valg af email-navn efter @ ??
Fra : michael bennati scho~

Dato : 21-07-03 17:29

Jeg har webmail. (webspeed fra tdc), men jeg kan ikke selv vælge hvad
emailadressen skal hedde efter @.
Jeg ønsker at oprette en mailadresse, der hedder 3kgl@sop.dk
Nogen der ved hvor eller hvordan det kan lade sig gør??

mvh Michael

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-07-03 17:44

"michael bennati schou" <michaelschou@oncable.dkNOSPAM> skrev :

>Jeg ønsker at oprette en mailadresse, der hedder 3kgl@sop.dk
>Nogen der ved hvor eller hvordan det kan lade sig gør??

Ejer du domænet sop.dk?

Iflg. http://www.pil.dk/produkter/domain/whois.php?domain=sop.dk
tyder det ikke på det.

Ellers skal du finde en webhoteludbyder og finde et domæne, som
er ledigt og købe det.

http://www.dk-hostmaster.dk/ kan du læse om domænenavne og på
http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?pageid=84&action=cmsview&language=da&
er der liste over sælgere af domænenavne.
--
Knud

Fra : Claus Lund

Dato : 21-07-03 17:51

"michael bennati schou" <michaelschou@oncable.dkNOSPAM> wrote in message
> [...]
> Jeg ønsker at oprette en mailadresse, der hedder 3kgl@sop.dk
> Nogen der ved hvor eller hvordan det kan lade sig gør??

Domænet sop.dk er registreret af Serviceconsult - se
http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?query=sop.dk&pageid=82&action=cmsview&lang=da

Så med mindre du kan overtale dem til at overdrage dig domænet, kan det ikke
lade sig gøre.

Hvis du vil ha' dit eget domæne, skal du finde et der er ledigt, og
registrere det i dit navn. Du kan f.eks. prøve dig frem her:
http://www.gratisdns.dk/?side=dkwhoislookup

Dernæst kan f.eks. du få dit domæne hostet v. et webhotel og bruge det til
hjemmeside, email m.m. Du kan enda få alle de mail adresser du vil med
domænet som efternavn.

Da det heller ikke er voldsomt dyrt (fra få 100,- pr. år), er det egentligt
mærkeligt at der ikke er flere der gør det.

Mvh Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-03 21:42

Claus Lund skrev:

>Dernæst kan f.eks. du få dit domæne hostet v. et webhotel og bruge det til
>hjemmeside, email m.m.

Korrekt, men man behøver ikke et hotel hvis man blot vil have
adgang til mailadresserne.

>Da det heller ikke er voldsomt dyrt (fra få 100,- pr. år), er det egentligt
>mærkeligt at der ikke er flere der gør det.

Til kun 100 kr. forstår jeg godt at der ikke er mange der
benytter det. En ordentlig service koster mere, og de par
hundrede man evt. sparer er ikke ærgrelserne værd.

- og så skal vi jo ikke glemme de 75 kr. om året for brugsretten
til et dk.domæne.

--
Bertel

Fra : michael bennati scho~

Dato : 22-07-03 11:05

"Bertel Lund Hansen" skrev i en meddelelse

> Korrekt, men man behøver ikke et hotel hvis man blot vil have
> adgang til mailadresserne.

Undskyld men jeg er totalt newbie i det her. Jeg ved ikke engang hvad et
domæne er, hvis det er andet end blot et navn. Og hvad skal jeg med et
webhotel?
Alt jeg søger er blot muligheden for en mailadresse, hvor jeg selv bestemmer
navnet. Da sop.dk åbenbart er optaget kunne mailadr. så hedde
3kgl@sopraner.dk
Er det virkelig ikke muligt at oprette en sådan emailadr. uden at skulle
blandes ind i webhoteller osv. ???
mvh Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-07-03 11:41

michael bennati schou skrev:

>Undskyld men jeg er totalt newbie i det her.

Det behøver du ikke undskylde.

>Jeg ved ikke engang hvad et domæne er

Det er et navn. Jeg har købt (brugs)retten til domænet
lundhansen.dk. Det er primært en aftale med DK-Hostmaster (dem
der administrerer alle dk.domænenavne). Hvis jeg ikke havde gjort
andet kunne det slet ikke bruges.

Men jeg har også lavet en aftale med en webhoteludbyder. Det
betyder at de sørger for at man kan se http://lundhansen.dk i en
browser, og de sørger også for at der kører en mailservice så man
f.eks. kan skrive til nospamfor@lundhansen.dk.

