Anbefaling: støjsvag hjelm
Fra : SN

Dato : 21-07-03 10:14

Hej NG
Hvilken støjsvag hjelm vi i anbefale?? eller findes det ikke??
Er Schuberth Profil II integralhjelm specielt støjsvag??
--
M.v.h
Søren Nistrup, 6400 Sønderborg

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 21-07-03 10:39

"SN" <2503480m001nospam@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> M.v.h
> Søren Nistrup, 6400 Sønderborg
> ´91 Kawasaki ZZR1100. Fjern nospam ved reply!

Min erfaring med hjælme, er at de generelt er støjsvage når de er nye, så
bliver der langsomt mere og mere støj, som de bliver "større", dvs. når
foret og polstringen bliver slidt til ens hovedform. Endvidere er der noget
med at jo der er til at skabe turbulenser omkring hjelmen, jo mere støjer
den også. Så kig lidt på hvor strømlinet hjelmen er.

Jeg har selv været meget glad for min Shoei Z-one, som jeg ikke synes larmer
så meget. Men jeg putter nu alligevel et par propper i ørene hvis jeg skal
på motorvejen.

Det kan godt betale sig at købe hatten hos polo eller Louis (eller et andet
sted) i tyskland. Z-one hatten koster 4k her i dk, og jeg ga' 3200 for den
hos polo (på udsalg.).

Mvh
Kristoffer

Fra : Esben Bøll

Dato : 21-07-03 10:40

Jeg har købt en Schubert S1 hjelm. Den er meget støjsvag!
Især fordi den har en meget tyk kant rundt om halsen så der ikke kommer
vindstøj!
Sørg for at komme ud og prøve en tur med sådan en hjelm!!
den koster 3700 og har en rigtig god indbygget solbrille.
Der kan være noget vindstøj i hage udluftningen men man kan fjerne det meste
ved at gøre hullet lidt mindre med lidt tape.
http://www.schuberth.dk/s1dk.asp

MVH Esben Bøll

Fra : Cwinn

Dato : 21-07-03 11:05

SN wrote:

> Hej NG
> Hvilken støjsvag hjelm vi i anbefale??

Jeg har lige købt en Shark RSF 2. Jeg synes den er utrolig støjsvag. Og
den er vist også udvilket med henblik på det. Det er også årets hjelm 2003

Mvh
Christian

Fra : SN

Dato : 21-07-03 11:37

Hej NG
Har fået anbefalet en Hjelm fra Baehr (se www.motocom.dk ) de skulle også
være meget støjsvag nogen der har erfaringer med den??
Eller skal man bare fortsætte med sin under 1000 kr hjelm og så bruge
ørepropper??
M.v.h
Søren N

Fra : Esben Bøll

Dato : 21-07-03 11:48

Hej min tidligere hjelm var en Bearh Silencen.
Den skvattede jeg desværree med og blev nødt til at købe en
nu hjelm.
Jeg synes faktisk ikke den var særligt støjsvag.
Virkede meget løs og plastik agtig i det og der hvor visiret var sat fast
kunne godt rasle meget.
Desuden er åbningen til lutindtaget ret svag og falder nemt af.
JSå jeg ville desværre ikke andbefale denne også
selv om motocom.dk har været meget flinke og hjælpesomme.
Jeg kender dog kun denne en model og ved ikke om de andre skulle være bedre.

Fra : Peder

Dato : 21-07-03 11:55

On Mon, 21 Jul 2003 12:47:43 +0200, "Esben Bøll" <ebo@tdc.dk> wrote:

-- Snippet det hele

Min erfaring er, at hjelmens støjsvaghed afhænger meget af førers
højde og af cyklens/kåbens udformning. Så det er lidt svært at
overføre erfaringer. Man må nærmest prøve sig frem.

P.S. Esben - gider du ikke citere under de andre indlæg. Det er svært
at finde hoved/hale i, når der citeres over og under. Under er vist
det gængse...
--
Peder
SGSXR750 (http://roadracing.netpartner.dk)

Fra : Armand

Dato : 21-07-03 15:10

> [...]
> være meget støjsvag nogen der har erfaringer med den??
> Eller skal man bare fortsætte med sin under 1000 kr hjelm og så bruge

Ingen hjelm kommer under 80Db ved motorvejskørsel, uanset hvor "støjsvage"
de er, så den med ørepropperne bør du ikke spare dig for alligevel

--
Armand.

