Netscape 6
Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 08-12-00 00:18

Så er den "færdige" udgave af Netscape 6 kommet for et par uger siden.
Er der nogen af jer der stadig bruger den?

Jeg er ved, at blive irriteret over dette browserhelvede.
Jeg arbejder som webprogrammør, så det er et problem jeg møder hver dag.

Først Netscape:
Hvordan kan være, der skal gå 3 år før vi får en egentlig opdatering?
Netscape 4 er kun blevet opdateret med såkaldte "sikkerhedsopdateringer" i
de sidste _mange_ måneder.
N6 er trods sit, på mange måder, forbedrede interface og funktionalitet, kun
et amputeret program.
Cascading Style Sheets ser ud til at virke, hvor prøvede teknologier, som
f.eks. JavaScript kun delvist virker.
De skulle have implementeret CSS i 4'eren, kaldt den Netscape 5 og overladt
dette eksperiment af en browser(N6) til open source miljøet.

Microsoft:
De er ligeså irriterende, men ikke pga. manglende iver. Problemet er, at de
sætter deres egen dagsorden og dermed resten af verdens dagsorden i kraft af
deres dominans på Windows-platformen (og nu også på Mac).
IE er en meget tilgivende browser set fra en programmør/webdesigners
synspunkt. IE har implementeret en lang række teknologier, der gør det
muligt at producere et resultat uden for meget brug af billedgrafik.
Tilgengæld er den integreret i Windows med Windows-specifikke tiltag, der
ikke kan benyttes på Mac. Et eksempel er homebanking. De fleste banker
bruger en løsning, der kun muliggør brug med IE til Windows. Eftersom MS kan
læne sig tilbage og se NS's markedsandel skrumpe yderligere og de ikke
tjener penge på IE til Mac, sker der intet dér. De har ingen grund til at
føle sig "truet"...Desværre.

Mvh
En smule skuffet
Richard Kruse Nees

Fra : Jan Jonasen

Dato : 09-12-00 17:34

Richard Kruse Nees <richardnees@mac.com> wrote:

> Så er den "færdige" udgave af Netscape 6 kommet for et par uger siden.
> Er der nogen af jer der stadig bruger den?

Hmmm nej

> [...]
> De skulle have implementeret CSS i 4'eren, kaldt den Netscape 5 og overladt
> dette eksperiment af en browser(N6) til open source miljøet.

Jeg har på fornemmelsen, at problemet ligger mest i at Netscape ikke
tjener penge på Navigator, derfor en meget (forretningsmæssig)
beslutning om ikke at udvikle i tidligere tiders tempo. At resultatet af
den langsomme udvikling så viser sig at være utroligt dårligt, er
naturligvis uheldigt, mest for brugerene, men også fordi der opstår en
mangel på konkurrence til mastodonten MS. Hvorvidt CSS (eller en hvilken
som helst anden "webting") ville give en bedre browser og konkurrence
kan jeg ikke vurdere.

> [...]
> sætter deres egen dagsorden og dermed resten af verdens dagsorden i kraft af
> deres dominans på Windows-platformen (og nu også på Mac).

De er meget dominerende, specielt i kraft af deres uomtvistelige regeren
af verdens Windows maskiner. Dette ville nok ikke være det samme
problem, hvis IE opførte sig ens på alle (to) platforme, ens både mht.
features og side rendering. Det kan man selvfølgelig klantre MS for, men
hvis der havde været et reelt alternativ (= konkurrent), så ville de
måske have været nød til at "gøre det rigtigt". Så er der selvfølgelig
den detalje, at IE ikke har et godt forhold til "rigtig" java, et af de
først IE råd her i dk.edb.mac er altid "slå java fra".

> [...]
> læne sig tilbage og se NS's markedsandel skrumpe yderligere og de ikke
> tjener penge på IE til Mac, sker der intet dér. De har ingen grund til at

For homebankings vedkommende ville flere banke blive understøttet, hvis
blot MS eller NS muliggjore brug af Applets fra Javascript. Hvorfor ikke
bare gøre som Jydske Bank? Fordi jeg har indtrykket af, at JBs løsning
ikke udviklingsmæssigt laver den klare opdeling af præsentation (hos
andre HTML med javascript) og model, der hvor ting som tilgang til den
bagvedliggende database foregår. Det er også svært at få en programmør
til at lave en pæn brugergrænsflade til systemet, samt at få en
webdesigner til at lave en applet (ja, ja, der er undtagelser (-:),
hvorfor det er fornuftigt at lade webdesigneren bruge en applet fra
javascript.

Personligt håber jeg på iCab vil blive endnu bedre, men og jeg vil
betale penge for den i sin endelig udgave, er nok lidt tvivlsomt, der er
trods alt nogenlunde gratis browsere på markedet

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Ny signatur søges.

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 11-12-00 20:50

> [...]

> læne sig tilbage og se NS's markedsandel skrumpe yderligere og de ikke
> tjener penge på IE til Mac, sker der intet dér. De har ingen grund til at

Du anskuer situationen ganske fornuftigt, Richard, dog er du en af dem
der har udtalt sig pænest om Netscape 6, hvilket er intet mindre end en
katastrofe.

Fremtiden for god software ligger ikke hos de store firmaer, som
Microsoft, netscape, eller hvis jheg selv ksla sige det - Apple.

