michael S. wrote:

> "Ude i byen print" Cons:
[...]
> * Langsommelig "oploading" af billederne. Selv med special
> programmer synes jeg det er irriterende.

Selve overførselshastigheden er der ikke meget at gøre ved, men der er
flere eksempler på meget kluntede programmer til udvælgelse og upload.

[...]

> Jeg synes selv af størrelsen/beskræring er ret vigtig - bla. er
> jeg ret træt af 10x15 cm formattet.

Det kan du stadig lave ved udskriftsstederne: Sæt en hvid ramme om dit
billede i et maleprogram, så det passer til papirstørrelsen. Det er
selvfølgelig ikke så let som blot at definere størrelsen ved
hjemmeprint.

Jeg synes din opsummering er glimrende. Den bekræfter mig i min
nuværende holdning: At udskriftssteder er at foretrække frem for egen
printer.
--
JPEGCrops 0.5.20 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : max

Dato : 22-07-03 20:33

> [...]
> printing". Jeg har forsøgt at lave min egen opsummering, men I må endelig
> melde ind hvis der er ting i er uenige i eller ønsker diskuteret.
<snip>
> Mvh
> /Michael

Du kan levere billeder i op til 16:9 formatet.. Men det er en håbløs
hjemmeside og kringlet at finde frem til de relevandte oplysninger..

Din lille "forbruger undersøgelse" har du svaret korrekt på alle
spørgsmål..) der er ikke noget at komme efter..)-max-

Fra : Thomas Madsen

Dato : 22-07-03 21:29

Michael S. skrev:

> [...]
> * Langsommelig "oploading" af billederne. Selv med special
> programmer synes jeg det er irriterende.

At farvestyring i 9 ud af 10 tilfælde er en by i Rusland. Man aner
ikke om det man ser på sin skærm er det der kommer ud af printeren
i den anden ende. Man er underlagt hvilken operatør der har betjent
maskinen, hvilket maskineri han har brugt og hvordan han har brugt
det.

> "Hjemme print" Pros:
> ------------------------
> * Man kan printe i de størrelser man nu ønsker og inkluderer sine
> egne rammer mv.

Man har printet få minutter efter at man har "sendt det afsted" og
har man sørget for at kalibrere og profilere sit udstyr så er det
stort set 100 % WYSIWYG uden overraskelser _hver_ gang. Alene det
er en stor tilfredsstillelse ved at printe selv, efter min mening.

Madsen.

Fra : jlyng@ziname.com

Dato : 24-07-03 12:29

Thomas Madsen skrev:

> [...]
>i den anden ende. Man er underlagt hvilken operatør der har betjent
>maskinen, hvilket maskineri han har brugt og hvordan han har brugt

Helt enig. Jeg prøvede i sin tid Photocare, Japan Photo og Bilka. Jeg
havde håbet på at spare en farveprinter, men resultaterne var så
skuffende at jeg droppede det. Farverne ramte for meget ved siden af,
og det er tilsyneladende ligegyldigt hvem man vælger.

Prismæssigt er Bilka kommet ned i 12,50 kroner for et A4 print, og det
er da billigt, men derfor er det ikke nødvendigvis godt.

> [...]
>stort set 100 % WYSIWYG uden overraskelser _hver_ gang. Alene det
>er en stor tilfredsstillelse ved at printe selv, efter min mening.

Jeg er igen enig. Jeg endte med at købe en Canon S800 farveprinter, og
hvis man ofrer det papir som Canon selv anbefaler (Canon Photopaper
Pro), så passer farverne hver gang uden at man behøves at justere
noget, og kvaliteten er fremragende. Dyrt men godt.

Alt Om Data testede i juni måned 35 forskellige fotopapirer, og Canon
Photopaper Pro blev nævnt som den bedste. Testen var ret omfattende,
11 sider A4 så vidt jeg husker.

Jørgen Lyng
(uden z)

Fra : Michael S.

Dato : 23-07-03 16:48

For interesserede har jeg nu lavet den opdateret opsummering på min
hjemmeside http://www.suodenjoki.dk/interesser/digitalcamera.asp

/Michael

Fra : John

Dato : 23-07-03 16:57

"Michael S." <misuo@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> * Printet bliver "aldrig" lige så godt som hos en professtionel - men det
> afhænger vel af printer/papir mv?

Jeps, det vil jeg mene. Jeg bruger en Epson Photo 950, med Epson papir og
Epson egne ICC profiler til samme papir, og jeg laver udskrifter der er
klart bedre end hvad jeg har fået lavet ude i byen både digitalt og direkte
fra dias. Kvalitetsforskellen samt den bedre kontrol over det endelige
print, retfærdiggør (for mig) den dyrere stykpris.
--
MVH
John K Hansen