Skærme
Fijala 3554
Tekst i Acer AL732
Fra : Paul Palludan

Dato : 20-07-03 23:29

Jeg sidder og "leger" lidt med denne Acer AL732 skærm som jeg har på
prøve.
Skærmen gengiver mine digitale billeder i en kvalitet jeg ikke har set
før. Herfra kun lovord vedrørende det.
Mere problematisk bliver det i tekstbehandling, hvor bogstaverne på de
skrå linier er tydeligt savtakkede. Med opsætning 1280x1024 er
fænomenet ganske vist mindre, men alligevel irriterende. Jeg kunne
faktisk godt tænke mig at køre med 1024x768, men så bliver problemet
mere udtalt og teksten i f.eks. adressen i browservinduer bliver
"ulden".
Jeg skal ikke bruge skærmen til spil men mest foto- og
tekstbehandling.
Er der en løsning på mit "problem"? Hvis ikke, er det sådan ved alle
TFT skærme?
Venlig hilsen
Paul

Fra : Flare

Dato : 20-07-03 23:41

> [...]
> faktisk godt tænke mig at køre med 1024x768, men så bliver problemet
> mere udtalt og teksten i f.eks. adressen i browservinduer bliver

Du kommer aldrig med nuværende teknologi til at kunne se tekst skarpt i en
ikke nativ opløsning. Desværer. Så er det lige meget om du giver 15 K. Du
kan kører uden om den native opløsning med held, til ting hvor skarphed ikke
er vigtigt. (Spil, film etc.) Men ikke tekst.

Mvh
Anders

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 22-07-03 17:14

"Flare" <dct_flare@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> er vigtigt. (Spil, film etc.) Men ikke tekst.

Så er det godt at der findes den gode gamle CRT skærm... Bevares, kræver da
lidt plads, men det er det værd.

Har lige haft "fornøjelsen" af at sidde lidt foran en eller anden acer
TFT-skærm. Ved skift i skærmopløsningen flimrer, hopper og indstiller den i
et væk, og ens tålmodighed sættes i den grad på prøve. Oftest mangler 10 cm
af billedet i den ene side, hvorefter den automatiske indstilling kæmper for
at optimere, ved at rykke lidt frem og tilbage. Og vupti, omkring 30
sekunder senere har man sit billede hvor det burde have været fra starten.

Nogle spil nægter den at vise.

Omkring 75hz i rr, holder den op med at flimre, og man kan glæde sig over at
hovedpinen er ved at forsvinde igen.

--
Morten Holberg Nielsen
in an interstellaaaaarrr buuuurrssst im baack to saaaavee the

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 22-07-03 17:25

"Morten Holberg Nielsen" <Holberg19@DELETEofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
da
> lidt plads, men det er det værd.
>
> Har lige haft "fornøjelsen" af at sidde lidt foran en eller anden acer

ahem, LCD!

Fra : FreddiE

Dato : 21-07-03 00:51

"Paul Palludan" <papa@esenet.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

Hvis du kører Windows XP, så kan du anvende ClearType.

egenskaber for skærm > udseende > effekter > brug følgende metode til at
udjævne kanter på... > cleartype

Fra : Flare

Dato : 21-07-03 18:14

> Hvis du kører Windows XP, så kan du anvende ClearType.
>
> egenskaber for skærm > udseende > effekter > brug følgende metode til at
> udjævne kanter på... > cleartype

Nope. Det gør kun det hele værer hvis man ikke kører i nativ opløsning.
Cleartype er god hvis men synes tekst er for "hakket" Så ligger det en
ekstra pixels omkring bogstaverne så de ser blødere ud. Dette ahjælper ikke
grumsethed ved forkert opløsning.

Anders

Fra : FreddiE

Dato : 21-07-03 19:08

> [...]
> Cleartype er god hvis men synes tekst er for "hakket" Så ligger det en
> ekstra pixels omkring bogstaverne så de ser blødere ud. Dette ahjælper

Det var vel også det han klagede over?

Fra : Paul Palludan

Dato : 22-07-03 13:38

Hej

Tak for svarene som på den ene side var lidt nedslående. Men jeg er nu
endt på højeste opløsning 1280x1046 og udjævner kanterne under
egenskaber i mit win2000.
Jeg har arbejdet nogle timer i Excel og jeg synes teksten er meget fin
nu, det er i hvert fald tydeligt behageligere at arbejde med end min
gamle skærm. Men det siger nok ikke så meget.
Summa summarum, jeg kan bruge skærmen til tekstbehandling
så det er også for mig en fed skærm.
Hilsen
Paul

Fra : Flare

Dato : 22-07-03 19:59

> [...]
> gamle skærm. Men det siger nok ikke så meget.
> Summa summarum, jeg kan bruge skærmen til tekstbehandling

Hvis du bruger XP cleartype, og kan lide udjævningen, vil jeg anbefale dig
at bruge denne wizard istedet for ON/ OFF indstilligen i XP.

http://www.microsoft.com/typography/cleartype/tuner/1.htm?fname=%20&fsize=

Her går du igennem nogel trin for at optimere indstillinger med cleartype.

Mvh
Anders

Fra : Paul Palludan

Dato : 23-07-03 12:11

> [...]
>
>Her går du igennem nogel trin for at optimere indstillinger med cleartype.

Hej Anders

Endnu engang tak for hjælpen og specielt dette sidste link. Det vil
jeg give videre til min kammerat som rent faktisk ejer skærmen og som
kører XP. - Jeg må vist kraftigt overveje at opdatere mit win2000, da
jeg ser der ikke findes opdatering for det system.

Mvh
Paul

Fra : Jens

Dato : 23-07-03 17:50

Paul skrev:
Jeg må vist kraftigt overveje at opdatere mit win2000, da
> jeg ser der ikke findes opdatering for det system.
>
> Mvh
> Paul

Ja du kunne jo opdatere til XP det har alle dine kammerater gjort, for lang
tid siden *S*

VH. Din Ven