Nødråb! Systemdisketter
Fra : cjko

Dato : 02-04-01 21:33

Er der ikke en venlig sjæl der kan hjælpe mig?
Mac Performa 5200, starter kun i grå skærm og beder om et system.
(bil. af disk med ?)

De system disketter jeg havde er ødelagt. ver 6. ?

Appel Åboulevarden havde kun et nyere system på cd-rom (som jeg købte)
ver 7.6.1
men det forandrede intet. Jeg kunne forestille mig at cd-rommen ikke
er OK.

Bare et eller andet så jeg kunne få lidt liv i skidtet, så kan det
altid opdateres.

På for hånd tak.
Udgiftet til porto og diske betales hvis add opgives.

mvh
Carsten Kampmann
Brydes Allé 28, lej 144
2300 kbh S
32849108

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 02-04-01 21:56

> [...]
> altid opdateres.
>
> På for hånd tak.
> Udgiftet til porto og diske betales hvis add opgives.

Der findes "steder" på nettet, hvor man kan hente blandt andet ældre system
software ret nemt. Hvis du ikke har adgang til en anden
diskettestationsudstyret mac, er der selvfølgelig et problem. Min egen er
"desværre" fra tiden efter Apple erstattede floppy- med iDisks.

Anders

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-04-01 03:57

Hej Carsten

Prøv at checke dit PRAM batteri. En PF 5200 kan godt opføre dig på den
måde, hvis der ikke er mere strøm på batteriet.

mvh. Erik Richard

cjko wrote:

> [...]
> er OK.
>
> Bare et eller andet så jeg kunne få lidt liv i skidtet, så kan det

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : cjko

Dato : 03-04-01 23:13

On Tue, 03 Apr 2001 03:56:58 +0100, Erik Richard Sørensen
<kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Hej Carsten
>
>Prøv at checke dit PRAM batteri. En PF 5200 kan godt opføre dig på den
>måde, hvis der ikke er mere strøm på batteriet.

Ja, der var kun 0,45V på det men et nyt hjalp desværre ikke.
CD-rom drevet kører fint i min egen aml PC, så det var det heller
ikke.

Jeg ved at der blev slettet "noget" og SÅ opstod problemet.

Der er jo ikke nogen "bios skærm" som jeg er vandt til i aml PC-er.
Hvis der er, så ved jeg ikke hvordan jeg får DEN frem.
Jeg er jo vandt til at skifter man f. eks. HD, ja så skal man jo ind i
den. Hvad går man egentlig i en MAC når der skiftes HD?

Det eneste den vil, det er at "se" nogle DISKETTER med et system på.
Jeg kan finde dem på nettet men kan ikke anvende det da jeg ikke kører
MAC.

Så et "system 6.0? el tilsvarende bare på disketter.
Porto og disketter refunderes

mvh
Carsten Kampmann
32849108

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-04-01 23:30

cjko <cjko@image.dk> wrote:

> Så et "system 6.0? el tilsvarende bare på disketter.

7.5 (rev1) er det tidligste system der kan boote en 5200!

Har du prøvet at boote fra din original CD? Hold "C" nede mens du
booter.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : cjko

Dato : 04-04-01 02:20

On Wed, 4 Apr 2001 00:30:13 +0200, reippuert@mac.com (Morten Reippuert
Knudsen) wrote:

>7.5 (rev1) er det tidligste system der kan boote en 5200!
>
>Har du prøvet at boote fra din original CD? Hold "C" nede mens du
>booter.
Ok ja desværre, den vil ikke læse selv en nyindkøbt cd med 7.5.6
(sådan noget lig)
Jeg testede cd-rom drev på min aml pc og dér virkede drevet. men der
sker intet i 5200.
Jeg kan ikke selv formatere MAC disketter, og jeg ved ikke om bundkort
el. andet er røget, men den starter bare op med en smilende mand og så
?
Jeg kan bare ikke forestille mig at bundkort er def. da den jo starter
op??
Jeg kan starte op ved at trykke "start" tast men kan ikke slukke på
den. Det er hovedafbryder bag der må benyttes.
Om det er normalt ved jeg ikke.
Man kan jo kun blive klogere, så al hjælp er velkommen.
mvh
Carsten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-04-01 07:35

cjko <cjko@image.dk> wrote:

> Ok ja desværre, den vil ikke læse selv en nyindkøbt cd med 7.5.6
> (sådan noget lig)

Det lyder besynderligt.

