Kaster benzin! CB 550F SuperSport ´76
Fra : Brian

Dato : 19-07-03 19:06

Nu har jeg næsten fået bremsen til at gøre som den skal, hænger dog en lille
smule, men nu kan hjulet da dreje friere end før. Så jeg regner med at jeg
kan justere mig ud af det sidste.
Men, har lige været ude og køre en tur. Og, når jeg stopper motoren, så
pisser der benzin ud af carb. slangerne. Og det er meget: Stopper først når
jeg lukker benzinhanen. Den gjorde det ikke inden jeg rensede tanken... Hvad
kan det dog være`?

Brian og Honda-Pigen.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-07-03 19:26

> Nu har jeg næsten fået bremsen til at gøre som den skal, hænger dog
> en lille smule, men nu kan hjulet da dreje friere end før. Så jeg
> regner med at jeg kan justere mig ud af det sidste.

Der er da ikke ret meget at justere på en bremsekaliber?

> [...]
> først når jeg lukker benzinhanen. Den gjorde det ikke inden jeg
> rensede tanken... Hvad kan det dog være`?

Sådan en gammel Honda har ikke vakuum-benzinhane, så den kun er åben når
motoren kører? Nej, det kan den næsten ikke, når du siger at du kan lukke
for benzinen.

Men det lyder grangiveligt som en hængende svømmer, forkert svømmerhøjde
eller defekt svømmerventil.
En hængende svømmer kan man typisk få i orden igen ved at give svømmerhusene
et slag med f.eks. en gummihammer. Det kan du jo først lige prøve.
Svømmerhøjden kan sikkert kontrolleres uden at afmontere karburatoren,
normalt ved at montere en gennemsigtig slange i bunden af svømmerhuset og
måle hvor højt benzinen står i forhold til en reference, typisk pakningen
mellem svømmerhuset og resten af huset. Kig i en manual efter hvordan dette
gøres på din model.

I tilfælde af en eller flere defekte svømmerventiler kan du finde nye
svømmernåle i MC-nøglen til en rimeligt god pris. Svømmernålen er den del af
ventilen der bliver mest slidt, så en udskiftning af denne vil ofte få
ventilen til at fungere rigtigt igen.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Brian

Dato : 19-07-03 19:41

> Der er da ikke ret meget at justere på en bremsekaliber?
Hvor hård skal den der fjeder egentlig være: Skal den presse
bremseklods/stempel tilbage, eller skal den kun lige kunne bevæge sig..?
Rensning, rensning og atter rensning. Den skal nok komme, der er LIGE ved at
være der. Har kun kostet mig ½ liter bremsevædske indtil nu. Og tiden......
(Og ødelagte fingre)

> Sådan en gammel Honda har ikke vakuum-benzinhane, så den kun er åben når
> motoren kører? Nej, det kan den næsten ikke, når du siger at du kan lukke
> for benzinen.
Nemlig.

> [...]

af
> ventilen der bliver mest slidt, så en udskiftning af denne vil ofte få

Takker :)
Kigger videre på det i morgen.
Brian

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-07-03 19:35

"Brian" <Brian@haarh.net> skrev i en meddelelse news:3f198887$0$13212$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> jeg lukker benzinhanen. Den gjorde det ikke inden jeg rensede tanken... Hvad

Så er der hul i slangerne (fnis) nej, du mener ud af carbs?
Ofte er det skidt, især efetr en tankrensning eller -maling. Rens svømmerhus og dyser og sæt et benzinfilter på.
Det virkede på min fra 77.

--
Mvh,
Ole

Fra : Brian

Dato : 19-07-03 19:39

> Så er der hul i slangerne (fnis) nej, du mener ud af carbs?
Ja.. de der overløbsslanger... Ikke de alm. benzin slanger.... ellers havde
jeg nok være lidt mere i panik end jeg er :)

> Ofte er det skidt, især efetr en tankrensning eller -maling. Rens
svømmerhus og dyser og sæt et benzinfilter på.
Altså: Afmoter carbs. Åbne alle 4 bundkart og rense dem - på igen... og
ingen dryppen?
Gør jeg ... imorgen. Orker ikke at se på Honda-pigen mere i dag. Har været
over hende hele tiden siden i Onsdags minus nogle få timers søvn.
Takker for tippet.
Brian

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-07-03 20:25

"Brian" <Brian@haarh.net> skrev i en meddelelse news:3f199026$0$13209$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Altså: Afmoter carbs. Åbne alle 4 bundkart og rense dem - på igen... og
> ingen dryppen?

Behøver du tage carbs. af? kan du ikke nøjes med bunden af svømmerhus?

