/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Omdrejningsbegrænser
Fra : Anders Houmark


Dato : 20-07-03 22:11

Hej..
Jeg har lige 2 spørgsmål som mere eller mindre er lidt underlige, men kom
lige til at tænke på dem, efter jeg havde set en masse videoklip :)

Er det egentlig farligt for motoren at man ligger på begrænseren i f.eks.
1gear og bare lader den hakke/skyde/prutte ?

Kan man få en "røv beskytter" ? I kender vel alle at man enten har lavet
stuntet når man har kælket eller lign.. Altså at slå halebenet :).. Findes
der sådan et stykke plastik dims som beskytter det stykke, eller er det mon
integreret i sådan en ryg/nyre beskytter?

På forhånd tak

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk



 
 
Bjørn S (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 21-07-03 00:26


"Anders Houmark" skrev
> Kan man få en "røv beskytter" ? I kender vel alle at man enten har lavet
> stuntet når man har kælket eller lign.. Altså at slå halebenet :).. Findes
> der sådan et stykke plastik dims som beskytter det stykke, eller er det
mon
> integreret i sådan en ryg/nyre beskytter?

På min Daineese rygbeskytter er det ihvertfald indebygget... den går et
stykke ned under halebenet. Ikke just komfortabelt, og jeg vet heller ikke
om det vil blive sittende der ved styrt... men meningen er nu god nok !

--
/Bjørn



Oliver Bruchhaus (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Oliver Bruchhaus


Dato : 21-07-03 00:44

> Hej..
> Jeg har lige 2 spørgsmål som mere eller mindre er lidt underlige, men
> kom lige til at tænke på dem, efter jeg havde set en masse videoklip
> Er det egentlig farligt for motoren at man ligger på begrænseren i
> f.eks. 1gear og bare lader den hakke/skyde/prutte ?
> Kan man få en "røv beskytter" ? I kender vel alle at man enten har
> lavet stuntet når man har kælket eller lign.. Altså at slå halebenet
> :).. Findes der sådan et stykke plastik dims som beskytter det
> stykke, eller er det mon integreret i sådan en ryg/nyre beskytter?
> På forhånd tak
------------------------------------
I mine bukser er der da en smule skum som nok skal tage lidt af faldet...
Og det med omdrejningsbegrænseren, så vil jeg ikke mane at den tager skade
af det hvis det kun foregår i korte perioder... Det er jo derfor at den er
der.
-For at gribe omdrejningerne før at det er for sent!
Hvis jeg drejer håndtaget hele vejen rundt med koblingen trukket, går der
ikke meget over et sekund før at den når begrænseren, så hvis den ikke var
der vil jeg mene at den nok ville smutte op på de 20000omdr. (Skal lige
siges at den slår fra ved 13500)

--
Med venlig hilsen:


--==>Oliver Bruchhaus<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
--==Take care out there...==--



Bjørn S (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 21-07-03 00:49


"Oliver Bruchhaus" skrev

> ------------------------------------
> I mine bukser er der da en smule skum

Klipper lige lidt... og lader den stå......

> -For at gribe omdrejningerne før at det er for sent!
> Hvis jeg drejer håndtaget hele vejen rundt med koblingen trukket, går der
> ikke meget over et sekund før at den når begrænseren, så hvis den ikke var
> der vil jeg mene at den nok ville smutte op på de 20000omdr. (Skal lige
> siges at den slår fra ved 13500)

- og når tid flyder ventilerne ??
Havde engang en bil hvor de flød ved 8700 o/min , ( nej, de kunne ikke nå
stemplerne), spørger kun af nysgærrighet.
Har set nogle cykler hvor det kan komme meget højt op... men fra 13.500 til
20.000 er også et stort sprang

--
/Bjørn



Oliver Bruchhaus (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Oliver Bruchhaus


Dato : 21-07-03 01:22

>> I mine bukser er der da en smule skum

DAMN!!!!!!
Gider ikke engang prøve at rede mig ud af det...

