Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opblødning af skygger
Fra : Kenneth

Dato : 21-07-03 20:10

Hej

Jeg skal tage nogle bryllupsbilleder udendørs i august og i den forbindelse
tænkte jeg, om det ville være en god ide, at købe nogle reflektorer til at
opbløde skygger i ansigtet? Men hvad skal man købe? Nogen gode råd?

Mvh

Kenneth
www.ziax.dk

Fra : max

Dato : 21-07-03 20:13

> [...]
> tænkte jeg, om det ville være en god ide, at købe nogle reflektorer til at
> opbløde skygger i ansigtet? Men hvad skal man købe? Nogen gode råd?

Hva med en flamingo plade, du kan evt klistre
guldpapir på den ene side..-max-

Fra : Kenneth

Dato : 21-07-03 20:16

> Hva med en flamingo plade, du kan evt klistre
> guldpapir på den ene side..-max-

Hej Max

Det lyder dejligt billigt. Men hvorfor guldpapiret? Er det, det solen skal
reflekteres i?

Kenneth

Fra : Claus Smith

Dato : 21-07-03 20:19

Her www.obt.dk finder du et rent slaraffenland når det gælder tilbehør til
lyssætning.

Jeg bruger selv reflektorer fra Lastolite med stor fornøjelse og vil
anbefale dig at bruge dem med Sunfire overfladen da de er fremragende til
den menneskelige hud i sol og overskyet vejr.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk

Fra : Peter Andersen

Dato : 21-07-03 20:34

Kenneth wrote:
> [...]
> forbindelse tænkte jeg, om det ville være en god ide, at købe nogle
> reflektorer til at opbløde skygger i ansigtet? Men hvad skal man

Nah, reflektorskærme er der nu ingen grund til. Men brug blitz! HELE TIDEN!
og håb så på der ikke er alt for kraftig sol, ellers bliver der så voldsom
store kontraster, det er ik pænt. Reflektorskærm er ok, men du skal vide
hvad du gøre. Med andre ord, du skal nok ha lidt erfaring for det for ikke
at få lyset til at virke for kunstigt.

Husk i øvrigt at få billederne fremkalde på mat papir i 13x18 med hvid kant.
Så ser det flot og prof ud

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Kenneth

Dato : 21-07-03 20:48

> [...]
> hvad du gøre. Med andre ord, du skal nok ha lidt erfaring for det for ikke

Jeg har ingen ekstern blitz.

> Husk i øvrigt at få billederne fremkalde på mat papir i 13x18 med hvid
kant.
> Så ser det flot og prof ud

Det vil jeg huske.

Mvh

Kenneth

Fra : Jeppesen

Dato : 21-07-03 21:35

"Kenneth" <news@REMOVEziax.dk> skrev i en meddelelse
> TIDEN!
>
> Jeg har ingen ekstern blitz.

Men er der ikke en indbygget flash ? Selvfølgelig er det bedre med en god
ekstern - men risikoen for røde øjne er jo ret lille udenfor - du kan jo
(læs "du skal") teste det inden - find to frivillige - en med hvidt lagen om
sig og en i noget sort - og så find de indstillinger der dur.

Men sørg for ikke bare at køre program-automatik - stil flashen på slow-sync
og kameraet på blændeprioriteret - juster blænden så den passer til såvel
den ønskede dybdeskarphed, men så den samtidig gi´r en lukkertid der ligger
indenfor sync-tiden med flashen - ellers får du sort baggrund.

Du skal ikke tænke på teknik på selve dagen - du skal se efter brudeparrets
udtryk - fang det når det er godt - og sørg for de slapper af - det gør de
ikke hvis man fumler og justerer kameraet hele tiden. Så derfor - find en
indstilling som du ved gi´r gode billeder.

Mvh Kim

Fra : Peter Andersen

Dato : 21-07-03 22:00

Jeppesen wrote:
> [...]
> passer til såvel den ønskede dybdeskarphed, men så den samtidig gi´r
> en lukkertid der ligger indenfor sync-tiden med flashen - ellers får

Hvis (når!) du lejer en 550EX vil jeg ikke anbefale denne fremgangsmåde.
Brug automatik hele vejen igenne, men sørg for at ha en bouncer på. Husk
også at brug 100mm eller mere hele tiden.

