Kan IIS og MSMQ undværes i vort hjemmesyst~
Fra : Rosch

Dato : 20-07-03 08:27

Efter råd fra venner installerede jeg i tidernes morgen *alt* fra Win XP Pro
DK CD´en og har hentet alle og enhver updatering som er kommet via windows
update til alle vore 3 computere.

Alle kører uden nogen problemer af betydning (fleste fejl ligger foran
tastaturet) i et lille netværk med en printer med printerserver uden nogen
form for fildeling mellem de enkelte computere.

Kun vor TDC/bredbånd´s forbindelse og printer deles via switch

Netværksforbindelsen er både kabel og trådløs

På Internettet bruges alle computere til megen e-mail, læsning af
nyhedsgrupper og diverse almindelig surfing efter oplysninger

Jeg har nu "hørt" at det skulle øge sikkerheden at afinstallere IIS og MSMQ

Vi bruger Norton Internet Security 2003 (forældrestyring ikke installeret)
med standard opsætning og henter dagligt intelligent updater dagligt udover
liveupdate er sat til automatisk update. (tidligere brugtes 2001 og 2002
versioner)

Vi har været heldige indtil nu ikke at have haft virus eller andet
utilsigtet skidt inde indtil nu, og håber ikke at få det ved evt. at sætte
sikkerhed ned ved at have noget installeret vi ikke bruger.

Hvad mener I, vil det være en fordel at beholde disse emner, eller skal jeg
afinstallere dem fordi jeg måske slet ikke bruger dem til noget (hvad laver
de egentlig)? Hvilken indflydelse vil det få at afinstallere, jeg tænker på
dagligt brug af computerne/hastighed/sikkerhed/ fejlmuligheder

Jeg har stillet dette samme spørgsmål og i NG om windows system, da jeg var
i tvivl om hvilken af NG der var den rigtigste (tilgiv men det med futteri
og xpost har jeg endnu ikke fundet ud af , håber at få det lært på et
tidspunkt)

Få en god dag

Rosch
Fjern IKKE no spam i mailadresse

Fra : Jacob Atzen

Dato : 20-07-03 08:45

"Rosch" <brsf.nospam@os.dk> writes:

> [...]
> de egentlig)? Hvilken indflydelse vil det få at afinstallere, jeg tænker på
> dagligt brug af computerne/hastighed/sikkerhed/ fejlmuligheder

Lige gyldigt, hvor godt du holder dit system opdateret er der altid en
risiko for, at nogen når at udnytte en fejl i et program før
producenten får lavet en fejlrettelse. Det er derfor altid fornuftigt
kun at køre programmer man bruger.

Du kan få yderligere relevant information her:
<http://a.area51.dk/sikkerhed/>

- Jacob Atzen

Fra : Rosch

Dato : 20-07-03 08:48

Jacob Atzen wrote:

>Klip
Det er derfor altid fornuftigt
> kun at køre programmer man bruger.

Ja, du har ret, men bruger jeg dem til noget? Jeg aner ikke hvad de gør godt
for, men har blot installeret dem efter råd om at installere hele win xp pro
CD´en

Fra : Jacob Atzen

Dato : 20-07-03 09:07

> [...]

> for, men har blot installeret dem efter råd om at installere hele win xp pro

IIS er Microsofts webserver. Jeg er ikke klar over om den bare kan
fjernes. MSMQ ved jeg ikke hvad er, men mon ikke du kan google efter
svaret

- Jacob Atzen

Fra : Michael U. Hove

Dato : 20-07-03 12:14

"Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> skrev i en meddelelse

> IIS er Microsofts webserver. Jeg er ikke klar over om den bare kan
> fjernes. MSMQ ved jeg ikke hvad er, men mon ikke du kan google efter
> svaret

MSMQ er Microsoft Message Queing System.

MSMQ er store-and-forward software, der bruges til at sende "meddelelser"
mellem maskiner i et Windows (NT/2000) netværk.

IIS er jo MS' webserver.

Ingen af dem er nødvendige for funktionaliteten på dit XP system.

