hmm nu går det ikke så hurtigt..
Fra : John Wegge

Dato : 21-07-03 11:44

Jeg har i noget tid fulgt Atkins opskrift..

Og jeg må sige, at det er den bedste kur jeg længe har prøvet.. Jeg har
ingen problemer med at følge den, da man jo kan spise al den kød man har
lidt til.

Jeg er også begyndt at løbe 5 km mindst hver anden dag og det kan da også
ses i spejlet - samtidig med at jeg nu har tabt 10 kg.

Men jeg kunne jo godt tænke mig at komme ned på omkring 80 kh (pt. 84,1)
men mit vægttab er gået i stå - og til tider tager jeg endda lidt på..
jeg holder mig til max 20 g. carb om dagen - så det kan ikke være det.
Er det fordi jeg er ved at omdanne fedt til muskler?? og hvordan taber jeg
mig så mere - jeg gider ikke stoppe med at træne for at muskelopbygningen
skal stoppe...

/John

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 21-07-03 13:58

[John Wegge | Mon, 21 Jul 2003 12:43:36 +0200]

>Jeg har i noget tid fulgt Atkins opskrift..

Hvor længe har du været igang?

>Og jeg må sige, at det er den bedste kur jeg længe har prøvet.. Jeg har
>ingen problemer med at følge den, da man jo kan spise al den kød man har
>lidt til.

Ja, men for din fordøjelsesskyld bør du jo også få nogle grøntsager
engang imellem :)

>Jeg er også begyndt at løbe 5 km mindst hver anden dag og det kan da også
>ses i spejlet - samtidig med at jeg nu har tabt 10 kg.

Fedt - tillykke!

>Er det fordi jeg er ved at omdanne fedt til muskler?? og hvordan taber jeg
>mig så mere - jeg gider ikke stoppe med at træne for at muskelopbygningen
>skal stoppe...

Måske... måske skal du også kigge på om du spiser for meget eller for
lidt? Begge dele kan for de fleste sætte vægttabet i stå.

Jeg har før gået i stå ved at spise uhæmmet af kød og fedt, og jeg satte
gang i mit vægttab ved at skære ned for proteinterne og lidt op for
kulhydraterne.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-07-03 15:07

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Ja, men for din fordøjelsesskyld bør du jo også få nogle grøntsager
> engang imellem :)

For fordøjelsens skyld skal man have fibre og vand.
Og det kan man såmænd sagtens få uden at spise grønsager.

Så det er ikke af hensyn til fordøjelsen, man skal spise grønsager. Det skal
man derimod på grund af deres indhold af vitaminer og andre gode stoffer,
som man ikke kan få fra andre kilder.

> Måske... måske skal du også kigge på om du spiser for meget eller for
> lidt? Begge dele kan for de fleste sætte vægttabet i stå.

Lige præcis.

Og da John Wegge skriver: "Jeg har ingen problemer med at følge den, da man
jo kan spise al den kød man har lidt til." så kan hans problem være, at han
spiser for meget kød - eller måske især for meget af det forkerte kød.

Det er eksempelvis muligt, at der ryger alt for meget mættet fedt indenbords
sammen med kødet. Og måske samtidig for mange kalorier.

Men spiser man så fedt, som man nemt kommer til på en Atkins kur eller en
anden lowcarb kur, er det også tænkeligt, at man så at sige mister
appetitten og spise for lidt. Når en stor del af kalorierne kommer fra fedt,
er det ikke utænkeligt, at man bliver mæt af meget få kalorier.

> Jeg har før gået i stå ved at spise uhæmmet af kød og fedt, og jeg satte
> gang i mit vægttab ved at skære ned for proteinterne og lidt op for
> kulhydraterne.

Jeg vil anbefale at prøve www.fatlow.dk og tjekke, hvad ryger indenbords af
kalorier ialt. For få eller for mange?

Det mættede fedt fra kød og mælkeprodukter er også værd at holde øje med og
undgå.

Mvh. Lisbeth

Fra : Pia J

Dato : 21-07-03 16:15

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message

> Jeg vil anbefale at prøve www.fatlow.dk og tjekke, hvad ryger indenbords
af
> kalorier ialt. For få eller for mange?

Ifølge fatlow skal min mand have 3000 kcal. om dagen. Det synes jeg er vildt
meget - jeg taster og taster madvarer ind, og kommer knap halvvejs...

