Dybe links
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-07-03 12:57

Nu har der tilsyneladende også været en sag om dybe links i Tyskland.
Udfaldet var det modsatte af det resultat Fogedretten herhjemme kom
frem til:

Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-07-03 13:38

Morten Bjergstrøm wrote:

> Nu har der tilsyneladende også været en sag om dybe links i Tyskland.
> Udfaldet var det modsatte af det resultat Fogedretten herhjemme kom
> frem til:

Er du sikker på, at de to sager kan sammenlignes? Det fremgår hverken af
artiklen eller af Paperboys hjemmeside, om tjenesten er gratis, eller om
den kræver betaling af brugerne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter G C

Dato : 21-07-03 13:49

[klip]

> Er du sikker på, at de to sager kan sammenlignes?

Det er selvsagt *helt* umuligt at vide.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-07-03 09:09

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev:

> Er du sikker på, at de to sager kan sammenlignes?

Det ved jeg naturligvis ikke ud fra artiklen.

Jeg hæftede mig dog ved de argumenter, der refereredes og formodede, at
det kunne være af interesse, at der var kommet en anden sag om dybe
links.

> Det fremgår
> hverken af artiklen eller af Paperboys hjemmeside, om tjenesten er
> gratis, eller om den kræver betaling af brugerne.

Skulle det være vigtigt om tjenesten koster penge?

Hvis jeg husker den danske dom ret var argumentet, at søgetjenesten
lavede en kopi af avisernes databaser.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 22-07-03 09:26

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Hvis jeg husker den danske dom ret var argumentet, at søgetjenesten
> lavede en kopi af avisernes databaser.

Det var også, som jeg lige husker det, hovedargumentet i dommen.
Det indgår så ikke i den korte artikel på politiken.dk, og kan vel skyldes
to ting:
1) Det har ikke indgået i afgørelsen
2) En af de involverede journalister har ikke fanget det, og dermed udeladt
det.

Jeg har prøvet at kigge efter hos Paperboy, men de har ikke yderligere
information om sagen selv.
Det kunne være interessant at få dommen uddybet, - er det nogen der har en
ide om, hvordan det kan lade sig gøre?

(Mit eget tyske er stærkt besværet af traumatiske folkeskoleoplevelser
desangående, så jeg kommer hurtigt til kort

/Per

Fra : Peter G C

Dato : 22-07-03 09:27

[klip]

> Jeg hæftede mig dog ved de argumenter, der refereredes og formodede, at
> det kunne være af interesse, at der var kommet en anden sag om dybe
> links.

Afgørelsen er tysk og derfor ikke (særlig) relevant.

/Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-07-03 09:37

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Afgørelsen er tysk og derfor ikke (særlig) relevant.

Ophavsretslovgivningen er efterhånden ganske ens i EU bla. pga.
InfoSoc-direktivet så at afvise en tysk dom som værende ikke særlig
relevant mener jeg ikke man kan længere på mange områder.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : O-V R:nen

Dato : 22-07-03 09:52

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> Ophavsretslovgivningen er efterhånden ganske ens i EU bla. pga.
> InfoSoc-direktivet så at afvise en tysk dom som værende ikke særlig
> relevant mener jeg ikke man kan længere på mange områder.

Nu kan jeg desværre ikke huske argumentationen i den danske dom
men jeg ville ikke være overrasket hvis den var baseret mere på
markeds- end ophavsret.

Fra : per christoffersen

Dato : 22-07-03 10:50

"O-V R:nen" <Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi.invalid> wrote in message

> Nu kan jeg desværre ikke huske argumentationen i den danske dom
> men jeg ville ikke være overrasket hvis den var baseret mere på
> markeds- end ophavsret.

Overraskelser kan også være sjove

Jeg fandt en gennemgang af sagen her:
http://dansk-it.dk/sw1373.asp

Den fulde dom kan også findes et sted på nettet, men gennemgangen må nu nok
tages for en rimelig god kilde.

/Per