Hvis du er interesseret i "hærdning" af dit Windows system, findes der nogle
gode white-papers hos:

http://www.systemexperts.com/literature.html

Særligt pdf'en "Hardening Windows 2000" er god. (Win 2000 og XP er ens,
bortset fra et par ekstra XP services).

Et andet ofte nævnt site, der kan virke lidt uoverskueligt, men dog har god
information omkring XP er:

http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

Håber du kan bruge svaret.

/michael

Fra : Rosch

Dato : 20-07-03 12:54

Michael U. Hove wrote:
> [...]
> ens, bortset fra et par ekstra XP services).
>
> Et andet ofte nævnt site, der kan virke lidt uoverskueligt, men dog

Jeg siger tak og vil prøve at studere dem.

Vil du anbefale at beholde eller afinstallere?

Fra : Michael U. Hove

Dato : 20-07-03 13:27

"Rosch" <brsf.nospam@os.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg siger tak og vil prøve at studere dem.
>
> Vil du anbefale at beholde eller afinstallere?

Hvis du ikke ved hvad de bruges til, har du jo højst sandsynligt heller ikke
brug for dem

Der er generelt bred enighed i sikkerheds-miljøer om at minimere sin
Windows/UNIX/Linux/whatever... installation mest muligt.

Dvs. at disable alle unødige "tjenester", patche systemet med de seneste
service packs og sikkerheds-updates, ikke installere programmer man ikke har
brug for, og generelt køre et "tight" system, hvor man ved, hvilke
programmer der skal være aktive, og derfor kan reagere, hvis der sker
ændringer i disse, eller nye programmer på mystisk vis aktiveres.

Dette giver det bedste udgangspunkt for et sikkert system. Først når du er
"helt i bund", begynder du at aktivere de programmer og services du har brug
for. Samtidig får du gennem processen, en grundlæggende viden om dit systems
virkemåde, der er essentiel for at forstå sårbarhederne i dit OS.

Desværre har MS jo en lidt kedelig tendens til at facilitere
brugervenligheden og de uendelige muligheder i deres OS'er. Måske godt til
at mindske support opkaldene, men ikke så godt for sikkerheden.

Derfor: Afinstaller alt du ikke har brug for, brug evt. Google hvis du ikke
ved, hvad et givent program gør, og sørg for at holde din Windows opdateret
med service-packs og sikkerheds-updates.

Næste skridt er at forstå og eliminere unødige "tjenester", og så er du
faktisk kommet et godt stykke hen af vejen...

mvh
/michael

Fra : Rosch

Dato : 20-07-03 13:57

Jeg har nu afinstalleret begge dele efter råd fra Peter og Michael

Alt ser for os novicer uændret ud i virkemåde herhjemme, udover vi har fået
hurtigere opstart på alle tre computere.

Tak for råd og hjælp

Fra : Elmo Jensen

Dato : 20-07-03 15:34

> Jeg har nu afinstalleret begge dele efter råd fra Peter og Michael

Det var sikkert et yderst fornuftigt træk

> Alt ser for os novicer uændret ud i virkemåde herhjemme, udover vi har
fået
> hurtigere opstart på alle tre computere.

Vi har skam alle været novices og mange af os er det sikkert stadig på visse
områder som vi normalt ikke bevæger os så meget ind på.

At det ser uændret ud passer dog meget godt med virkeligheden, for normalt
ser man ikke noget til at IIS kører, men den sløver maskinen en smule og får
opstarten til at vare længere, så den oplevelse passer meget godt.

Jeg vil dog, ligesom andre, anbefale dig at gå ind på Black Viper's
hjemmeside på dette specielt link:

http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

og printe hele smøren ud (ca. 7-8 sider afhængig af printertype). Efter den
indledende tekst kommer der et meeeeeeeget langt skema som klart beskriver
hvilke services man skal have åbent/lukket under forskel maskinbrug (Sikker,
Internet, Spil, Super Tweak). Der er en kolonne for XP Home og en for XP Pro
(som jeg forstår er installeret på alle dine maskiner).