Det har jeg aldrig været ude for - hvad har jeg ikke forstået? (hans vægttab
er gået i stå...)

:Pia

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-07-03 16:29

> Ifølge fatlow skal min mand have 3000 kcal. om dagen. Det synes jeg er
> vildt meget - jeg taster og taster madvarer ind, og kommer knap
> halvvejs...

Fatlows beregning af ens kaloriebehov er kun en tommelfingerregel - baseret
på gennemsnitlige værdier. Det er langt fra sikkert, at det beregnede holder
i alle personlige tilfælde.

> Det har jeg aldrig været ude for - hvad har jeg ikke forstået? (hans
> vægttab er gået i stå...)

Så får han for meget eller måske for lidt. Men jeg kan ikke helt finde ud
af, om du skriver, at han kun når halvt så mange som 3000 kalorier om dagen.

1500 kalorier til en mand, der er aktiv (?) og vejer for meget lyder dælme
ikke af meget. Jeg taber mig på mellem 1500 og 2000 kalorier om dagen. Og
det passer meget godt sammen med, at fatlow beregner mit hvilestofskifte til
at ligge på omkring 1500 kalorier om dagen.

Mvh Lisbeth

Fra : Pia J

Dato : 21-07-03 17:10

> Så får han for meget eller måske for lidt. Men jeg kan ikke helt finde ud
> af, om du skriver, at han kun når halvt så mange som 3000 kalorier om
dagen.

Jeg har prøvet at taste dagens værdier ind - hvad han har fået + aftensmad -
med forbehold for at jeg har glemt noget og ikke har vejet hans frokost. Jeg
kommer op på ca. 1750. Han er 32, 197 cm og vejer 140 kg - vægttab siden
kurens start, 16 kg. Han er ikke voldsomt aktiv, men vægtstoppet passer med
at vores ene hund skal holdes i ro og jeg selv har skåret min hæl i stykker
= ingen skovture. Samt en skejeweekend med gæster og lagkage. Normalt er han
forbudt sukker, pasta og hvidt brød.

Sjovt nok har jeg her i gruppen hørt argumenter for, at man ikke skal have
flere kalorier fordi man er højere. Ifølge fatlow skal jeg kun have ca. det
halve af min mand til trods for jeg ofte bevæger mig mere. (dog ikke sport).
Hm. Det er sq svært at blive klog på. Hvilestofskifte hhv. 2500 og 1300 (så
kan jeg bedre forstå JEG kun har tabt 2 kg ud af 10)

:Pia

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-07-03 17:16

> [...]
> aftensmad - med forbehold for at jeg har glemt noget og ikke har vejet
> hans frokost. Jeg kommer op på ca. 1750. Han er 32, 197 cm og vejer 140

Er du helt sikker på, at han ikke har spist andet og mere end det DU taster
ind? Du overvåger vel ikke din mand døgnet rundt. *S*

Og hvad med at lade HAM påtage sig ansvaret for vægttabet. Lyder som om du
har påtaget dig ansvaret for den opgave. Du gør det i den bedste mening, men
jeg tror ikke rigtig på at det holder i længden.

> Han er ikke voldsomt aktiv,

Næppe med den vægt. Så kan det i hvert fald være at være voldsomt aktiv.

> [...]
det
> halve af min mand til trods for jeg ofte bevæger mig mere. (dog ikke

Tror heller ikke, at HØJDEN er afgørende.
Det er vægt, muskelmasse og aktivitetsniveau, der er afgørende for
energiforbruget.

> Hm. Det er sq svært at blive klog på. Hvilestofskifte hhv. 2500 og 1300
> (så kan jeg bedre forstå JEG kun har tabt 2 kg ud af 10)

Hvad mener du med at du har tabt to ud af 10

Mvh. Lisbeth

Fra : Pia J

Dato : 21-07-03 18:12

> Er du helt sikker på, at han ikke har spist andet og mere end det DU
taster
> ind? Du overvåger vel ikke din mand døgnet rundt. *S*

