Harley - kobling
Fra : Torben

Dato : 21-07-03 21:23

HJÆLP

Når jeg trækker koblingen på min mc (Harley/EVO-motor/Shovel-kobling) kommer
der den mest ubehagelige lyd man kan forestille sig !

Jeg har skilt koblingen ad og lagt et par billeder på
http://www.geocities.com/torben_stenbakken/Kobling/index.html

Når jeg trækker koblingen er det som om at kransen på det øverste billede
kan komme ud og "gnave" i mit primær-dæksel !!! Ikke særlig behageligt at
høre/køre på !
Inden jeg skilte koblingen ad, målte jeg afstanden ved fjedrene ! Den var 19
mm ! Er det for meget ?

Billede nr 2 !!!! Der er meget slup(7-8cm), når jeg drejer kransen, som
markeret med "1"-tallet, inden der sker noget inde i gear-kassen ! Skal der
være meget slup ?
Desuden kan jeg tage hele kransen og bevæge den 2-3 mm i retningen markeret
med "2"-tallet !!!

HJÆLP

Jeg vil dælme gerne af med den mislyd

Fra : Robert

Dato : 22-07-03 11:48

Hej

I Clymer manual til min Showel, skal af standen være ca. 26 mm. Og det med
at du kan dreje din krans, skulle jo ikke have noget at gøre med, at dit
koblingshus går imod dækslet.
Jeg har ikke en god ide, om hvad der kan være galt, men har du prøvet at
spørge på Harley forumet hos www.harley-stumpemarked.dk

/Robert

Fra : Armand

Dato : 22-07-03 16:20

> [...]
> kransen kan komme ud og "gnave" i mit primær-dæksel !!!
> Ikke særlig behageligt at høre/køre på !

En klassisk fejltagelse er at montere koblingsdækslet med flydende pakning
istedet for den originale pap-pakning!'
Pakningen er medvirkende til at motorstøj ikke transporteres over i
koblingsdækslet, som ellers bliver højttaler-membran for motorstøj, og
tilige er motorens indre konstrueret så nøje at koblingen o.a. kan få
kontakt indevendigt hvis dækslet mister de par mm. som pap-pakningen giver
til forskel for en tynd silikonehinde

Er det mon dér at dit problem er opstået??

--
Armand

Fra : Torben

Dato : 22-07-03 20:29

Jeg kører med belt på primær-siden og derfor er hele primær-siden tør ! Af
samme grund er der ikke anvendt en pakning !!!
Dit bud på problemet lyder realistisk, men jeg vil træt af at skulle montere
en pakning !
Måske jeg skulle overveje at fjerne en millimeter eller 2 der hvor kransen
kan gnave ?
Kransen rammer en forstærkning omkring et bolt-hul og det vil ikke
umiddelbart betyde noget at fjerne lidt materiale !!

Torben

Fra : Armand

Dato : 22-07-03 22:37

> [...]
> samme grund er der ikke anvendt en pakning !!!
> Dit bud på problemet lyder realistisk, men jeg vil træt af at skulle

Hvorfor det?
Den kan ikke genere noget - Den kan jo end ikke lække!

Og det er da et mindre problem at montere end ligefrem at dreje ud i dækslet
:-/

Endelig kunne du jo også få svejst et par mm på pakfladen og efterfølgende
planslebet, hvis du endelig vil gøre det mest besværligt

--
Armand.

Fra : Torben

Dato : 22-07-03 23:23

*GG* Havde nu ikke lige forestillet mog at skulle til at dreje i dækslet !
Det ville nok være det samme som at skyde gråspurve med kanoner !
Jeg havde forestillet mig at jeg kunne nøjes med at slibe det af ! Det er
ikke ret meget, der skal fjenes ! Men nok til at give mislyd

ØHH, lader lige den med at svejse og planslibe hænge lidt i luften

Fra : Armand

Dato : 23-07-03 16:32

> [...]
> ikke ret meget, der skal fjenes ! Men nok til at give mislyd
>
> ØHH, lader lige den med at svejse og planslibe hænge lidt i luften

Endnu et alternativ til opslagstavlen (hvor også dén kan hænge!):
Man kunne skære siden ud af dækslet pågældende sted og isvejse en pukkel (á:
bilers porno-buler i kølerhjelmen), således at koblingen får plads!

--
Armand