> [...]
> Jeg kan ikke selv formatere MAC disketter, og jeg ved ikke om bundkort
> el. andet er røget, men den starter bare op med en smilende mand og så

Det betyder den leder efter en disk (Hd, Cd eller diskette) med et
system, den kan starte fra, hvilket er et sundhedstegn (dvs ingen
bundkortfejl)

> [...]
> Jeg kan starte op ved at trykke "start" tast men kan ikke slukke på
> den. Det er hovedafbryder bag der må benyttes.

Zap PRAM - hold "æble", "alt", "P" og "R" nede samtidig med du starter,
slip dem når du har hørt startlyden tre gange for at se om det hjælper)

Fra : cjko

Dato : 04-04-01 22:11

On Wed, 4 Apr 2001 08:34:37 +0200, reippuert@mac.com (Morten Reippuert
Knudsen) wrote:

> [...]
>
>Zap PRAM - hold "æble", "alt", "P" og "R" nede samtidig med du starter,
>slip dem når du har hørt startlyden tre gange for at se om det hjælper)
Har selv prøvet at være boligløs , det var ikke sjovt.
Råd:
Opmaginaser og FÅ EN ADD om så det er på Mændenes hjem.
Ellers "ryger man ud af "systemet""

Nå miraklet er sket. Appel på Åboulevarden havde solgt mig en cd-rom
der intet var på!!??
Stor beklagelse og vupti lordet kørte!!

Men tak for hjælpen.
Gud hvor er jeg glad for "onkel Bill´s" programmer, der har man da
bedre mulighed for at "rode" selv.
mvh
Carsten

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-04-01 22:15

In article <us2nctkq258cp1unralvdvt0133i34m61v@4ax.com>,
cjko <cjko@image.dk> wrote:

> Gud hvor er jeg glad for "onkel Bill´s" programmer, der har man da
> bedre mulighed for at "rode" selv.

Du ville altså kunne installere fra en tom Windows CD?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-04-01 14:21

Hej Carsten

Hvis du har en system CD, så kan jeg sagtens kopiere den ud på disketter,
der ligger images til det på CD'en. Så kontakt mig lige off-list for
nærmere aftale.

Lige et spørgsmål... har du checket PRam batteriet? - Nogle Mac går helt
død, hvis den et tom.

mvh. Erik Richard

Fra : cjko

Dato : 05-04-01 20:30

On Wed, 04 Apr 2001 14:21:05 +0100, Erik Richard Sørensen
> [...]

>nærmere aftale.
>
>Lige et spørgsmål... har du checket PRam batteriet? - Nogle Mac går helt

Jeg er ikke helt sikker på hvad der menes med PRam batt. Der sidder så
vit jeg kan se kun et.
Jeg har sat et nyt batt. i, det gamle var fladt. 150kr!. Men det løste
ikke problemet før jeg fik byttet system cd-en til en der
virkede!!!???
Og nu kører skidtet.

Men Spørgsmål:
"Den siger at jeg ikke kan formatere" men kun installere, og det
gjorde jeg så og den kører endnu. Det var noget med en NY systemmappe?
Forretningen ambefalede ellers at formatere først. Det kan også være
at jeg bare fik bootet op på c:
Men det er bare mig der er vandt til at lave en ren installation.
Jeg ved jo ikke om 7.6.1 kun er en opdatering selv om den er bootable
og jeg ønsker ikke at den går ned og spørger om en anden cd-rom.
Sikke noget gammelt lort og så siger hun at den kun er 5 år gammel??

Nu skal jeg bare have den på "nettet", det kan den vel bruges til.
Men tak for hjælpen, det er rart ikke at være helt allene
mvh
Carsten

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-04-01 21:23

In article <6chpctom9nntmc54uhg6qgrnlj6sco444s@4ax.com>,
cjko <cjko@image.dk> wrote:

> "Den siger at jeg ikke kan formatere" men kun installere, og det
> gjorde jeg så og den kører endnu.

Du har sikkert forsøgt at formattere CD'en, og det går ikke. Hvis du
startede op fra CD'en, skulle du meget gerne kunne formattere HD'en,
medmindre den var formatteret med et eller andet 3'dje parts program.

