ketose?
Fra : Bo Andersen

Dato : 21-07-03 20:46

Hvad er ketose og hvordan finder jeg ud af om min krop er i ketose (hedder
det ikke det?)

vh
bo

Fra : netper

Dato : 21-07-03 21:53

Ketose er hos køer drægtihedssyge eller mælkefeber, og det rammer ikke
tyren så det er jo nok ikke det du fejler.

Men det ser også ud til at det er en diæt som epelepsipatienter kan
prøve om det kan afhjælpe nogen af deres anfald

http://www.epilepsiforeningen.dk/epilepsi/ketogendiat.htm

per

http://www.kandu.dk/

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 21-07-03 22:12

[Bo Andersen | Mon, 21 Jul 2003 21:45:37 +0200]

>Hvad er ketose og hvordan finder jeg ud af om min krop er i ketose (hedder
>det ikke det?)

Ketose er en tilstand hvor din krop tvinges til forbrænder dine
fedtdepoter fremfor den energi du indtager (groft generaliseret).

Ønsker du at måle det, kan du på¨de fleste apoteker købe nogle
"ketostiks" - det er en lille "pind" du tisser på/dypper i urin, der ved
farveskift viser om du er i keto.

Hvis man er lidt mere "hardcore" kan man ofte smage det lidt på ens egen
udåndingsluft, der kan have en svag metallisk/eddikelugt :/

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-07-03 22:40

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Ketose er en tilstand hvor din krop tvinges til forbrænder
> dine fedtdepoter fremfor den energi du indtager (groft
> generaliseret).

Men hvad hvis man indtager langt mere, end kroppen skal forbruge. Hvad
kommer der så ud af ketosen og den overflødige energi?

Mvh. Lisbeth

Fra : sune vuorela

Dato : 21-07-03 23:41

En der kalder sig "Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com>
skrev:

>Men hvad hvis man indtager langt mere, end kroppen skal forbruge. Hvad
>kommer der så ud af ketosen og den overflødige energi?

Man er stadig i ketose selvom man indtager for meget energi, hvis den
ekstra energi indtages i form af fedt - men man kan sagtens være i
ketose uden at tabe sig.

Ud fra mine personlige erfaringer vil jeg dog sige at der skal et
meget for stort energiindtag til før vægttabet stopper. Jeg har ikke
nået til det endnu!

--
Sune

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 22-07-03 06:33

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> wrote in message

> Man er stadig i ketose selvom man indtager for meget energi,

.... men hvor bliver den ekstra energi af?

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-07-03 21:21

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse

> Ud fra mine personlige erfaringer vil jeg dog sige at der skal et
> meget for stort energiindtag til før vægttabet stopper. Jeg har ikke
> nået til det endnu!

Jeg vil ellers tro, at selv et LIDT FOR STORT energiindtag er nok til, at
vægttabet stopper. Hvad sker der ellers med den overflødige energi?

Mvh. Lisbeth

Fra : sune vuorela

Dato : 22-07-03 22:22

skrev:

>Jeg vil ellers tro, at selv et LIDT FOR STORT energiindtag er nok til, at
>vægttabet stopper. Hvad sker der ellers med den overflødige energi?

Aner det ikke.... jeg kan bare konstatere at sådan er det for mig.

--
Sune

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-07-03 22:34

> Aner det ikke.... jeg kan bare konstatere at sådan er det for mig.

Hvordan har du helt konkret konstateret, at det er sådan for dig?
Hvad baserer du konklusionen på?

Mvh. Lisbeth

Fra : sune vuorela

Dato : 22-07-03 23:39

skrev:

>Hvordan har du helt konkret konstateret, at det er sådan for dig?
>Hvad baserer du konklusionen på?

sammenligning mellem energiindtag og energiforbrug.

Selvom jeg var stor, så tror jeg næppe at mig daglige energiforbrug
har været over 15000-16000 kJ - men hvor jeg på en normal dag nemt
kunne konsumere 18000-20000 kJ - og vægten stadig gik nedad.

Selvfølgelig er det begyndt at gå stærkere efter jeg er begyndt at
løbe 3 gange om ugen...

--
Sune

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-07-03 00:02

> sammenligning mellem energiindtag og energiforbrug.