Jeg har selv sat alle mine maskiner op efter disse skemaer, som findes til
både w2k pro/server og til xp home/pro, og jeg kan betro dig at det virkelig
rykker og gør maskinen yderst sikker. For som andre i tråden også antyder,
så kan det jo ikke lade sig gøre at komme ind af en lukket port men kun en
åben (groft sagt) og jo flere services man kan lukke ned som ikke bliver
brugt, jo hurtigere kører systemet osse

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
[News: news6@ddibbsystem.dk |MSM: netmeetingh@ddibbsystem.dk |ICQ:
125572551]

Fra : Rosch

Dato : 20-07-03 16:20

Elmo Jensen wrote:
> [...]
> komme ind af en lukket port men kun en åben (groft sagt) og jo flere
> services man kan lukke ned som ikke bliver brugt, jo hurtigere kører

Takker, det vil jeg gøre

Fra : Michael U. Hove

Dato : 20-07-03 17:06

> Takker, det vil jeg gøre

Klik også lige herind, nu du er igang

/michael

Fra : Rosch

Dato : 20-07-03 17:52

Michael U. Hove wrote:
> "Rosch" <brsf.nospam@os.dk> skrev i en meddelelse

> Klik også lige herind, nu du er igang
>
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
>
> mvh
> /michael

Jeg kunne have valgt at "overhøre" dette indlæg fra dig, men jeg er ved at
føle en total afmagt overfor en del bedrevidende personer i diverse NG, som
konstant skal irettesætte og lege politibetjent over for hvad der kan synes
som småting.

Derfor *bliver dette midt absolut sidste indlæg på usenet*

Og hvad er der så galt med det jeg skriver?

Du kunne da i det mindste fortælle det, i stedet for den for en novice
intetsigende påstand.

Indledningsvis troede jeg der var blevet en bedre tone i NG og var så glad
for den hjælpsomhed jeg fandt, men jeg kan se den er uændret fra enkelte
personer, nu jeg selv skal være offer også, så du behøver ikke futte mig
nogen steder hen eller henvise mig til forsat debat i andre grupper, for
dette er dråben, som har fået mit bæger til at flyde over vedr. de
selvbestaltede politibetjente, som NG lider under, og som skrevet
indledningsvis forlader jeg nu helt NG´er på usenet.

Jeg er færdig med at komme med nogen som helst spørgsmål eller indlæg i NG.
Dette var dråben som kvalte en hver lyst og hvor er jeg igen blevet
bekræftet i at her gælder det om at profilere sig selv, som bedrevidende
også på områder som ikke direkte berører seriøse spørgsmål.

--
Med venlig hilsen og pænt farvel til dem, som giver hjælp uden hævede
pegefingre.

Fra : Michael U. Hove

Dato : 20-07-03 18:18

> [...]
synes
> som småting.
>
> Derfor *bliver dette midt absolut sidste indlæg på usenet*

Det ville da være syndt...

> Og hvad er der så galt med det jeg skriver?

Der er intet galt med det du skriver....

> Du kunne da i det mindste fortælle det, i stedet for den for en novice
> intetsigende påstand.

Det var bare et forsøg på at gøre opmærksom på nogle simple "netetiketter"
for citatteknik på usenet, altså praksisen med at [klippe] i besvarelser af
tidligere indlæg. Dette er en god ting, der sparer båndbredde og gør
indlæggene nemmere at læse...til gavn for alle!

> [...]
> selvbestaltede politibetjente, som NG lider under, og som skrevet
> indledningsvis forlader jeg nu helt NG´er på usenet.

Jeg synes nu ellers det var en ret pæn tone, jeg brugte, den kan være meget
værre, også i denne NG.
Og glem nu ikke at dette er et frit debatforum, der er ingen politibetjente,
bare folk der kommunikerer...på godt og ondt
Når jeg bruger min fritid på at hjælpe, må jeg vel også have lov til at have
en mening om dit indlæg, eller er det kun dig beskåret?

> [...]
> bekræftet i at her gælder det om at profilere sig selv, som bedrevidende
> også på områder som ikke direkte berører seriøse spørgsmål.

Netikette er nu ellers en årelang og meget seriøs tradition, det er god skik
og brug at henvise "novicer" til, når man synes det kunne være gavnligt.

> Med venlig hilsen og pænt farvel til dem, som giver hjælp uden hævede
> pegefingre.

Selvtak...