-> Deaktiver NetBios over TCP/IP i XP igen~
Fra : KioSan

Dato : 22-07-03 06:54

Lige et spørgsmål igen:
I min XP er der 3 options, og en af dem forstår jeg ikke helt
og det er den der hedder Standard:

Standard: Brug NetBios-indstilling fra DHCP-serveren.
Hvis der bruges en statisk IP-adresse, eller hvis DHCP-serveren
ikke angiver NetBios-indstillingen, skal NetBios aktiveres over TCP/IP.

Aktiver NetBios over TCP/IP ( er forstået )
Deaktiver NetBios over TCP/IP ( er forstået )

Kan nogen her venligst give mig en forklaring på Standard-indstillingen ?
Bruger jeg en statisk IP-adresse og hvordan finder jeg ud af det ?
Vil det " begrænse mig " når jeg surfer, downloader m.m på nettet ?

Mvh Kim

Fra : Michael U. Hove

Dato : 22-07-03 12:01

"KioSan" <No@Way.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bruger jeg en statisk IP-adresse og hvordan finder jeg ud af det ?
> Vil det " begrænse mig " når jeg surfer, downloader m.m på nettet ?

Fra og med Win 2000 og nu XP gav MS muligheden for at bruge MS Clienten uden
NetBIOS knyttet til TCP/IP. Dette er direkte afledt af det faktum at Win
2000/XP kan køre fildeling (SMB) direct hostet over TCP/IP port 445. Windows
NT var tillige afhængig af NetBIOS for at kunne resolve hostnavne i MS
netværk. Dette kan nu gøres via AD (Active Directory) Dynamisk DNS, der kan
køres direkte over TCP/IP.

Ydermere har Microsoft altid haft nogle vendor specifikke options i deres
DHCP implementering. Bl.a kan en MS klient (fra og med Win2000) modtage
"NetBIOS on/off" pakker fra DHCP serveren. Dette kan kun lade sig gøre i et
Windows 2000/2003 server baseret netværk, og er altså ikke muligt uden de MS
specifikke options. Dette betyder også, at du ikke kan få disse oplysninger
gennem din ISP og evt. router/modem.

Kort sagt: Standard muligheden i Win XP's NetBIOS options, kan *kun* bruges
hvis du er medlem af et Win 2000/2003 netværk med en DC (Domain Controller),
der kan uddele disse DHCP options til din MS klient. Derfor er muligheden
reelt set uinteressant, medmindre man da kører en Win 2000 server net
derhjemme i soveværelset Hvis du vælger denne mulighed og din klient
ikke modtager den specifikke NetBIOS on/off byte i DHCP responset fra
serveren vil den ikke foretage sig noget videre.

Mht. IP-spørgsmålene:

Der er mange muligheder for at få tildelt en IP-adresse. Det kan ske gennem
en router på dit netværk, gennem en (Win/Novell/UNIX) DHCP server, gennem
din udbyder via ADSL modem, via din ISP og en PPP linie med analogt modem
osv osv. Jeg kender ikke dit netværk, men vil gætte på at du ikke kører en
Win 2000 server som giver DHCP mulighed ?

Hvis du har mod på det kan du rode lidt med command-prompten i Win XP:

-> Tryk på "Start"
-> Tryk "Kør"
-> Skriv "cmd" (uden citationstegn) tryk "ok"
-> Skriv "ipconfig /all" (ditto)

Hvis din IP adresse er dynamisk konfigureret vil det fremgå af de fremkomne
oplysninger. Du vil også kunne se om NetBIOS over TCP/IP er aktivt.

Nej, dine surf muligheder begrænses ikke af hvordan din IP-adresse tildeles
din maskine, kun hvis din maskine slet ikke har en IP-adresse, vil dine surf
muiligheder blive temmeligt væsentligt indskrænkede

mvh
/michael

Fra : Kim

Dato : 03-08-03 08:00

"Michael U. Hove" <pots_72@e-mail.dk> skrev
> [...]
> NT var tillige afhængig af NetBIOS for at kunne resolve hostnavne i MS
> netværk. Dette kan nu gøres via AD (Active Directory) Dynamisk DNS, der

Okay nå... Ikke meget at det jeg forstod ;o(

> [...]
MS
> specifikke options. Dette betyder også, at du ikke kan få disse

Okay men ikke forstået.

> [...]
> der kan uddele disse DHCP options til din MS klient. Derfor er muligheden
> reelt set uinteressant, medmindre man da kører en Win 2000 server net

Det gør jeg ikke :)

> Hvis du vælger denne mulighed og din klient
> ikke modtager den specifikke NetBIOS on/off byte i DHCP responset fra
> serveren vil den ikke foretage sig noget videre.

Hmmmm....Nå..

> [...]
> osv osv. Jeg kender ikke dit netværk, men vil gætte på at du ikke kører en
> Win 2000 server som giver DHCP mulighed ?

Aner det ikke. Hvordan kan jeg finde ud af det ?
Jeg er koblet op via en fælles 8 Mbit forbindelse via kabelnettet.dk
som jeg deler med et X antal brugere her i vores boligforening.
Men vi skulle vist nok sidder bag en NAT ( hvad det så end er ) hvor der
vist nok
er en indyggrt firewall, tror jeg nok.
Vi har lige modtaget et brev fra dem at vi nu har fået et Dynamisk
offentligt IP-nummer
som standard, pga. en ny lovgivning fra Justitsministeriet som kommer til
efteråret om logningspligt

> Hvis du har mod på det kan du rode lidt med command-prompten i Win XP:

Jo det har jeg prøvet før

> -> Tryk på "Start"
> -> Tryk "Kør"
> -> Skriv "cmd" (uden citationstegn) tryk "ok"
> -> Skriv "ipconfig /all" (ditto)

Værsgo:

Microsoft Windows XP [version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\kim>ipconfig/all

Windows IP-konfiguration

Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : 36QOYXWC
Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt
IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : SiS 900-baseret PCI
Fast Et
hernet-netværkskort
Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-07-95-B8-5D-12
Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 213.170.236.39
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.128
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 213.170.236.1
DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 213.170.224.20
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 62.84.221.10
62.84.221.11
Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 3. august 2003 08:12:59
Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 3. august 2003 09:12:59

C:\Documents and Settings\kim>

> Hvis din IP adresse er dynamisk konfigureret vil det fremgå af de
fremkomne
> oplysninger. Du vil også kunne se om NetBIOS over TCP/IP er aktivt.

Hvordan og hvorhenne ?

> [...]
surf
> muiligheder blive temmeligt væsentligt indskrænkede

Hæ hæ...
Vil det så sige at jeg i mit tilfælde, roligt kan Deaktiver NetBios over
TCP/IP ?
Eller skal jeg bruge Standard: Brug NetBios-indstilling fra DHCP-serveren. ?

Mvh Kim