hvide fingere
Fra : SB

Dato : 21-07-03 20:25

Min nabo har lige købt en ny MC, efter at have kørt chopper i en del år er
han nu kommet på en mere "almindeligl" mc.
Problemet er bare at han får hvide fingere af at køre på den, og er tæt på
at være følelsesløs i hænderne efter bare 30 min. kørsel på den.
Han har fået nyt dæk på forhjulet, da han havde en ide om at det var skæv,
og dermed gav rystelser, som var skyld i det. Det hjalp bare nada.
Nogen der har en ide om hvor problemet kan være?

Søren

Fra : Robert A. Hansen

Dato : 21-07-03 20:56

Hej,

har selv oplevet problemet når jeg kørte bil(!). Skyldtes at ubevidst holdt
for stramt om rattet og lukkede af for blodtilførslen til fingrene.
Kunne måske være samme årsag hos din nabo?

-Robert

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-07-03 21:11

> har selv oplevet problemet når jeg kørte bil(!). Skyldtes at ubevidst
> holdt for stramt om rattet og lukkede af for blodtilførslen til
> fingrene.

Som du skriver så kan det være pga. han spænder når han kører på den. Han
kan øve sig i at slappe lidt mere af. Måske er han ikke så glad for
siddestillingen?

Til SB: Se efter om der sidder styrvægte for enderne af styret. Jo mere vægt
der sidder for enden, jo mindre vil styret vibrere.

Hvis der ikke sidder nogen, og styret er forberedt for det, så vil jeg
kraftigt anbefale at sætte nogle på.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 22-07-03 16:23

Martin Sørensen <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en

> Til SB: Se efter om der sidder styrvægte for enderne af styret. Jo mere
vægt
> der sidder for enden, jo mindre vil styret vibrere.

NIX!
Jo mere vægt, desto lavere frekvens vil styret interferere ved!

Styrvægte er egentlig ikke til at fjerne vibrationer med, men derimod at
flytte forekomsten væk fra det hastigheds-område hvori man oftest ligger

> Hvis der ikke sidder nogen, og styret er forberedt for det, så vil jeg
> kraftigt anbefale at sætte nogle på.

Jup!
Dét kunne meget vel være problemets arne!

Det kunne være rart at høre hvilken model at det drejer sig om - Er der en
Honda CB450S, for eksempel, så er det originale styr en massiv smedet sag,
hvorfor et std. forkromet "rør"-styr sandsynligvis vil være årsag til
generende vibrationer!

--
rmand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-07-03 18:57

> NIX!
> Jo mere vægt, desto lavere frekvens vil styret interferere ved!

Ja, højere vægt vil flytte resonansfrekvensen nedad, men fungerer stadigt
som et lavpasfilter, der dæmper de højere frekvenser. Jo tungere vægtene er,
jo mere af energien i vibrationerne bliver absorberet.

F.eks. så er rystelserne i mit styr ikke altid den samme frekvens. Det er en
gammel, rystende motor der giver en masse vibrationer fra sig ved alle
hastigheder. Ligger resonansfrekvensen af styret på motorens hovedfrekvens
ved cruising vil det selvfølgeligt forværre situationen betragteligt.

> Styrvægte er egentlig ikke til at fjerne vibrationer med, men derimod
> at flytte forekomsten væk fra det hastigheds-område hvori man oftest
> ligger

Det ikke blot flytter frekvensen, men absorberer også en del af
vibrationerne, som så bliver afsat som varme. På min cykel sker det
hovedsageligt i forbindelsen mellem styr og gaffelbro, hvorimellem der
sidder nogle gummiskiver.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 23-07-03 10:46

Armand wrote:
> Martin Sørensen <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en

<snip>

> [...]
>
> Styrvægte er egentlig ikke til at fjerne vibrationer med, men derimod
> at flytte forekomsten væk fra det hastigheds-område hvori man oftest

<snap>

På min Suzuki var der ret generende vibratironer ved min normale
marchastighed.
Jeg smeltede en gryde bly og fyldte styret op fra første bøjning og ud til
enderne !
(Da det var kølet ned skulle det live have nogle solie drøn i enderne af en
kørner for påny
at får kontakt med rørsiderne: Blyet trækker sig sammmen når det størkner)

DET hjalp over al forventning ! Vibratrionerne forsvandt nærmest
fuldstændigt.

Jeg vil prøve det samme med min bimmer til vinter

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
Pga. SPAM benyt nedenstående email:
bmw (snabela) poet (punktum) dk

1980 Suzuki GS850GT (Skal sælges: http://www.poet.dk/bmt/index.html)
1987 BMW K100RS (Skal pudses)
1992 Golf TD(i)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-07-03 21:04

SB wrote:
> Nogen der har en ide om hvor problemet kan være?

Det må vel formodes at være højfrekvente rystelser ...

Er maskinen udstyret med 'vibrationsdæmpere' på styrenderne ? Det
skulle efter hvad jeg har hørt virke temmelig godt.

Se fx. www.louis.de, partnummer 10005300.. (de har også mange andre
slags)

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Hekto

Dato : 21-07-03 22:54

In article <slrnbhohqa.iq8.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen
says...

> [...]
>
> Er maskinen udstyret med 'vibrationsdæmpere' på styrenderne ? Det
> skulle efter hvad jeg har hørt virke temmelig godt.

