En lille advarsel om parkering i Sverige
Fra : Karen Raarup

Dato : 20-07-03 20:32

Hejsa!

Kæresten og jeg er netop vendt hjem fra en lille weekendtur til det
sydsvenske. På vejen til vores destination (:ukendt) stoppede vi på
Stortorget i Malmø for at få lidt frokost. Det virkede ikke umiddelbart som
om at der var en MC-plads, så vi kørte op på det bredeste fortov vi kunne
finde og stillede mc'erne langs med muren. Vi var væk i en lille times tid
og da vi kom tilbage stod der et par cykler mere samme sted. De havde alle
sammen fine små sedler under sæderne, 700,- SEK at slippe til hver

Morale: Man må IKKE parkere sin MC på fortovet i Sverige, ligemeget om der
så kan komme 3 tvillingbarnevogne forbi samtidigt! Er der andre der har fået
bøder i Sverige - og skal man bare ignorere dem eller hvad?

Med venlig hilsen,

Karen
Yamaha XS400 Seca, '86 - "Madam Blå mrk. I"
Kawasaki ZXR400, '90 - sød lille frø søger nummerplade at dele tilværelsen
med

Fra : C. Caspersen

Dato : 20-07-03 21:05

"Karen Raarup" <karen.raarup_fjernmig_@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fået
> bøder i Sverige - og skal man bare ignorere dem eller hvad?

De nordiske lande har aftale om at kratte hinandens bøder ind, så det går
ikke. Du må betale. Havde det været i tyskland, kunnne du slippe-

/Caspersen

Fra : Armand

Dato : 20-07-03 22:22

C. Caspersen <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en
> [...]
>
> De nordiske lande har aftale om at kratte hinandens bøder ind, så det går
> ikke. Du må betale. Havde det været i tyskland, kunnne du slippe-

- - - endsamt hvis det havde været en privat opkrævning á "carpark" !

--
Armand.
(der forøvrigt er holdt op med at handle i det lokale Netto, p.g.a. deres

Fra : schlæger

Dato : 21-07-03 08:03

Armand wrote:

> [...]

Det er ikke helt rigtigt. Fra Danmark (Århus) sender vi i hvert fald ikke
P-bøder til opkrævning hvis den noterede bil er indregistreret i udlandet.
P-bøder er rent teknisk heller ikke bøder, men afgifter.

Når det handler om at inddrive krev på tværs af landegrænserne er der
desuden en ret høj mindstegrænse, så jeg synes at du skal klappe hesten
lidt inden du finder på at betale.

Mvh Schlæger

Fra : Torben

Dato : 21-07-03 08:31

Det med Carpark ? Holder den vand ? Jeg har fået en parkeringsbøde, godtnok
til min bil, men stadig en bøde
Jeg har tidligere hørt at Carpark og Euro-park intet kunne gøre, hvis man
undlod at betale bøden, men alligevel har jeg næsten lige modtaget et
"trusselsbrev"
Overvejer om jeg skal betale det !!!

Torben
http://www.geocities.com/torben_stenbakken/

Fra : schlæger

Dato : 22-07-03 06:24

Torben wrote:

> [...]
> Jeg har tidligere hørt at Carpark og Euro-park intet kunne gøre, hvis man
> undlod at betale bøden, men alligevel har jeg næsten lige modtaget et

Vi skal lige have noget sat på plads. Der er meget stor forskel på om det
er en P-afgift, som er pålagt af det offentlige P-korps (som f.eks.
Parkering København eller P-kontrollen i Århus) eller om det er et
privatretligt krav, som er pålagt af Carpark / Europark.

Der er mange eksempler på at i hvert fald den ene af de sidstnævnte ofte
balancerer på kanten af det lovlige, mens du kan regne med at de
offentlige P-korps både kender og følger gældende regler.

Reglerne om inddrivelse på tværs af landegrænserne vedrører kun de
offentlige krav, mens Carpark m.v. kun kan inddrive over landegrænserne på
samme måde som f.eks. du og jeg - d.v.s. ved at sende kravet til
inddrivelse via en advokat i det land, hvor skyldneren bor.

Der foreligger ingen oplysninger om hvorvidt P-afgiften fra Sverige er
offentligretlig eller privatretlig, men under alle omstændigheder bør man
stadig klappe hesten, og se om der sker mere - i stedet for bare at betale.

Det er vist nok noget anderledes hvis du som dansker får en P-afgift i DK
af Carpark. Så har du fået et bekendtskab for livet - eller indtil du
slipper slanterne !!

Mvh Schlæger

Fra : J W Nielsen

Dato : 20-07-03 21:00

> [...]
fået
> bøder i Sverige - og skal man bare ignorere dem eller hvad?

Hej Karen...
Var i Borås sidste år...
Der parkerede vi 5-6 MC'er langs kanten på et meget bredt fortov. Et par
minutter efter parkeringen kom et par parkeringsvagter hen til os og sagde,
at det var en meget dårlig ide vi havde fået... Så vi flyttede med det samme

Mvh
Jørgen