Fra : Brian

Dato : 19-07-03 22:49

> Behøver du tage carbs. af? kan du ikke nøjes med bunden af svømmerhus?

Hmmm... de er noget svære at komme til. Især 2 og 3.
Men... det er nok bedst at tage det hele af.... så kan man bedre komme til
at kigge o.l.

brian

Fra : Armand

Dato : 19-07-03 23:13

Ole Larsen <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en

> Behøver du tage carbs. af? kan du ikke nøjes med bunden af svømmerhus?

Næppe

Men man gavner sit senere arbejde ved at montere velsmurte (molykote)
unbrako-skruer til montering af svømmerhusene - Derved vil man fremover
kunne komme til at skrue dem af med karbunaderne er monteret!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 19-07-03 23:02

Brian <Brian@haarh.net> skrev i en

> Altså: Afmoter carbs. Åbne alle 4 bundkart og rense dem - på igen... og
> ingen dryppen?

Du skal også lige have svømmernålene ud og rense såvel dem som sædet de
lukker sammen med!

--
Armand

Fra : Brian

Dato : 19-07-03 23:17

> Du skal også lige have svømmernålene ud og rense såvel dem som sædet de
> lukker sammen med!

Oki.
(Vidste jeg faktisk godt)
damn.. jeg er da ved at være en hel CB 550F Supersport-haj :)

BRian

Fra : Pwh

Dato : 19-07-03 20:18

Brian wrote:
> Brian og Honda-Pigen.

Nu kommer du vist snart til at lave en gruppe der hedder dk.fritid.hondapigen
Se posetivt på det, du lærer sgu noget om din mc undervejs :)

/Jens

Fra : Brian

Dato : 19-07-03 22:52

> Nu kommer du vist snart til at lave en gruppe der hedder
dk.fritid.hondapigen
> Se posetivt på det, du lærer sgu noget om din mc undervejs :)
*LOL*
Ja... det må jeg nok hellere. :)
OG, ja: Jeg er helt stolt. Tænk at man kan komme til at fixe(og ufixe) så
meget via internet, en Hayes og lidt venlighed fra mange RARE mennesker.
Til næste år åbner jeg sgu et MC værksted. *GG*
Nej, nok ikke. Men... det er nu rart at når den har en mislyd, så har man en
ide om hvad der er los, og ikke bare smider den på værksted. Min kære fader
på 62 sagde til mig, sidst vi var sammen. Da den var helt adskilt sidste år,
troede jeg aldrig du fik den til at køre igen. Men... det gjorde du: Det er
da flot!

"Og så var jeg stolt som kun en søn kan blive det"
Brian

Fra : Piwo

Dato : 20-07-03 00:43

Hej Brian

Jeg har fulgt lidt med i dine fortrædeligheder med den gamleHonda og der er
absolut ikke noget nyt under solen, men det jælper dig ikke så meget.

Så her er et lille skrift om bremser på forhjulet.

Systemet er ret enkelt og justering ligeså. Gør følgende:

1. Du skal sikre at den arm der bærer selve kaliberen kan dreje helt frit.
Det sker ofte at den lille aksel der sidder med tre bolte i det underste af
gaflen sidder helt fast i mellempladen. Derved opstår dine problemer. Hvis
du ikke har gjort det, så skil det ad og smør med kobberfedt.

2. Når mellempladen kan rotere frit, så saml det igen og husk de to
gummiringe der skal sidde i top og bund, inden du skubber den øverste
tværbjælke på og monterer det på gaffelbenet.

3. Så monterer du kaliber og bagstykke på mellempladen, husk den lille
plastikrnig der skal sidde mellem bremseklods og stempel. Smør godt med
kobberfedt bag begge bremseklodser, ellers skriger bremsen af helvede til
når du bremser.

4. Fjederen på den tværgående bolt eller maskinskrue skal sikre at der
opstår et spillerum mellem bremseklodser og bremseskive, når bremsen ikke er
aktiveret. Justeringen foretages ved at montere det hele og så sørge for at
selve stemplet er godt inde i kaliberen. Derpå skal du sætte hånden ind bag
holderen for den faste klods og trykke hele systemet ind mod skiven. Gør det
som en tryk slip/bevægelse sådu kan høre at det klikker eller klapper. Drej
på den tværgående bolt indtil at der er ca 1/2 mm slup mellem skive og den
bagerste klods. Så er systemet indjusteret korrekt.

Og husk at du skal justere løbende og holde sluppet mellem 1/2 til 1 mm.

Før du kører test tur, så tryk lige bremsen i bund et par gange. Og husk at
rustfrie skiver uden huller er noget forfærdeligt lort i slemt regnvejr. Jeg
gentager, det er noget lort. Jeg har prøvet at køre stærkt på motorvej og
så trykker man på bremserne for at opdage at først efter 100 m virker de
ordentligt.

