ISDN konvertering
Fra : Lars

Dato : 22-07-03 14:18

Da i stuen )

Dette har sikkert være oppe at vende før men umiddelbart kan jeg ikke finde
noget om det på min newsserver ;-(

Sagen er den at min ISDN skal konverteres før TDC kan levere en Xdsl line,
med den ønskede hastighed, der kan godt leveres en Xdsl med lavere hastighed
end ønsket sammen med ISDN linien.
TDC mener at jeg skal slippe 450,- for konvertering til PSTN, det er jeg
ikke helt tilfreds med. Jeg oprettede min ISDN linie tilbage i 1999, og jeg
mener at have set / hørt noget om at dengang glemte TDC at skrive i deres
materiale at konvertering til PSTN kostede penge. Husker jeg HELT forkert og
hvis jeg ikke gør - er der nogle som har noget konkret at henvise til ?

På forhånd tak

/Lars
"If breasts had wings, my brain would be an airport"

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 22-07-03 14:43

"Lars" skrev:
> Dette har sikkert være oppe at vende før men umiddelbart
> kan jeg ikke finde noget om det på min newsserver ;-(

TDC begyndte først 1/4 2000 at fortælle kunderne at det kostede penge at
konvertere tilbage fra ISDN til Analog/PSTN.

Derfor er det lykkedes mange - efter mere eller mindre kamp afhængug af hvem
i TDC de snakkede med - at få gebyret refunderet.

Se evt. denne tidligere tråd:

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=5kn4atktmu0dfi2kj3m3fh874aaupgh0s6%40193.162.153.117&rnum=2&prev=/groups%3Fq%3D80808011%2Bgroup:dk.*%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26group%3Ddk.*%26selm%3D5kn4atktmu0dfi2kj3m3fh874aaupgh0s6%2540193.162.153.117%26rnum%3D2

Mvh, Lars

www.recorder.dk - Sammenligning af HD & DVD optagere

Fra : KsNa

Dato : 23-07-03 18:22

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> skrev i en meddelelse

> TDC begyndte først 1/4 2000 at fortælle kunderne at det kostede penge at
> konvertere tilbage fra ISDN til Analog/PSTN.

Det burde være en selvfølge, at regne med at det koster noget, at få udført
en stykke arbejde som man bestiller et firma til at udføre.

Mvh.
Kim

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-07-03 18:29

"KsNa" <ksna@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det burde være en selvfølge, at regne med at det koster noget, at få
udført
> en stykke arbejde som man bestiller et firma til at udføre.

Nogle kunder mente at en konvertering fra ISDN => POTS var det samme som
en opsigelse af ISDN, og følgelig være lige så gratis som alle andre
opsigelser.

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : KsNa

Dato : 23-07-03 20:34

> [...]
>
> Nogle kunder mente at en konvertering fra ISDN => POTS var det samme som
> en opsigelse af ISDN, og følgelig være lige så gratis som alle andre

Ja! Kunder er sku nogle gange mærkelige.

Mvh.
Kim

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 23-07-03 22:30

"KsNa" skrev:
> Det burde være en selvfølge, at regne med at det koster
> noget, at få udført en stykke arbejde som man bestiller
> et firma til at udføre.

Der hører jo en historie med.

Historien hænger sammen med TDC's markedsføring i starten, der hvor ISDN
virkelig skulle bankes ud i alle husstande. Det var meget let - som ny kunde
ude hos en af den mange forhandlerne af ISDN-startpakker ude i
forbrugerland - at få den opfattelse at ISDN blot var noget man
omkostningsfrit kunne tilmelde sig, og afmelde igen senere - ligesom enhver
anden simpel tjeneste.

Samme opfattelse havde diverse forbrugerorganer også fået, og TDC havde
praktisk talt intet gjort for at informere kunderne om det modsatte, hvorfor
TDC gik med til at præcisere reglerne og undlade at tage gebyrer for
konverteringen tilbage til PSTN for de der ikke var informeret om at den
slags kostede.

Skæringsdatoen blev 1/4 2000. De kunder der havde bestilt før kunne gratis
konvertere tilbage, dem efter ville blive informeret ved tilmelding.

Om det stadig håndhæves ved jeg ikke. Men jeg er f.eks. en af de kunder fra
før skæringsdatoen, og jeg er stadig ikke blevet informeret om at min
ISDN-startpakke ikke blot kan opsiges igen så min telefonlinie igen bliver
analog. Det stod ikke i de oprindelige betingelser, og det er de eneste
betingelser jeg nogensinde har accepteret.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-07-03 22:49

> [...]
> analog. Det stod ikke i de oprindelige betingelser, og det er de
eneste
> betingelser jeg nogensinde har accepteret.

Hvordan har du fået den opfattelse at den konvertering du fik gratis med
startpakken (ordet konvertering _var_ nævnt) er et tillægsprodukt og
ikke en konvertering?

Juridisk er TDC ikke bundet til noget i denne sammenhæng. At man vælger
at gøre noget alligevel udfra kulance er imo fint, men man kan jo i
sagens natur ikke stille krav om det.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 23-07-03 22:55

"Martin Højriis Kristensen" skrev:
> Juridisk er TDC ikke bundet til noget i denne sammenhæng.

Jeg syntes at firmaer som TDC burde udsende præcise regler til accept,
ligesom police-ændringer fra forsikringsselskaber. Om det er juridisk
korrekt at undlade, eller om det ligefrem anses som kulance at følge
forbrugerorganernes anbefalinger er mig ligegyldigt. Fakta er at de
betingelser som TDC anvendte _før_ 1/4 2000 var direkte mangelfulde -
kulance eller ej.

Fra : Lars

Dato : 24-07-03 13:31

Da i stuen

Jeg siger tak for hjælpen indtil videre og vil bokse lidt med TDC ang.
dette.

> Juridisk er TDC ikke bundet til noget i denne sammenhæng. At man vælger
> at gøre noget alligevel udfra kulance er imo fint, men man kan jo i
> sagens natur ikke stille krav om det.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Det kan meget vel være at TDC havde loven på sin side, det vil jeg ikke
betvivle eftersom jeg ikke er jurist.
Men er det ikke lidt "bondefangeri" at lave en heftig reklame kampagne for
et tillægs produkt, og ikke gøre opmærksom på at det koster stakater at
slippe af det det igen ? Det svarer næsten til at købe en mobiltelefon til
1,- uden at blive gjort opmærksom på at der følger 6 mdr. abb. med i
handlen.

KsNa" <ksna@mail.dk> wrote in message
>Ja! Kunder er sku nogle gange mærkelige.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ja gu er vi så! Især når vi gerne vil købe endnu en ny vare i den samme
butik, og den ikke kan leveres grundet et andet produkt fra samme butik, så
er det højst mystisk at vi piver over at skulle betale 450,- for at få
leveret. Men naturligvis er det mit problem at kablerne til min bopæl ikke
kan klare at levere både ISDN + Xdsl på samme tid, det kan jeg godt se.
Jeg vælger at lægge endnu flere penge i det givne firma´s pengekasse, men
før jeg kan få lov til dette, skal jeg lige slippe 450,- hårdt beskattede
danske dollars - ja det kan jeg godt se rimeligheden i. Kunder er sq nogle
underlige størrelser - det er jeg helt enig i ! De er jo nærmest kun til
besvær.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-07-03 13:40

"Lars" <blow_me@anytime.cume> skrev i en meddelelse
> Men er det ikke lidt "bondefangeri" at lave en heftig reklame kampagne
for
> et tillægs produkt

Det er _ikke_ et tillægsprodukt.

> Men naturligvis er det mit problem at kablerne til min bopæl ikke
> kan klare at levere både ISDN + Xdsl på samme tid

Så længe der ikke er forsyningspligt på ADSL, ja.

Fra : Lars

Dato : 24-07-03 14:21

> Det er _ikke_ et tillægsproduk
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Sorry, min fejl.
Men det svarer næsten stadig til at lave annoncer med f.eks. mobilos til
,- - uden at gøre opmærksom på de 6 mdr. abb. som følger med.

> Så længe der ikke er forsyningspligt på ADSL, ja.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Det er jo mit problem og ingen andres. Udover at ordet "kundeservice" IMHO
ikke helt kan forbindes med TDC mere.
Heldigvis er det jo således at man ikke kan klage over noget som ikke
findes.