> Klipper lige lidt... og lader den stå......
>
>> -For at gribe omdrejningerne før at det er for sent!
>> Hvis jeg drejer håndtaget hele vejen rundt med koblingen trukket,
>> går der ikke meget over et sekund før at den når begrænseren, så
>> hvis den ikke var der vil jeg mene at den nok ville smutte op på de
>> 20000omdr. (Skal lige siges at den slår fra ved 13500)
>
> - og når tid flyder ventilerne ??

De flyder ikke ved de 13500 omdr..
Med de omdrejninger lyder motoren helt rent... Ikke noget med noget
flydning..

> Har set nogle cykler hvor det kan komme meget højt op... men fra
> 13.500 til
> 20.000 er også et stort sprang

Jo det må man sige..
Men da den virkeligt FLYVER op på de omdrejninger er jeg ikke i tvivl om at
den kunne nå de 20000omdr. uden begrænseren.


--
Med venlig hilsen:


--==>Oliver Bruchhaus<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
--==Take care out there...==--



Arne Lorenzen (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 21-07-03 09:10

Oliver Bruchhaus wrote:
klip
>> Har set nogle cykler hvor det kan komme meget højt op... men fra
>> 13.500 til
>> 20.000 er også et stort sprang
>
> Jo det må man sige..
> Men da den virkeligt FLYVER op på de omdrejninger er jeg ikke i tvivl
> om at den kunne nå de 20000omdr. uden begrænseren.

Vil en acceleration fortsætte lidt endnu, efter at den drivende kraft er
stoppet?

--
Arne Lorenzen



Oliver Bruchhaus (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Oliver Bruchhaus


Dato : 21-07-03 09:51

> Vil en acceleration fortsætte lidt endnu, efter at den drivende kraft
> er stoppet?
--------------------------------------
Ja... Det er det der kaldes flydning...
Men den drivende kraft stopper ikke ved 13500omdr.
Hvis du selv har en nyere maskine kan du jo prøve det..
Så ved du hvad jeg mener!
--
Med venlig hilsen:


--==>Oliver Bruchhaus<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
--==Take care out there...==--



Rune Larsen (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 21-07-03 10:15

Oliver Bruchhaus wrote:

>> Vil en acceleration fortsætte lidt endnu, efter at den drivende kraft
>> er stoppet?
> --------------------------------------
> Ja... Det er det der kaldes flydning...

Det er vist én af de der teorier der ikke helt er i overensstemmelse med
newtons første lov...

> Men den drivende kraft stopper ikke ved 13500omdr.

Så accelereres der selvfølgelig videre. Indtil kraften nu stopper.

/Rune


Ninja Rider (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Ninja Rider


Dato : 21-07-03 11:48

Hejsa

> Men den drivende kraft stopper ikke ved 13500omdr.
> Hvis du selv har en nyere maskine kan du jo prøve det..
> Så ved du hvad jeg mener!

Min Trækker NEMT ud til omdrejnings begrænseren i de 5 første gear. Det
6. har jeg været tæt på, men ramte den ikke.
Min har Red line ved 15.500rpm. Var der ikke omdrejnings begrænser på
den, ville den nok fortsætte en del længere op til den eksploderede.

Mvh Emil
--
http://Kawasaki.ZX-6R.636.Ninja.dk
Scream if you wanna go faster....
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=26
Nu med Kitcover, og anden bagskærm!


Martin Sørensen (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 21-07-03 12:58

>> Men da den virkeligt FLYVER op på de omdrejninger er jeg ikke i tvivl
>> om at den kunne nå de 20000omdr. uden begrænseren.
> Vil en acceleration fortsætte lidt endnu, efter at den drivende kraft
> er stoppet?

Nej, når den drivende kraft forsvinder, er det deceleration med det samme.
Mn kraften stopper jo ikke ved 13500rpm. Om den kunne nå 20000rpm kan man jo
ikke helt vide før man har prøvet. Vægten af ventilerne har stor betydning
for hvornår de begynder at flyde, og det er sikkert dimensioneret således at
de lige netop ikke flyder ved 13500rpm. Ved 20000rpm vil de sikkert flyde
med risiko for at kollidere med stemplerne.