Fra : Rune \(Bandit600R\)

Dato : 21-07-03 15:46

> Ingen hjelm kommer under 80Db ved motorvejskørsel, uanset hvor
> "støjsvage" de er, så den med ørepropperne bør du ikke spare dig for
> alligevel

Er der ikke noget med at man kan få lavet nogle støbte ørepropper billigt
igennem MCTC?
--
Venlig hilsen Rune
http://bandit600.netfirms.com

---

Fra : Richard

Dato : 21-07-03 22:40

Rune (Bandit600R) wrote:

> Er der ikke noget med at man kan få lavet nogle støbte ørepropper billigt
> igennem MCTC?

Jo, Dot / EarCare giver vist rabat til MCTC-medlemmer; men fordelen ved de
støbte er, at de er lettere/hurtigere at tage af og på. I de fleste ører
dæmper skumgummipropperne mere. En anden ulempe ved de støbet er, at øret
ændrer form med tiden - det venstre af mine 1½ år gamle direkte støbte
propper, passer fx ikke mere

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-07-03 23:02

On Mon, 21 Jul 2003 16:10:28 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

>Ingen hjelm kommer under 80Db ved motorvejskørsel, uanset hvor "støjsvage"
>de er, så den med ørepropperne bør du ikke spare dig for alligevel

Det med støj i "hatten" og ørepropper er noget spøjs noget.
Da jeg kørte med BMW system 3 hjelmen prøvede jeg at anvende
ørepropper.
Dengang valgte jeg dem fra, idet de irriterede mig mere en den støj
der var i hjelmen.
Nu, med min fine system4 hjelmer støjen i hatten mere irriterende end
ørepropperne, så jeg er hoppet med på vognen - Jeg kører konsekvent
med ørepropper.
Der er vid forskel på støjniveau'et i de forskellige hjelme.
Både pga. hjelmen selv, men også grundet i hvorledes vinden fra kåben
sendes op under hjelmen.
Altså kan den hjelm der på en MC opleves som støjsvag være en direkte
pestilens på en anden.
Så hvis man skal vælge hjelm er det vigtigt ikke blot at lytte til
andres erfaringer, men også at få lov til at teste den på en tur på
egen MC.
Den værste støj opstår tilsyneladende når luften presses op under
hjelmen og brydes på dennes underkant.
Man kan faktisk teste dette ved enten at prøve at strække hals eller
dukke sig ned bag kåbeglasset.
Man kan selvfølgelig efterfølgende bedre på ressultatet af et fejlkøb.
Som Richard en gang skrev: En halsedisse (rør) under hjelmen gør
underværker mht. at dæmpe støjen.
Men det er en sej løsning at have med at gøre i den varme vi har for
tiden.
Så hellere ørepropperne
Og det er så min løsning.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 22-07-03 09:42

Steen Gruby wrote:
> On Mon, 21 Jul 2003 16:10:28 +0200, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> Hej Armand.

[klip]

> Man kan faktisk teste dette ved enten at prøve at strække hals eller
> dukke sig ned bag kåbeglasset.
[klip]

Ja, en anden test der bekræfter at det er nede fra bundkanten af hjelmen
støjen kommer, er at holde en hånd op under forskellige steder. Lyden
forsvinder "næsten" helt. Løsningen med en halsedisse af en slags virker
oplagt (elefantpessar fra UK har været nævnt), bortset selvfølgelig det med
varmeproblemet Det undrer mig så alligevel at fabrikanterne af hjelme
ikke har fundet en løsning endnu?

--
Mfh - Arne Lorenzen - FZS 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183

Fra : Soren S. Jorvang

Dato : 22-07-03 10:51

In article <3f1cf8f4$0$13225$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Arne Lorenzen
wrote:
> [...]
> oplagt (elefantpessar fra UK har været nævnt), bortset selvfølgelig det med
> varmeproblemet Det undrer mig så alligevel at fabrikanterne af hjelme

Jeg har for nyligt koebt en Schuberth S1, med hvilken det er meget
tydeligt, at der bare skal lukkes en smule taettere om min hals
for at hjelmen bliver meget stille.

Paa www.schuberth-s1.de kan man se en "noise deflector" (under
Zubehoer), som desvaerre foerst kan faaes "til efteraaret".

--
Soren

Fra : Richard

Dato : 22-07-03 16:36

Steen Gruby wrote:

> Der er vid forskel på støjniveau'et i de forskellige hjelme.