Ellers god fornøjelse med dyret. Det er faktisk en ret robust maskine.

Med allervenligst hilsen

Poul

PS! Husk at der skal oceaner af silicone på tændspoler, kabler og
tændrørshætter før den kan køre i regnvejr. Overdriv, og overdriv igen. Så
skal behandlingen kun foretages hvert andet år. Typisk tegn på at det er på
tide er at den sætter ud på to cylindre i alm. regnvejr.

Fra : Brian

Dato : 20-07-03 01:19

> [...]
> ordentligt.
>
> Ellers god fornøjelse med dyret. Det er faktisk en ret robust maskine.

Hmmm... tror faktisk jeg gør det meste korrekt: men har dog lige et par
spørgsmål.
1. Den Fjeder der sidder og flytter armen. Skal den være en stram en, så den
kunne skubbe bremseklods og stempel ind igen, eller sådan lidt halvslap, så
den kun lige flytter lidt på det?
2. Hvor meget flytter stemplet sig ind og ud når man tager bremsen?
3. Skal skiven være helt glat, eller skal der være spor i den?
4. Skal bremseklodserne være helt glatte eller skal der være spor i dem?

Med venlig hilsen og TUSIND tak.

Brian og Honda-Pigen.
(Som snart er ved at være TIP-TOP)

Fra : Piwo

Dato : 20-07-03 12:06

> [...]

> 3. Skal skiven være helt glat, eller skal der være spor i den?
> 4. Skal bremseklodserne være helt glatte eller skal der være spor i dem?

Hej igen Brian

En hurtig opfølgning herfra:

1. En lang lidt slap fjeder, der bare skal flytte kaliberen, når stemplet af
sig selv glider tilbage. Stemplet skal glide så let at der ikke er brug for
fjederen til at trykke systemet baglæns. Ligesom mellempladen skal svinge
meget let på den aksel der er boltet på gaffelbenet.

2. I princippet skal stempelt ved aktivering glide ud svarende til det slup,
mellem bagerste bremseklods og skivens bagside, du har indstillet ved hjælp
af fjederen og den lange tværgående skrue. Minimum 1/2 mm og maks 1 mm.

3. Principielt glat, men lidt spor vil der jo altid opstå. Det er faktisk
ikke kritisk med riller, bare skiven ikke kaster. Hvis du beslutter dig for
at få rettet skiven, så find et sted der sliber, ikke drejer. Og er det
muligt, så få boret en røvfuld huller i skiven, men husk der skal bruges et
delehoved for at få det til at se ordentligt ud. På min gamle CB 750 fik jeg
boret 204 huller i hver skive, hvilket fik dem til næsten at virke i
regnvejr. Og ja, jeg har synet dem et utal af gange uden problemer.

4. Klodserne tilpasser sig til skiven ved brug, så der er ikke noget korrekt
svar til det.

God fornøjelse med projektet.

Poul

Fra : Brian

Dato : 20-07-03 12:11

> God fornøjelse med projektet.

Ja, man kan da sige jeg får lært noget :)
Glæder mig til min 5.måneder gamle søn, bliver gammel nok til at rode cykle,
Knalleret og senere MC'ere :)
Så kan det jo være den "gamle" her kan hjælpe :)
Brian

Fra : Pwh

Dato : 20-07-03 09:04

Brian wrote:
> *LOL*
> Ja... det må jeg nok hellere. :)
> OG, ja: Jeg er helt stolt. Tænk at man kan komme til at fixe(og
> ufixe) så meget via internet

Fordelen ved at have sådan en klassiker er jo også at mange her i NG
har haft en på et eller andet tidspunkt, så der er jo noget erfaring at tærer på.

/Jens (der følger udviklingen med pigen spændt)

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 20-07-03 21:53

"Brian" <Brian@haarh.net> wrote in message
> [...]
er
> da flot!
>
> "Og så var jeg stolt som kun en søn kan blive det"

SNØFT - selv goe' gamle Disney ku' ikke ha' sagt det bedre !

Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....

Fra : Armand

Dato : 20-07-03 19:24

> [...]
> meget via internet, en Hayes og lidt venlighed fra mange RARE mennesker.
> Til næste år åbner jeg sgu et MC værksted. *GG*

Nu må du ikke stjæle Morten Juels ide! :-|

--
Armand.

Fra : Brian

Dato : 20-07-03 22:09

> Nu må du ikke stjæle Morten Juels ide! :-|

Tror ikke jeg får nogen kunder fra DFM alligevel *G*G*

Brian