> Det var noget med en NY systemmappe?

Ikke nogen helt dum ide.

> Forretningen ambefalede ellers at formatere først. Det kan også være
> at jeg bare fik bootet op på c:

Hvis du med "c:" mener harddisken, så går det rigtigt nok ikke at
formattere den. Det er på en Mac umuligt at formattere den disk man er
startet op på.

> Men det er bare mig der er vandt til at lave en ren installation.

Det er også langt oftere nødvendigt på (i hvet fald gamle versioner af)
Windows.

> Jeg ved jo ikke om 7.6.1 kun er en opdatering selv om den er bootable

Hvis det er en CD du har købt, så er det sikkert hele OS'et. Hvad gav du
for CD'en?

> og jeg ønsker ikke at den går ned og spørger om en anden cd-rom.

Det gør den heller ikke, selv hvis det er en opdaterings-CD. Når man
installerer bliver den gamle systemmappe ikke slettet, men kun omdøbt.

> Sikke noget gammelt lort og så siger hun at den kun er 5 år gammel??

5200 (og varianter deraf) var ikke ligefrem nogen af Apples mest
velgennemtænkte computere.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-04-01 03:33

cjko wrote:

> [...]
> Jeg har sat et nyt batt. i, det gamle var fladt. 150kr!. Men det løste
> ikke problemet før jeg fik byttet system cd-en til en der

Jo, det er det batteri, du har skiftet.

> [...]
> gjorde jeg så og den kører endnu. Det var noget med en NY systemmappe?
> Forretningen ambefalede ellers at formatere først. Det kan også være

Når du booter fra CD, _skal_ du vedblive at holde 'C' nede indtil
opstartsbjælen kører. - Hvis du ikke gør det, kan CD-systemmappen godt finde
på at bruge visse arkiver fra den systemmappe, der er på harddisken.

Det er rigtig nok, at de fleste gange er det en fordel at formattere, - især
hvis man går fra en systremversion til en anden... fx. fra 7.5.5 til 7.6.1,
fordi der er så store forskelle i systemerne, men hvis det var fra 7.5.1 til
7.5.3, er det ikke nødvendigt.

Hvis du vil omformattere din HD, så start normalt op og sæt CD'en i drevet.
Træk derefter hele den gasmle systemmappe i papirkurven og vælg genstart. På
den måde er du sikker på, at du starter 'rent' fra CD'en. Find så mappen
'Hjælpefunktioner på VD'en og åbn 'Diskværktøj og marker harddisken. Gå til
'Funktioner' -> 'Valg til formattering' og vælg dér 'Overskriv med nuller'.
Klik OK og klik på 'Formater',

> [...]
> og jeg ønsker ikke at den går ned og spørger om en anden cd-rom.
> Sikke noget gammelt lort og så siger hun at den kun er 5 år gammel??

Såvidt jeg husker var Systemopd. 7.6.1 ikke bootable, så det burde være en
fuld instrallations CD, - hvis du har givet penge for den.... 7.6.1
opdateringen var gratis. På den 7.6.1 CD jeg har ligger der en seperat mappe
til opdateringerne til 7.6.1 fra 7.6.0. Opdateringen kan fravælges i
installeren, men hvis man ikke gør det, bliver den automatisk installeret.

> Nu skal jeg bare have den på "nettet", det kan den vel bruges til.

Bare rolig.... Det kan den...

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 04-04-01 22:13

I artiklen <urskctsotdvhhv98uklbqa4skg15grke40@4ax.com> , cjko
<cjko@image.dk> skrev:

> Jeg testede cd-rom drev på min aml pc og dér virkede drevet. men der
> sker intet i 5200.

Er det det originale 4x cd-rom drev?

Fra : cjko

Dato : 05-04-01 20:30

On Wed, 04 Apr 2001 23:13:14 +0200, "Niels Jørgen Kruse"
<nj_kruse@get2net.dk> wrote:

>I artiklen <urskctsotdvhhv98uklbqa4skg15grke40@4ax.com> , cjko

>Er det det originale 4x cd-rom drev?
Ja det var det.
Men det er jo lidt vanskeligt når man køber en system hos Office Line,
og får en der ikke virker.
Nu kører skidtet
Carsten