Udleje af mobiltelefon
Fra : Rasmus Haslund

Dato : 20-07-03 17:00

Hej!

Jeg har set man kan leje mobil telefoner for ~20 kroner om måneden.
I betingelserne står der dog at der kun er garanti første 12 måneder og man
derefter selv er ansvarlig for reparationer.

Kan forretningen virkelig køre det på denne måde lovligt?

På forhånd tak
-Rasmus Haslund

Fra : Jesper Kjeldsen

Dato : 21-07-03 09:21

"Rasmus Haslund" <spam@warchalking.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
man
> derefter selv er ansvarlig for reparationer.
> Kan forretningen virkelig køre det på denne måde lovligt?

De tilfælde jeg har set det er bl.a. Telia Mobiz hvor de kun henvender sig
til erhverv, og så må de godt aftale andet end de to års reklamationsret der
er så snart der er tale om salg til en forbruger.

Jesper

Fra : kc

Dato : 22-07-03 12:40

> [...]
man
> derefter selv er ansvarlig for reparationer.
>
> Kan forretningen virkelig køre det på denne måde lovligt?

Hvis der er tale om LEJE, så er man helt uden for købelovens regler, hvorfor
det er lovligt, at lejeren står for reparationer. Der må dog ikke være tale
om omgåelse - fx. ved at telefonen efter 1-2 år overgår til
lejeren.Bemærkningen "garanti" tyder på, at der kunne være tale om omgåelse
af købelovens regler.

KC

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 22-07-03 15:25

On Sun, 20 Jul 2003 18:00:09 +0200, "Rasmus Haslund"
<spam@warchalking.dk> wrote:

> [...]
>derefter selv er ansvarlig for reparationer.
>
>Kan forretningen virkelig køre det på denne måde lovligt?

Tja ifølge de betingelser jeg kigger på i forbindelse med den mobil
telefon jeg er ved at leje der er der stadig de 2 års reklamationsret,
men at jeg slev skal dække "alle" skader der ikke bliver dækket af
reklamatiosnretten.
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)

Fra : xXx 1902.dk xXx

Dato : 24-07-03 01:18

Rasmus Haslund wrote:
> [...]
> og man derefter selv er ansvarlig for reparationer.
>
> Kan forretningen virkelig køre det på denne måde lovligt?

Hej Rasmus

Der er et par ting der gør sig gældende som jeg ser det.

Da det kun er erhvervsdrivende der kan leje telefoner (dog kan private leje
gennem f.eks. DER, men der er det andre regler der er gældende) kan sælger
og køber (lejer) så vidt jeg husker aftale lige hvad det skal være. Det er
kun i forbrugerkøb at køber ikke kan stilles dårligere.

Jeg har selv lejet 3 mobiltelefoner hos firmaet procom2000, men i alle
tilfældende er det Telia (de eneste jeg har set tilbyde mobillån) og ikke
udlejningsfirmaet som fastsætter betingelser for lånet.

--
Med Venlig Hilsen
Martin Callsen c,")