Copyright brud?
Fra : news.stofanet.dk

Dato : 20-07-03 15:50

Hej

Jeg har et spørgsmål om copyright og brud på den.

Jeg driver www.hardwareonline.dk og det lykkedes os at få fat i nogle
billeder af det kommende Quake4 spil. Disse billeder lagde vi naturligvis
online da det jo er en god nyhed. Vi har så fået en email fra Idsoftware (i
lighed med alle andre sider der postede billederne) der truer med bål og
brand hvis vi ikke fjerner dem igen (hvilket vi har valgt at gøre).

Mit spørgsmål er så, hvordan står jeg med dette ifølge dansk ret? Har vi
brudt deres copyright eller er det helt i orden at poste de billeder.
Billederne har trods alt være ude generelt på nettet og vi var heller ikke
de første der lagde dem op.

Håber i kan give nogle gode svar

Hilsen

Thomas Eriksen

HardwareOnline.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-07-03 17:49

"news.stofanet.dk" <thomas@hardwareonlien.dk> wrote in

> [...]
> poste de billeder. Billederne har trods alt være ude generelt på
> nettet og vi var heller ikke de første der lagde dem op.

Har du fået lov til at vise dem ? - har ID Soft givet lov til at alle
bruger dem som de vil ?

Hvis nej, du har ifølge dansk ophavsretslov ingen ret til at bruge
billederne på en hjemmeside overhovedet. Du må gemme dem til dig selv
og ikke andet.

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-07-03 17:53

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> skrev:

> Har du fået lov til at vise dem ? - har ID Soft givet lov til at
> alle bruger dem som de vil ?
>
> Hvis nej, du har ifølge dansk ophavsretslov ingen ret til at bruge
> billederne på en hjemmeside overhovedet.

Du glemmer citatretten.

§ 22. Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i
overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af
formålet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-07-03 18:04

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

>Du glemmer citatretten.

>§ 22. Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i
>overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af
>formålet.

Jep, men der var vist tale om et kommende produkt, så værket er
nok ikke offentliggjort endnu.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-03 18:05

Morten Bjergstrøm wrote:

> Du glemmer citatretten.
>
> § 22. Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i

Men i dette tilfælde er der jo netop ikke tale om et offentliggjort
værk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-07-03 18:42

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev:

> Men i dette tilfælde er der jo netop ikke tale om et offentliggjort
> værk.

Så langt var jeg ikke kommet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas Eriksen

Dato : 20-07-03 18:53

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> wrote in message

> Har du fået lov til at vise dem ? - har ID Soft givet lov til at alle
> bruger dem som de vil ?

Hvis ja så havde jeg nok ikke fået en mail fra dem

> Hvis nej, du har ifølge dansk ophavsretslov ingen ret til at bruge
> billederne på en hjemmeside overhovedet. Du må gemme dem til dig selv
> og ikke andet.

Hvordan står man når det ikke tydeligt fremgår hvem det er der har lavet
billederne. Jeg mener i teorien kunne det jo være en hvilken somhelst person
der havde lavet de billeder og syntes det var sjovt at tage røven på
alverdens games sider (at ID software bekymrer sig om dem bekræfter dog
rigtigheden af dem).

Der er vel også spørgsmålet om hvornår ting er offentligjort for hvis
billederne ligger generelt tilgængeligt på nettet så må de vel være omfattet
af retten til citater, uanset at produktet ikek kan købes endnu.

Jeg spørger fordi jeg gerne vil vide den slags ting til evt senere tilfælde.

Hilsen
Thomas Eriksen
HardwareOnline.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-03 19:05

Thomas Eriksen wrote:

> Der er vel også spørgsmålet om hvornår ting er offentligjort for hvis
> billederne ligger generelt tilgængeligt på nettet så må de vel være omfattet
> af retten til citater, uanset at produktet ikek kan købes endnu.

Nej, det skal være ophavshaver, der har offentliggjort dem. De bliver
ikke lovlige af, at andre har "stjålet" dem og lagt dem på nettet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-07-03 22:39

"Thomas Eriksen" <thomas@hardwareonline.dk> wrote in

> Hvordan står man når det ikke tydeligt fremgår hvem det er der
> har lavet billederne.

Det er ligemeget hvem der har lavet billederne - det har kun
betydning i forhold til hvis rettigheder du overtræder.

> Jeg spørger fordi jeg gerne vil vide den slags ting til evt
> senere tilfælde.

En god regel er: offentliggør aldrig noget uden at spørge først.