- og 'skumgummihåndtag' kan også hjælpe, så man ikke holder så stramt.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Ped

Dato : 21-07-03 21:05

SB wrote:
> [...]
> og dermed gav rystelser, som var skyld i det. Det hjalp bare nada.
> Nogen der har en ide om hvor problemet kan være?

Umiddelbart skulle jeg mene at "hvide fingre" kommer af højfrekvente
vibrationer (motorvibrationer), og ikke af lavfrekvente rystelser som et
ujævnt fordæk eller en skæv fælg ville kunne forårsage. Jeg har selv
prøvet at have hvide fingre i mine helt unge dage, men de var ikke
forårsaget af motorcykelkørsel, men af min far's Fordson Dexta!
Hvide fingre forsvinder dog af sig selv (det hvide altså, ikke
fingrene!) efter nogen tid, når det der udløser tilstanden ikke længere
er til stede. Nu skriver du ikke hvad det er for en MC, men jeg tror der
skal eksperimenteres med styret. Det billigste eksperiment vil nok være
et sæt tykke skumgummihåndtag, evt. kombineret med andre kontravægte.
Virker det ikke kunne der måske eksperimenteres med et andet styr eller
andre ophæng.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
GPZ 1100

Fra : Stranne

Dato : 22-07-03 12:06

Hvis du med "hvide fingre" mener det fænomen, at fingerspidserne kommer til
at sove på tommel-, pege-, lang- og den indvendige side af ringfingeren, så
er det et velkendt medicinsk fænomen, der hedder Carpal Tunnel Syndrom.

Det skyldes, at Carpaltunnelen, som er den passage sener og nerver skal
gennem lige ved håndroden, er for stram. Håndroden bliver "holdt sammen" af
en tværgående sene, som dækker tunnelen.

Tunnelen kan blive for stram af flere årsager, men en af de normale er, at
man bøjer håndleddet bagover som når man holder om styret. Hvis det er slemt
nok kan det fixes med en ambulant operation, hvor kirurgen skærer senen
over, så tunnelen bliver fritlagt.

Jeg har selv fået foretaget indgrebet for 7 år siden i venstre hånd og har
ikke haft problemet siden. Det kommer dog, når jeg kører på motorcyklen, men
kun i højre hånd. Jeg har spurgt min læge om det ikke skulle fixes i højre
side også, men han mener bare, jeg skal købe en anden motorcykel. Måske
fordi han selv kører Virago?????

Min teori går på, at godtnok kan fænomenet fremkaldes af vibrationer, men så
skal det være fra håndholdt værktøj, og det opstår ikke fra den ene dag til
den anden. Din nabo har nok et problem med Carpal Tunnelen.

Jeg selv er nu på udkik efter en model, der kun vibrerer i venstre side.

mvh'
Jan Strandgaard
VFR750F '91

Fra : Lars

Dato : 22-07-03 12:23

> Jeg selv er nu på udkik efter en model, der kun vibrerer i venstre side.

LOL

> mvh'
> Jan Strandgaard
> VFR750F '91

Mvh Lars

Fra : Brian Sørup

Dato : 22-07-03 12:26

"Stranne" <jan@skovvej.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg selv er nu på udkik efter en model, der kun vibrerer i
venstre side.

> Jan Strandgaard
> VFR750F '91

Du må gerne smide Vifferen i min indkørsel hvis du er træt af
den
)
--
Brian Sørup
::::::::::::::::::::::::::::

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 22-07-03 12:58

> [...]

slemt
> nok kan det fixes med en ambulant operation, hvor kirurgen skærer senen
SNIP

Hej Jan,det kan nu osse være pga at manden holder lidt stramt om håndtagene,
jeg har fået fjernet et stykke af senen der sidder ved håndroden,og det
hjalp ikke på fornemmelsen, men et par styrvægte gjorde...

--
Mvh Claus
(der hellere vil skrue på mc'en end opereres ambulant )

Fra : Armand

Dato : 22-07-03 16:11

> [...]

til
> den anden. Din nabo har nok et problem med Carpal Tunnelen.

Mon et multi-justerbart styr ville kunne hjælpe på sagen?
Vi har endnu ikke hørt hvorvidt modellen er med traditionelt styr eller
clip-on's; men i begge tilfælde kan man få uoriginale styr hvor man kan
justere vinklen såvel i det (nærmest) vandrette plan som bagud/forud.
Hvis ikke andre/nye styrvægte kan hjælpe på problemet, vil jeg mene at det
er et forsøg værd med dén udgift fremfor "ombytnings-afskrivning" :-|

> Jeg selv er nu på udkik efter en model, der kun vibrerer i venstre side.

GRILL

--
Armand.

Fra : SB

Dato : 22-07-03 17:19

> [...]
> Hvis ikke andre/nye styrvægte kan hjælpe på problemet, vil jeg mene at det
> er et forsøg værd med dén udgift fremfor "ombytnings-afskrivning" :-|

Takker for jeres svar, var over ved ham i dag for at ville se på hans styr
og give jeres gode råd videre. Desværre er han vist på ferie til på søndag,
(sagde naboen til den anden side)
Så jeg må vente med at se hvordan hans cykel er konstrueret lidt endnu.
Svar følger når han kommer hjem

mvh
Søren