Kender du de to størrelser?
Hvordan kender du dem i givet fald?

> Selvom jeg var stor, så tror jeg næppe at mig daglige energiforbrug
> har været over 15000-16000 kJ - men hvor jeg på en normal dag nemt
> kunne konsumere 18000-20000 kJ - og vægten stadig gik nedad.

Hvis der vitterlig har været et overskud af energi - hvad er der da blevet
af den overskydende energi.

Mvh. Lisbeth

Fra : sune vuorela

Dato : 23-07-03 09:27

skrev:

>Kender du de to størrelser?
>Hvordan kender du dem i givet fald?

Energiforbrug - der fandt jeg et par vægtafhængige tommelfingerregler
den gang jeg søgte efter det.
Energiindtag - ved hjælp af varedeklarationer + evt. fatlow

>Hvis der vitterlig har været et overskud af energi - hvad er der da blevet
>af den overskydende energi.

Som skrevet før - ved det ikke.

--
Sune

Fra : Anette

Dato : 23-07-03 12:57

> [...]
> den gang jeg søgte efter det.
> Energiindtag - ved hjælp af varedeklarationer + evt. fatlow

Tog lige fat i Atkins bogen; for som dig kan jeg indtage voldsomt mange
kalorier og stadig tabe mig, bare jeg holder kulhydraterne helt i bund.. og
der er åbenbart ingen, der tror på at de kcal bare forsvinder ud i den blå
luft.. selv om det godt nok føles sådan.

Det handler tilsynelandende om det simple faktum, at DET KRÆVER LANGT MERE
ENERGI AT FORBRÆNDE FEDT END KULHYDRATER... dvs at det energibehov/forbrug
man normalt regner med, slet ikke holder vand for folk på low-carb. Så vi
bare bruger de mange ekstra fedtkalorier til at forbrænde fedt - både
dagens indtag og depoterne.

Atkins kalder det "metabolic advantage". Side 18+ kapitel 7 i DANDR - 2002
udgaven.

Anette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-07-03 15:29

"Anette" <asidor@nospamemail.dk> skrev i en meddelelse

> Det handler tilsynelandende om det simple faktum, at DET KRÆVER LANGT MERE
> ENERGI AT FORBRÆNDE FEDT END KULHYDRATER...

Du siger med andre ord, at energien forbruges!

> dvs at det energibehov/forbrug
> man normalt regner med, slet ikke holder vand for folk på low-carb.

Hvis du har ret i, hvad du i øvrigt skriver, handler det jo om, at folk på
lowcarb netop forbrænder mere energi end man ellers gør. Men hvor meget
mere? Som jeg har forstået det på Atkins sider kan man spise flere kalorier
på en lowcarb-kur - men det er ikke voldsomt meget mere, det handler om, så
vidt jeg kan læse på siderne.

Mvh. Lisbeth

Fra : Anette

Dato : 23-07-03 19:55

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com>
MERE

> Du siger med andre ord, at energien forbruges!

Det må man jo formode....

> [...]
kalorier
> på en lowcarb-kur - men det er ikke voldsomt meget mere, det handler om,

Det afhænger formentlig af personen, en del behøver at holde øje med
kalorierne mens andre kan "voldæde" uden at det ødelægger vægttabet.

Anette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-07-03 20:32

> Det afhænger formentlig af personen, en del behøver at
> holde øje med kalorierne mens andre kan "voldæde" uden at
> det ødelægger vægttabet.

Sådan ER livet jo så forbandet uretfærdigt.
At nogle tager på af meget lidt, mens andre kan spise meget mere uden samme
problem.

Kender en del af de trælse mennesker, der kan spise voldsomme mængder uden
at tage på.

Men hvad vil det i øvrigt sige at voldæge. Hvor meget energi indtager du,
når du mener, du voldæder?

Mvh. Lisbeth

Fra : Anette

Dato : 23-07-03 21:59

> [...]
> at tage på.
>
> Men hvad vil det i øvrigt sige at voldæge. Hvor meget energi indtager du,

Omkring 3200-3500 kcal vil jeg tro, jeg lå på mens jeg holdt induktion
niveau... Men jeg har ikke lige noget regnskab liggende. Rigtig
voldæde(mængdemæssigt) er det nu ikke, da LANGT det meste af energien er fra
fedt.

