Tjekke forms
Fra : Maxi

Dato : 19-07-03 19:46

Jeg har lavet en form og nu skal jeg tjekke om de korrekte værdier
indtastes. Eksempelvis at nogle felter ikke står tomme.
Jeg har søgt rundt på nettet og der har jeg fundet frem til at man kan
benytte taglibs og lave en java klasse når man bruger JSP. Men jeg er ikke
helt med på princippet. Er der nogen der kan vise mig et simpelt eksempel
med det.
Feks hvis jeg skal tjekke den formular hvordan gør jeg det så:

bruger.jsp

<form method="post" action="modtag.asp">
brugernavn: <input type="text" name="brugernavn">
<input type="submit">
</form>

Fra : M_abs

Dato : 20-07-03 02:20

> bruger.jsp
>
> <form method="post" action="modtag.asp">
> brugernavn: <input type="text" name="brugernavn">
> <input type="submit">
> </form>

Normalt ville jeg lave sådan en test med et JavaScript ikke i en java
funktion. Dette har flere fordele en af dem er at brugeren skal ikke en
loade siden. Jeg har et lille eks. ( håber jeg kan tilgives selvom jeg nu
poster JavaScript kode i en Java gruppe *s*. )

Indsæt dette i "bruger.jsp" (hvor som helst i dokumentet, jeg plejer at
indsætte det i toppen.

<script language="JavaScript">
function formCheck() {
if (document.post.brugernavn.value == "") {
alert("Du skal skrive dit navn eller nick!!");
document.post.brugernavn.focus();
return false;
}
}
</script>

i brug dette til form
<form method="post" action="modtag.asp" onsubmit="return formCheck()">
brugernavn: <input type="text" name="brugernavn">
<input type="submit">
</form>

Hvis du absolut vil gøre dette i modtager siden kunne du altid tjekke om
strengen = null , "" eller " " i selve koden på siden.

Du kan altid kigge efter eks. på www.udvikleren.dk (nu bruger jeg den mest
til når jeg leger med PHP ikke jsp/java) de har som regl gode artikler og et
glimerende forum.

Fra : Ole Hyldahl Hansen

Dato : 27-07-03 20:21

> [...]
> loade siden. Jeg har et lille eks. ( håber jeg kan tilgives selvom jeg nu
> poster JavaScript kode i en Java gruppe *s*. )

(cut javascript)

> Hvis du absolut vil gøre dette i modtager siden kunne du altid tjekke om
> strengen = null , "" eller " " i selve koden på siden.

JavaScript er fint til validering, men husk for guds skyld stadig at lave
validering på serveren.
Husk at man ikke kan stole på klienten. F.eks. kan javascript slås fra i de
fleste browsere, så
man løber nemt ind i sikkerhedsproblemer hvis man udelukkende forlader sig
på klientens
validering. Men en kombination af både klient- og serverside er glimrende.

/Ole