Juridiske betraktninger og sprogbrugen der~
Fra : ASKF

Dato : 21-07-03 07:48

Følgende scenarie eksisterer:

1. Der hersker ingen begrænsninger/lovgivning
2. Der indføres lovgivning (for part 1 en indskrænkning af muligheder
og *, for part 2 indførelse af rettigheder)

I lovgivningen er der indført undtagelser til de rettigheder der til
part 2, hordan skal disse områder betegnes juridisk?

Hvordan skal en lov være udformet for at fgl. udtryk kan benyttes:
- Rettighed
- Krav

Benytter lige et trick/hævd vunden skik fra div film/litteratur grupper
jeg også følger:

-

Håber du har tængt over overstående inden du når her til!

Mine spørgsmål grunder i en længerevarende debat med en person som
hævder at undtagelserne i Lov om ophavsret ikke kan betragtes eller
betegnes som rettigheder for forbrugerne/samfundet.

Som jeg forstår vor lovgivning og den juridiske sprogbrug gælder fgl:
En rettighed har man når der ikke eksiserer en lov der eksplicit siger
at dette ikke er tilfældet, eller en lov benytter "må" eller "kan"

Et krav er lovbefalet, lovtekst siger "skal"

Er min oprattelse helt skæv?
Mvh
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
--
"Det med `samfundstjenstligt incitament' er noget sejlivet sludder"
- Michael Michelsen