I øvrigt så er slowsync ikke nogen god ide om dagen hvis du vil ha en kort
dybdeskarphed... der skal du bruge highspeed sync. Men i de allerfleste
tilfælde er standart E-TTL automatikken ganske ok.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Jeppesen

Dato : 21-07-03 21:35

Fra : Jacob Waage

Dato : 21-07-03 21:10

> [...]
> tænkte jeg, om det ville være en god ide, at købe nogle reflektorer til at
> opbløde skygger i ansigtet? Men hvad skal man købe? Nogen gode råd?

Hvis du vil bruge reflektorskærme (hvilket er en god idé) skal du have en
medhjælper til at styre den/dem for dig. Det er umuligt at klare selv, da
selv det mindste vindpust rykker til dem.

Hvilket kamera skal du fotografere parret med? Analog eller digital?

Hilsen
Jacob

Fra : Kenneth

Dato : 21-07-03 21:10

> Hvilket kamera skal du fotografere parret med? Analog eller digital?

Jeg har et D60 og et EOS300. Så jeg regnede med begge dele. Linsen er en
70-200 2,8L. Medhjælperen har jeg booket.

Kenneth

Fra : Peter Andersen

Dato : 21-07-03 21:27

Kenneth wrote:

> Jeg har et D60 og et EOS300. Så jeg regnede med begge dele. Linsen er
> en 70-200 2,8L. Medhjælperen har jeg booket.

I så fald så gå hen og lej en Canon 550EX med en omnibouncer... så er du
godt kørende. Men du kan altså ikke undvære at tage med blitz! og den
indbyggede er ik noget at prale af...

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Alex W

Dato : 21-07-03 21:57

Hej Kenneth

Peter er 'gal' med at blitze ... han har lokket mig til at få en 550ex også
.... Jeg elsker ellers at fotografere i eksisterende lys ... Jeg syntes at
det er nemt at styre en flamingoplade ... men, hvis du skal tage et brudepar
i helfigur ... sååå... skal pladen være grandes stor ... så snup en blitz
til opblødning .. det er trods alt nemmere at slæbe på )) Så har du også
lys indendøre hvis uheldet skulle være ude og det regner ... ellers .. en
lille hvid paraply .. hvor brudeparret kryber sammen under er ikke at kimse
af ... det giver faktisk et interessant billede ...

Held og lykke
Alex W

Fra : Peter Andersen

Dato : 21-07-03 22:02

Alex W wrote:
> [...]
> hvor brudeparret kryber sammen under er ikke at kimse af ... det
> giver faktisk et interessant billede ...

Jeg turde med vilje ikke nævne min 30cm paraply på håndholdt stativ osv. for
ikke at blive grinet af

Men du har ret! det giver et knaldgodt lys!

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Kenneth

Dato : 22-07-03 11:06

> [...]
kimse
> af ... det giver faktisk et interessant billede ...

Det lyder som en funky ide. Jeg tager ihvertfald noget stort hvidt med. Hvad
det bliver må tiden vise. Blitzen, ja, gider ikke leje vil hellere eje.

Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Jacob Waage

Dato : 21-07-03 21:58

> I så fald så gå hen og lej en Canon 550EX med en omnibouncer... så er du
> godt kørende. Men du kan altså ikke undvære at tage med blitz!

Jo, han kan. Hvis vejret er til dig.

Jeg vil ønske for Kenneth, at vejret på bryllupsdagen er overskyet. Det
skaber blødt lys og medfører, at parret kan stå med åbne øjne, uden at det
gør ondt.

Naturligvis er det ikke så festligt med en masse tordenskyer i baggrunden,
men let overskyet vejr er glimrende ved portrætfotografering.

Fra : Kenneth

Dato : 22-07-03 11:04

> Jeg vil ønske for Kenneth, at vejret på bryllupsdagen er overskyet. Det
> skaber blødt lys og medfører, at parret kan stå med åbne øjne, uden at det
> gør ondt.

Nu skal vi ud i skoven ved en sø. Så der er rig mulighed for at "gemme" sig
bag træer og derved undgå den skarpe sol . (Hvis den ellers er der)

Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Peter Andersen

Dato : 22-07-03 11:21

Kenneth wrote:

> Nu skal vi ud i skoven ved en sø. Så der er rig mulighed for at
> "gemme" sig bag træer og derved undgå den skarpe sol . (Hvis den
> ellers er der)

Hvis det ikke er overskyet så husk aldrig at placere brudeparret så de får
solen i hovedet... netop for at undgå at de kniber øjnene sammen. Placer dem
med solen 45grader ind fra ryggen og så igen: på med blitzen og en bouncer,
du er nød til få lyst forgrunden op.

Vh. Peter Andersen