Firmainteresser og arbejdspres for at implementere egenskaber først og
bugfixe bagefter bærer kun i een retning - netop, stor, bloated og fyldt
med fejl.

OS X tegner godt, men det er bare et spørgsmål om tid før det bliver så
stort og ulækkert som Windows, hvilket jeg er meget ked af.

Mht. gode browsere: Prøv iCab, Opera, OmniwWeb. Der er fremtiden.

Velbekomme.

--
- Peter
root (at) titancity (dot) com

titancity.com - the Mac portal

Fra : Erik Mortensen

Dato : 12-12-00 10:54

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> Fremtiden for god software ligger ikke hos de store firmaer, som
> Microsoft, netscape, eller hvis jheg selv ksla sige det - Apple.

Og præcis sådan arbejder AOL ikke med Netscape længere, men alligevel er
det nye program en katastrofe. Jeg tror stadig fremtiden ligger hos de
store producenter, fremtiden er bare ikke, at vi betaler for software.
At forestille sig f.eks. Adobes programmer lavet af et open source-miljø
er utopi.

Erik

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 12-12-00 15:06

Erik Mortensen <erikm@mail.dk> wrote:

> At forestille sig f.eks. Adobes programmer lavet af et open source-miljø
> er utopi.

Enig.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 12-12-00 16:43

In article <1eliwtr.1hkv9y5zbb9n6N%erikm@mail.dk>, erikm@mail.dk (Erik
Mortensen) wrote:

> Jeg tror stadig fremtiden ligger hos de
> store producenter, fremtiden er bare ikke, at vi betaler for software.

Dybt

//Peter

Fra : N/A

Dato : 12-12-00 21:28

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 12-12-00 21:28

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> ??????????????????????????????????????????????????

Mon ikke den anden Peter tænkte på, hvor gratis udviklingen af f.eks.
Photoshop 6 har været?

Thomas Tvegaard

Fra : N/A

Dato : 12-12-00 23:29

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 12-12-00 23:29

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@get2net.dk> wrote:

> Yep - jeg forstår ikke hvordan man kan sige:
>
> 1. Fremtiden og de bedste programmer ligger hos de store
> softwareleverandører.
>
> 2. Vi vil ikke betale dem for softwaren.

Jeg siger netop det modsatte:

1) Fremtiden ligegr hos DE SMÅ! De store formår ikke at lave god
software.

2) God softweare skal man betale for i fremtiden.

> Måske kræver det særlige nordkoreanske gener at forstå den logik, for
> hvorfor skulle virksomheder dog udvikle noget, hvis de ikke på en eller
> anden måde tjente penge på det? Hvor er fremtiden i den tankegang?
>
> Jeg forstår 0 så DJ Supreme - enlighten us! Hvorfor skal Adobe lave
> Photoshop, hvis de ikke får en krone for det?

???? Har jeg aldrig argumenteret for. Du må have forvekslet det du har
læst med en andens indlæg.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-12-00 04:37

Hej Peter

- Med fare for igen at få en 'bandbulle' vil jeg alligevel.........-)

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) wrote:

> Jeg siger netop det modsatte:
>
> 1) Fremtiden ligegr hos DE SMÅ! De store formår ikke at lave god
> software.

Et godt eksempel er Nisus Software Inc. De hører til blandt de mindre, men
alligevel formår de at lave et tekstbehandlingsprogram, der er 100% Apple
Language Kit og WorldScript kompatibel. - Det er der ingen andre, der kan -
ikke engang Microsoft. MSWD 2001 er _ikke_ hverken ALK eller WS kompatibel.

Hvorfor? - Mit gæt er, at de er hamrende ligeglade, sålænge de blot kan
tjene så mange penge og sætte sig på så stor en markedsandel som mulig, så
de mener at kunne bestemme både produkt og pris.

Så ja! - Fremtiden ligger så absolut hos de små og mellemstore producenter.

> 2) God softweare skal man betale for i fremtiden.

JA!

> ???? Har jeg aldrig argumenteret for. Du må have forvekslet det du har
> læst med en andens indlæg.

Jeg har heller ikke læst dig anderledes end, at man selvfølgelig kan og bør
tjene penge for derved at kunne udvikle bedre software.

mvh. Erik richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 13-12-00 14:30

> Hej Peter
>
> - Med fare for igen at få en 'bandbulle' vil jeg alligevel.........-)

Hvor ingen vover, ingen vinder! :)

> [...]
> tjene så mange penge og sætte sig på så stor en markedsandel som mulig, så
> de mener at kunne bestemme både produkt og pris.

Tja, også det. Min indgangsvinkel er dog, at det buerokrati, der
uundgåeligt formes i større virksomheder har det med at sætte
urealistiske mål og planer for deres produkter, samt at der på et
tidspunkt vil komme inkompetente programmører/designere til et vigtigt
projekt, som følge afledernes standardsvar på at få et projekt hurtigere
færdigt: Sæt flere mennesker til at abrjede på det - DEN HOLDER BARE
IKKE! FLere mennesker på et projekt betyder mere kommunikation, og
større risiko for at folk fejlkommunikerer, taler forbi hinanden, ikke
kan kontakte hinanden osv. Alt med ineffektivitet og fejl til følge.

Apple er også et stort firma, og kan ikke undgå denne trend,
beklageligvis. Microsoft - tja, de bukkede under for den for små 20 år
siden.