arbejdstilladelse i USA
Fra : mikael

Dato : 20-07-03 12:04

Hejsa, jeg overvejer meget kraftigt at flytte til San Fransisco i et år
eller to. Hvad skal jeg gøre for at få arbejdestilladelse, visum og alt det
der papirarbejde..?
Er det bedst at søge efter arbejde derovre inden man flytter..?
Er der nogen der har erfaring med sådanne arbejdsrejser..?

Mvh Mikael

--
Fjern årstallet i min mail adresse for at kontakte mig personligt..

Fra : max

Dato : 20-07-03 15:30

> [...]
> Er det bedst at søge efter arbejde derovre inden man flytter..?
> Er der nogen der har erfaring med sådanne arbejdsrejser..?

Kontakt den Amerikanske ambassade, men det er ikke let,
du skal have en henvisning fra en amerikansk arbejdsgiver.
Har du ikke en ren straffe attest, kan du godt glemme det.
-max-

Fra : Lars Ehlers

Dato : 20-07-03 18:42

On Sun, 20 Jul 2003 13:03:57 +0200, "mikael"
<faetter_brix2000@yahoo.com> wrote:

> [...]
>Er det bedst at søge efter arbejde derovre inden man flytter..?
>Er der nogen der har erfaring med sådanne arbejdsrejser..?

Hej Mikael,

Det kan være svært at få opholdstilladelse herovre, med mindre man har
meget nær familie i USA.

Langt de fleste der rejser herover har et arbejdsvisa. Men det
udstedes som regel kun til jobs, der kræver en højere uddannelse som
f.eks. IT branchen. Her er Visa typerne for "nonimmigrant" kategorien
http://www.bcis.gov/graphics/services/tempbenefits/ecrd.htm

H1B (Specialty workers) er den mest populære kategori.

Bemærk at du ikke selv kan søge, men din kommende arbejdsgiver skal
starte processen. Du kan som hovelregel ikke søge om et visa, mens du
er i USA (man frasiger sig nemlig retten til et visa, hvis man som
europæer rejser ind under Visa Waiver programmet). I så tilfælde må du
rejser hjem igen og vente på dit visa fra konsulatet i København.

Ellers kan du prøve Green Card lotteriet. Jeg kender flere som har
vundet, så det er ikke helt umuligt.

Her er den officielle side. Bemærk at mange andre webites tilbyder
deltagelse i lotteriet, men de gør det ikke gratis!
http://www.bcis.gov/graphics/services/residency/divvisa.htm

Iøvrigt kan jeg kun bifalde dit valg af by i USA

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Frederik Vindum Jens~

Dato : 20-08-03 23:51

"mikael" <faetter_brix2000@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det bedst at søge efter arbejde derovre inden man flytter..?
> Er der nogen der har erfaring med sådanne arbejdsrejser..?

Det er nemmest at få tilladelse via H1B programmet som Lars skriver. Jeg
søgte selv engang arbejde i Staterne (SF bay area) og fik kontakt til en
arbejdsgiver derovre. Arbejdsgiveren skal søge om visaet, og egentligt ikke
for din skyld, men for deres egen. Jeg sendte mine eksamenspapire og andet
relevant materiale (bl.a. udtalelse fra en amerikansk universitetsprofessor)
til firmaet. Derefter kontakter firmaet et semi-offentligt organ der står
for evalueringen af eksamenspapirerne. Når organet siger god for papirerne
går sagen videre i systemet. Desværre gik min sag ikke videre da mine
papirer ikke blev vurderet som havende et tilstrækkeligt niveau (kort
videregående uddannelse).

--
Frederik Vindum Jensen