Anette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-07-03 15:24

> Energiforbrug - der fandt jeg et par vægtafhængige tommelfingerregler
> den gang jeg søgte efter det.

Lyder usikkert.

Mvh. Lisbeth

Fra : Karen

Dato : 22-07-03 15:06

On Mon, 21 Jul 2003 21:45:37 +0200, "Bo Andersen" <hojben@SOLSORTc.dk>
wrote:

>Hvad er ketose og hvordan finder jeg ud af om min krop er i ketose (hedder
>det ikke det?)

Normalt er man kun i ketoacidose som det hedder hvis man er
diabetiker, der ikke har fået sin insulin. Kroppen får højt blodsukker
og lav pH, idet den omdanner fedtet til ketonstoffer (der er 3 stks,
hvoraf et af dem er acetone som luftart, der forsvinder gennem
udåndingsluften - man kan lugte det i slemme tilfælde). Ketonstoffer
kan bruges af fx hjernen istedet for sukker som den jo ikke kan optage
pga insulin manglen, glukosen ophobes i blodet og udskilles gennem
urinen. Det er som regel kun diabetes 1 patienter der oplever
ketoacidose og det er direkte livsfarligt uden behandling.
Det er fordi man ikke kan optage sukkeret at dette sker, så som svar
på et anden underspørgsmål i denne tråd (Lisbeth), så hjælper det ikek
at indtage ekstra energi..

Symptomer:
For det første har man det helt elendigt, man lugter nogen gange af
acetone ud af munden, man trækker vejret hyppigere for at komme af med
den overskydende syre, man kan blive bevidsthedssløret, man kommer til
at mangle vand i kroppen pga hyppig vandladning fordi sukkeret bliver
udskilt gennem urinen.

Jeg kan ikke forstå hvorfor du tror du er i ketose (ketoacidose), og
hvorfor du spørger om det i en slanke gruppe? Er det måske en anden
form for "ketose" du tænker på?

Karen

Fra : sune vuorela

Dato : 22-07-03 17:17

En der kalder sig Karen <cowboyhat@sol.dk> skrev:

>Jeg kan ikke forstå hvorfor du tror du er i ketose (ketoacidose), og
>hvorfor du spørger om det i en slanke gruppe? Er det måske en anden
>form for "ketose" du tænker på?

Når man er på lav-kulhydrat-diæt (atkins m.fl.) dannes der ketoner som
er et af nedbrydningsprodukterne når man nedbryder fedt uden brug af
klhydrater.

Lavkulhydrat-kure er forresten ketogene (keton-dannende) diæter.

Det skulle vidst nok være den samme form for ketose, som når man med
sukkersyge har problemer med insulindoseringen, men alle de
ubehageligheder du skriver om, kan jeg ikke relaterer til på nogen
måde.

--
Sune

Fra : Jørgen Hess

Dato : 23-07-03 11:18

"Karen" <cowboyhat@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kan ikke forstå hvorfor du tror du er i ketose (ketoacidose), og
> hvorfor du spørger om det i en slanke gruppe? Er det måske en anden

Den ketose du omtaler er ganske rigtig en farlig tilstand. Det er
fordi der er indtrådt en fedtafgivning fra fedtcellerne på trods af at
der er rigeligt med blodsukker.
Ketosen ved en slankekur er fremkaldt ved at man ikke spise
kulhydrater. Der er altså en lav blodsukkermængde samtidig med
fedtafgivningen.
Det er ligegyldigt for fedtafgivningen om der er sukker til stede
(ubehandlet diabetes) eller ikke. Det er mængden af insulin der styrer
fedtdepoterne, meget insulin får fedtcellerne til at optage fedt og
lidt eller slet ingen insulin for fedtcellerne til at afgive fedt.
Dette er altså uafhængig af, hvor meget man spiser.
Men hvis man spiser meget fedt og samtidig har tvunget fedtcellerne
til at afgive fedt - ja så kan vi vende tilbage til det oprindelige
spørgsmål: Hvad sker der med den overskydende energi?.
mvh
Jørgen