Jeg tror nu ikke han lyver. Men nøjagtigt bliver selvfølgelig det ikke. Og
hvis han skulle planlægge og lave maden, så fik vi kalkun med pasta,
tomatsovs og majs. Det har vi prøvet i årevis og det virkede ikke. Han læser
ikke ret godt - så jeg prøver i princippet at "redde hans liv" ved at gøre
mig de her anstrengelser. I virkeligheden hader jeg madlavning og
planlægning. Men det er nok at se, det indtil videre har virket. Det ville
virkelig være synd for ham hvis han fik sukkersyge eller det der er værre.
Han tager ansvar ved at tage mine "opskrifter" seriøst og prøver at tilegne
sig den viden jeg finder frem til. Han hjælper med maden og rapporterer hvad
han har fået til frokost. Når han nu har nok at se til i forvejen, hvorfor
skulle jeg så ikke yde noget til projektet? Desuden er det min måde at holde
mit eget engagement og "gide" lave aftensmaden hver dag i stedet for at bare
snuppe et par bananer eller en ostemad.

> Hvad mener du med at du har tabt to ud af 10

Jeg spiser mere end det halve af hans portioner - ergo får jeg nok for
meget? Og han får måske for lidt.

:Pia

Fra : Kathrine

Dato : 21-07-03 19:04

"Lisbeth Jacobsen" sskrev:

> Tror heller ikke, at HØJDEN er afgørende.
> Det er vægt, muskelmasse og aktivitetsniveau, der er afgørende for
> energiforbruget.

Det plejer da også at være kønsbestemt - mand= flere kalorier til
rådighed.
--
Kathrine
---

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-07-03 19:03

"Kathrine" <katras@FJERN-DETTEofir.dk> skrev i en meddelelse

> Det plejer da også at være kønsbestemt - mand= flere kalorier til
> rådighed.

Jep... men det med kønnet er omfattet af det jeg betegner som "muskelmasse"
*S*

Mænd har jo mere muskelmasse end kvinder... sædvanligvis.

Mvh. Lisbeth

Fra : Anette

Dato : 21-07-03 14:30

"John Wegge" <wegge@trynix.dk>
> [...]
> mig så mere - jeg gider ikke stoppe med at træne for at muskelopbygningen

Hvor længe har du været i gang? Har du nogenlunde styr på hvordan den
daglige energi fordeling ser ud? Det kan være der bare skal justeres lidt
der... Husk også at spise grøntsager og drink godt med vand. Iøvrigt så er
det meget normalt at kroppen lige tillader sig en slapper når der er røget
en pæn bid af Så hvis det bare er en uge eller to uden vægttab, så er
der ikke grund til panik endnu...
OG så er det formentlig helt rigtig set at din træning kan være årsag til at
der ikke sker noget lige nu...

Anette

Fra : Morten Boysen

Dato : 21-07-03 22:43

"John Wegge" <wegge@trynix.dk> wrote in message
> [...]
taber jeg
> mig så mere - jeg gider ikke stoppe med at træne for at

Fedt kan ikke omdannes til muskler. Muskler består af proteiner og
fedt består af, ja, fedt. Derudover er det begrænset hvor meget dine
muskler vokser af at løbe, da det er udholdenhedstræning. For virkelig
at få muskel-vækst, skal du lave styrketræning. Med mindre du er meget
utrænet, vil det også være stort set umuligt at opbygge muskler og
tabe fedt samtidig, da indtagede proteiner vil gå til forbrænding
istedet for muskelopbygning. Det er dog stadig en rigtig god idé at
blive ved med at træne.

--
Morten Boysen

Fra : John Wegge

Dato : 22-07-03 10:26

> [...]
> tabe fedt samtidig, da indtagede proteiner vil gå til forbrænding
> istedet for muskelopbygning. Det er dog stadig en rigtig god idé at

Hej Alle - tak for jeres svar...

Og Morten jeg tror at jeg har formuleret mig lidt forkert - det jeg mente
var, at når jeg nu træner (løber, armbøjninger, mavebøjninger mv.) gør at
jeg kan begynde at se muskler der hvor jeg normalt ikke har kunne se nogle
jeg har for år tilbage brugt hele min sparsomme ungdom i et
træningscenter, så jeg ved godt at muskler skal bruge en masse protein til
at blive større - men det er heller ikke mit mål nu. Nu vil jeg tabe mig
og så bare være "veltrænet" som jeg også mener jeg er godt på vej i mod -
dog synes jeg som sagt at det lige gik lidt i stå for en tid - men jeg ser
tiden an og træner selvfølgelig videre - det er jo vejr til det nu

Forsat god sommer til alle - selv Lisbeth

/john