Og på den samme hjelm på forskellige ho'der - og på samme hoved med
forskellig hårpragt/placering. Min Sys4Evo var fx rimelig støjsvag, så
længe den sad højt på baghovedet og langt nede i panden. Efter at have
gravet styroporen ud, så hjelmen kunne komme længere ned over baghovedet
og op i panden, blev den straks mere støjende. (Og nej, jeg var nødt til
at fjerne et lag af den støddæmpende styropor, for der findes ikke andre
klaphjelme, der passer mit hovede. Så der var ikke noget alternativ

> Som Richard en gang skrev: En halsedisse (rør) under hjelmen gør
> underværker mht. at dæmpe støjen.
> Men det er en sej løsning at have med at gøre i den varme vi har for
> tiden.

Jep - det var slemt varmt i søndags, især ved stop...

> Så hellere ørepropperne
> Og det er så min løsning.

...men jeg har brug for begge dele, så igen ikke noget valg

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-07-03 17:51

On Tue, 22 Jul 2003 15:35:50 +0000 (UTC), rpade@yahoo.com (Richard)
wrote:

Hej Richard.

> (Og nej, jeg var nødt til at fjerne et lag af den støddæmpende styropor, for der findes ikke andre
>klaphjelme, der passer mit hovede. Så der var ikke noget alternativ

Jeg er sikker på at du kan få en "klaphat" der passer.
Bare spørg hos FCK eller Brøndby merchandise )
At den så ikke beskytter noget inde i hovedet er en anden sag

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Richard

Dato : 22-07-03 21:02

Hej Steen,

Steen Gruby wrote:

> Jeg er sikker på at du kan få en "klaphat" der passer.

Sååh, lyder godt...

> Bare spørg hos FCK eller Brøndby merchandise )

...arrgh...

> At den så ikke beskytter noget inde i hovedet er en anden sag

...er der mon en dybere mening med det (siger ikke mere for ikke at få en
horde fb-fans på nakken

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 23-07-03 08:49

Richard wrote:
snap
> ..er der mon en dybere mening med det (siger ikke mere for ikke at få
> en horde fb-fans på nakken

den udlægning strejfede også mig, men nåede så lige at flå fingrene af
tastaturet
også uden signatur

Fra : Richard

Dato : 24-07-03 22:22

Arne Lorenzen wrote:

> den udlægning strejfede også mig, men nåede så lige at flå fingrene af
> tastaturet

Nå, jeg troede kun det var her i Kø'strup at vi havde horder af den
slags fra rivaliserende blå/hvide, grøn/hvide etc klubber, som kunne
finde på at komme efter en for den slags bemærkninger

> også uden signatur

....hvorhen jeg i verden for, jeg fægted med åben pande etc etc

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 23-07-03 08:47

Steen Gruby <steen.gruby@(at)gruby.dk> wrote:

>Bare spørg hos FCK eller Brøndby merchandise )
>At den så ikke beskytter noget inde i hovedet er en anden sag

Der er måske heller ikke så meget at passe på alligevel ;->
(løber i dækning)

--
Kåre - med nul interesse for fodbold.

Fra : ==ViXer==

Dato : 23-07-03 13:51

Kåre Nejmann wrote:

>Kåre - med nul interesse for fodbold.

Så er vi da 2
--
==ViXer== også med nul interesse for fodbold.

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-07-03 20:48

On Wed, 23 Jul 2003 09:47:19 +0200, Kåre Nejmann
<post@kan_sletdette.dk> wrote:

Hej.

>Der er måske heller ikke så meget at passe på alligevel ;->
>(løber i dækning)

Det ku' je' da aldrig finde på at mene )))

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-07-03 13:07

> Hvilken støjsvag hjelm vi i anbefale?? eller findes det ikke??
> Er Schuberth Profil II integralhjelm specielt støjsvag??

Der findes ikke hjelme der er støjsvage nok til at du kan køre på motorvej
uden at skulle benytte ørepropper, måske lige bortset fra hvis du har et
ordentligt kåbeglas på din motorcykel, som f.eks. på en GoldWing. På en
naked cykel vil der altid være larm.

Størstedelen af støjen kommer fra den flade side på undersiden af hjelmen.
Der kommer en del turbulens der. Nogle (dyre) hjelme har anordninger der
skal slutte tæt til halsen, så støjen ikke så nemt kan komme op til ørerne.
Jeg har også set nogle halskraver der var lavet med henblik på at pakke
mellem hjelm og hals. De skulle også være meget effektive.

Under alle omstændigheder ville jeg altid køre med ørepropper på længere
motorvejsture (>5 km).

signing off.. Martin Sørensen