>hvis det er andet end blot et navn.

Det kan både kun være navnet og navnet+webservice. Det bruges
lidt flydende.

>Og hvad skal jeg med et webhotel?

Det tror jeg ikke du har brug for. Men du har brug for en
mailservice, og den skal du købe hos en udbyder (som typisk også
udbyder webhoteller).

>Alt jeg søger er blot muligheden for en mailadresse

Du tror at man bare uden videre kan sammensætte sin mailadresse
præcis som man vil. Det kan man ikke. Man kan skrive lige hvad
man synes er sjovt som afsender, men det vil ikke virke som en
mailadresse der kan skrives til

>hvor jeg selv bestemmer navnet.

Du skal:

1)   finde et ledigt domænenavn som du kunne tænke dig at
   bruge som efternavn i din mailadresse.

2)   registrere dette domæne hos DK-Hostmaster (75 kr./år).

3)   købe mailservice hos en hoteludbyder (100-300 kr./år)

4)   bruge udbyderes webgrænseflade til at sætte nogen
   nye adresser op.

Så vil du have adgang til at lave alle de adresser du gider med
det valgte domænenavn som efternavn.

Alternativt kan du starte med at kontakte et webhotelfirma og
bede dem ordne alt det praktiske, men det er de samme punkter 1-3
som de så ordner. Jeg kan anbefale Enavn. Deres brugergrænseflade
er dejlig nem og effektiv (Cobalt-server):

   http://www.enavn.dk/
   (her kan du også tjekke domænenavne)

Den service du har brug for, hedder "mailhotel":

   http://www.enavn.dk/cgi-bin/index.cgi?vis=webhoteller

>Da sop.dk åbenbart er optaget kunne mailadr. så hedde 3kgl@sopraner.dk

Ja, det kan den tilfældigvis godt - hvis du først gør som
beskrevet. Du kan selv tjekke domæner hos DK-Hostmaster:

http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?pageid=69&action=cmsview&language=da&

>Er det virkelig ikke muligt at oprette en sådan emailadr. uden at skulle
>blandes ind i webhoteller osv. ?

Det er ikke muligt uden at følge pkt. 1-4. Man behøver ikke et
webhotel hvis man ikke vil have en hjemmeside kørende på domænet,
men de fleste bhøver et mailhotel. Nogen ved hvordan sådan et
skal sættes op derhjemme, men det er kun for eksperter.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-07-03 11:47

Bertel Lund Hansen skrev:

>Ja, det kan den tilfældigvis godt - hvis du først gør som
>beskrevet. Du kan selv tjekke domæner hos DK-Hostmaster:

Glemte lige:

Hvis du køber domænet sopraner.dk, kan du lave alle mulige
mailadresser på formen <et vilkårligt navn>@sopraner.dk.

--
Bertel

Fra : michael bennati scho~

Dato : 22-07-03 13:38

Tusind tak for hjælpen. Det har været meget nyttigt og lærerigt.Tak.

mvh Michael

Fra : Claus Lund

Dato : 22-07-03 12:53

> Undskyld men jeg er totalt newbie i det her. Jeg ved ikke engang hvad et
> domæne er, hvis det er andet end blot et navn.

Et domæne er det der står efter @ (eller efter www.) - f.eks. sop.dk el.
dr.dk Det fungerer som en unik adresse på internet.

Og hvad skal jeg med et
> webhotel?
> Alt jeg søger er blot muligheden for en mailadresse, hvor jeg selv
bestemmer
> navnet.

Et webhotel (mailhotel) kan modtage dig mail til dit domæne, og så kan du
hente din mail hos dem. Hvis du har email gennem f.eks. TDC fungerer de som
mailhotel.

Du kan også få mail til dit domæne forwarded til din nuværende mail adresse
(ved dit nuværende mailhotel) - www.gratisdns.dk tilbyder dette gratis
endnu.

Da sop.dk åbenbart er optaget kunne mailadr. så hedde
> 3kgl@sopraner.dk

sopraner.dk er ledig - endnu...

Hvis du registrerer et domæne v. f.eks. gratisdns eller andre steder, kan du
evt. senere flytte det til et egentligt web/mailhotel. Så hvis du er vild
med domænet så find hellere de 99,- i dag, og få det bestilt før andre får
den ide.