Oliver: prøv at køre den til redline i 3. gear og gear direkte ned til 1.
gear derfra med fuld gas. Du skal nok have en tung bagsædepassager på for
ikke at risikere at baghjulet blokerer.
Så vil du muligvis se om den kan holde til 20000rpm, men så er det
selvfølgelig ikke ved egen hjælp.
Jeg tror at der vil gå et eller andet i stykker under sådan en manøvre.

signing off.. Martin Sørensen



Oliver Bruchhaus (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Oliver Bruchhaus


Dato : 21-07-03 14:32


> Oliver: prøv at køre den til redline i 3. gear og gear direkte ned
> til 1. gear derfra med fuld gas. Du skal nok have en tung
> bagsædepassager på for ikke at risikere at baghjulet blokerer.
> Så vil du muligvis se om den kan holde til 20000rpm, men så er det
> selvfølgelig ikke ved egen hjælp.
> Jeg tror at der vil gå et eller andet i stykker under sådan en
> manøvre.
----------------
NAHHHH!!!!
Tror jeg nu ikke at jeg vil prøve...
Jeg er nu glad nok for at den har den begrænser..
Jeg er jo ikke ude på at smadre min kværn vel!?


--
Med venlig hilsen:


--==>Oliver Bruchhaus<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
--==Take care out there...==--



Martin Sørensen (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 21-07-03 14:35

>> Oliver: prøv at køre den til redline i 3. gear og gear direkte ned
>> til 1. gear derfra med fuld gas.
> NAHHHH!!!!
> Tror jeg nu ikke at jeg vil prøve...
> Jeg er nu glad nok for at den har den begrænser..
> Jeg er jo ikke ude på at smadre min kværn vel!?

Hehe, det regnede jeg heller ikke med.

signing off.. Martin Sørensen



Pwh (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 21-07-03 09:45

Bjørn S wrote:
> "Oliver Bruchhaus" skrev
>
>> ------------------------------------
>> I mine bukser er der da en smule skum
>
.... og lader den stå......
>
Det har 'den' åbenbart gjort

/Jens



Martin Sørensen (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 21-07-03 14:37

> Er det egentlig farligt for motoren at man ligger på begrænseren i
> f.eks. 1gear og bare lader den hakke/skyde/prutte ?

Det er nok ikke skadeligt i kortere perioder, f.eks. under acceleration, men
gøres det med vilje i længere tid, så tror jeg ikke det er sundt. F.eks. er
der folk på træf der synes det er sjovt at give den fuldgas ved stilstand i
frigear og krydre det med lidt on/off trykkeri på dødemandsknappen for at få
den til at skyde i udstødningen. Det tror jeg absolut er skadeligt.

signing off.. Martin Sørensen



Flemming Nyboe (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 22-07-03 04:16

"Anders Houmark" <anders@andershSLETDETTE.dk> wrote in message
news:UvDSa.22929$Kb2.1288051@news010.worldonline.dk...
> Er det egentlig farligt for motoren at man ligger på begrænseren i f.eks.
> 1gear og bare lader den hakke/skyde/prutte ?

Nu hvor der har været en del svar på hvorvidt din motor kan tåle det eller
ej, vil jeg lige indskyde en kommentar om vejgreb.
Når din motor er på begrænseren med fuld gas, går den skiftevis med fuld
motorbrems og nær fuld effekt, når tændingen slår til og fra.
Det er ret krævende for bagdækkets vejgreb - især i 1. gear, og naturligvis
endnu mere udpræget på en nogle maskiner end andre.
Alt i alt er det en god idé at undgå at ramme begrænseren i et lavt gear
imens du ligger i et sving.

VH
Flemming
´00 SV650S
(der _har_ prøvet at hamre nålen lidt op over begrænseren ved at skifte ned
for tidligt, i stil med Martins forslag)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408621
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste