medister med brun sovs
Fra : **LOC**

Dato : 22-07-03 13:58

Jeg står over for at skulle lave medister med kartofler og brun sovs.

Mit spørgsmål er til sovsen.

Hvordan laves denne bedst ? Hvad er jeres forslag til en god sovs til en
omgang medister ?

Hilsen

**LOC**

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-07-03 14:06

**LOC** wrote:

> Hvordan laves denne bedst ? Hvad er jeres forslag til en god sovs til
> en omgang medister ?

Brun sovs er vel brun sovs. Kan laves på kartoffelvand, mælk, rødvin
eller fløde. Jeg vil foreslå det første i dette tilfælde.

Personligt synes jeg dog ikke, brun sovs er det bedste til medister.
Prøv i stedet med stuvet spinat - eller grønlangkål. Det smager langt
bedre til medister, synes jeg.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-07-03 14:43

**LOC** wrote:
> Jeg står over for at skulle lave medister med kartofler og brun sovs.
>
> Mit spørgsmål er til sovsen.
>
> Hvordan laves denne bedst ? Hvad er jeres forslag til en god sovs til
> en omgang medister ?

I sommersæsonnen laver jeg helst medister på grill, men det giver jo
ikke megen basis for sovs

Min yndlings medister:

Medister brunes på panden i en god klat smør på begge sider.
Derefter tilsættes ca. 2 dl grøntsagsbuillon, lidt salt og ca. i tsk
sukker/honning.
Medisteren koges/steges til vandet er reduceret og blandingen begynder
at karamellisere. Det giver en sprød og lækker overflade på medisteren.

Medisteren lægges til hvile, og panden koges af med 2-3 dl buillon.
Afkoget sigtes over i en gryde, tilsættes en 1/4 l piskefløde og
reduceres til passende koncistens. Evt. tilsættes en smule kulør for
farvens skyld.
_____

'Gammeldags sovs':
Medisteren tilberedes som ovenfor.
Efter filtrering af afkog fra panden, reduceres til alt vand er væk.
Der tilsættes mel (ca. 1 spk) og sovsen bages op med tilsætning at
sødmælk og buillon, ca. halvt af hvert. Evt. en smule kulør for farvens
skyld. (Husk at røre til 'glat masse' mellem hever tilsætning af væde).
Lad sovsen koge i to min. for at fjerne melsmagen.

(Du må ikke hænge mig op på mængderne, det er lidt på fornemmelsen.)

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Gerner

Dato : 22-07-03 15:39

On Tue, 22 Jul 2003 15:43:14 +0200, "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

> [...]
>Medisteren koges/steges til vandet er reduceret og blandingen begynder
>at karamellisere. Det giver en sprød og lækker overflade på medisteren.

Så var det derfor man hældte vand på stegepanden i gamle dage. En teknik der er
glemt forlængst. Man kom dog ikke de andre ting i og sovsen var den sædvanlige
opbagte med kulør i.

Opbagt brun sovs, så folk i dag kan få kuldegysninger ved tanken.
Man lader en portion magarine smelte i en gryde og tilsætter en portion mel som
samen med magarinen samt tilsætter mælk og som i sovsens færdige tilstand
tilsættes kulør. Det svære ved denne sovs er, at den ikke klumper (Far laver
sovsen melodien komme man vel i tanke om her)

--
Gerner aka Gerner
http://www.vatsim.net/ Get a CID/PID

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-07-03 16:23

Gerner wrote:
> [...]
> teknik der er glemt forlængst. Man kom dog ikke de andre ting i og
> sovsen var den sædvanlige opbagte med kulør i.

Det er rigtigt. Ideen er ikke så dum endda. Man opnår den brunede
overflade og kan færdigtilberede kødet uden at det branker. Samtidigt
opnår man at ingen smag forsvinder fra retten. De gamle husmødre var
ikke så dumme endda

> [...]
> sovsens færdige tilstand tilsættes kulør. Det svære ved denne sovs
> er, at den ikke klumper (Far laver sovsen melodien komme man vel i

Jeg fornemmer lidt ironi, måske utilsigtet.
Opbagt sovs er en overset størrelse i dagens køkken. Margarinen kan jo
erstattes af stegeskyen fra kødet. Noget af mælken kan erstattes af
buillon fra tilbehøret, vin, kryddereddike m.v.
De eneste alternativer jeg kender til en 'glat' sovs er reduceret fløde
eller smørmontering.
Jeg har aldrig kunnet forstå hvordan folk kan få opbagt sovs til at
klumpe. Det er så enkelt:
Varm fedtstoffet, tilsæt mel, rør til glat masse, tilsæt lidt væde, rør
til glat masse, o.s.v. Hemmeligheden ligger i at tilføre lidt væde ad
gangen. Det svære er at bedømme den færdige konsistens, da sovsen tykner
noget under den afsluttende kogning.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-07-03 22:34

**LOC** wrote:
> Jeg står over for at skulle lave medister med kartofler og brun sovs.
>
> Mit spørgsmål er til sovsen.
>
> Hvordan laves denne bedst ? Hvad er jeres forslag til en god sovs til
> en omgang medister ?

jeg har altid lavet medister med brun sovs som følger :

koge medisteren i godt 1 liter vand i en gryde for sig selv, med en enkelt
boullionterning i..... pas på at den ikke koger for meget, så den
sprækker....

rigeligt fedtstof på panden, medisteren steges, og prikkes undervejs så
væden indeni render ud i panden... hvis der ikke er ret meget vand i
medisteren kan man tage lidt af kogevandet og hælde på.... gerne omkring 5
spsk eller mere.......
steges godt på begge sider så den er lækker og sprød.... og gerne så der er
lidt karamel på stegefladen..... (yumyum)

mens det har kogt og stegt har man kogt kartofler og grøntsager til.....

sovsen...
kogevandet fra medisteren hældes i en kande og stilles til side.....
fedtstoffet hældes over i gryden og der kommes evt ekstra fedtstof i...
mel tilsættes og der laves en mel"bolle" til opbagtsovs....
vandet fra medisteren tilsættes ( med boullion og det hele, jo).... er det
ikke nok kan man spæde op med vandet fra kartoflerne....
kulør tilsættes...
der smages til med salt og peber, og hvis man vil give det et ekstra pift
tilsættes lidt solbærmarmelade eller ribsgele...... efter smag ;)
jeg bruger somregel solbær, men er jeg løbet tør er ribs også godt.....

skal det være ekstra lækkert kan man putte et skvis fløde i sovsen.......
hvis man godt kan lide den cremede smag......

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.