Samkvemsret / chikane af anden forælder
Fra : Mads

Dato : 17-07-03 19:02

Hej

En veninde har store problemer med sin tidligere partner om deres fælles
barn.
Barnets far har nu ønsket at se sin datter igen efter 4 måneder (hun er 14
mdr.) og gennem statsamtet er der blevet bestemt nogle samkvemsdage. Så vidt
så godt.
Men nu ringer faderen til moderen flere gange om dagen og samtalerne grænser
til chikane, hvilket slider hårdt på veninden.
Hvordan får man stoppet dette (chikanen)?

Mvh Mads

Fra : MICK

Dato : 17-07-03 20:33

"Mads" <ingenspam@ellersmangetak.com> skrev i en meddelelse
> [...]
grænser
> til chikane, hvilket slider hårdt på veninden.
> Hvordan får man stoppet dette (chikanen)?

Få et nyt tlf. nr. behold det nuværende som faderen kan anvende når han har
samkvem med barnet, og ellers et nyt og hemmeligt numer.

Alternativt "vis nr". Hvis han skjuler sit nummer er det vel nemt at
gendende, jeg kender f.eks. kun en par enkelte der kan ringe uden at man kan
se nummeret. Undlad at besvare når det er hemmeligt nummer, eller hvsi man
kan se at det er ham. Andre, og måske også faderen, vil vel indtale besked
hvis det er vigtigt. Hun kunne også bede faderen sende en sms.

Fra : TGD

Dato : 17-07-03 21:00

> [...]
grænser
> til chikane, hvilket slider hårdt på veninden.
> Hvordan får man stoppet dette (chikanen)?

Får en udskrift fra teleoperatøren, eller bed hende om at skrive eksakte
tider ned for telefoneringen også over til politiet med udskriften eller
egne notater.

Hun kan også bånde samtalerne, - hun beder vel manden om at stoppe med
ringeriet - aflevere det så til politiet.

Fra : René

Dato : 18-07-03 22:47

> [...]
grænser
> til chikane, hvilket slider hårdt på veninden.
> Hvordan får man stoppet dette (chikanen)?

Der er nok ikke ret meget rent juridisk at gøre.

Politiet er ofte meget tilbageholdende med at udstede polititilhold.

Hun kunne jo få et nyt hemmeligt nummer. Det kan/skal hemmeligholdes også
hos f.eks statsamtet. men der kan ske fejl selv hos Statsamtet så det er nok
ikke en god ide at udlevere det til en offentlig myndighed.

Hvis det er nødvendigt at kontakte hende under samværet kan han jo ringe til
hendes forældre eller dig ?

Hvis han behøver at kontakte hende om samvær kan det gøres pr. brev igennem
Statsamtet. Tonen bliver ofte dæmpet lidt når informationen skal gå gennem
en jurist i Statsamtet.

Det er ikke nødvendigt at han har hendes telefonnummer selv om der er
samvær. Civilretsdirektoratet har enkelte afgørelser på at det skal være
muligt for forældremyndighedsindehaveren at komme i kontakt med
samværsforælderen ikke omvendt.

Hun kunne også skrive et brev til Politiet med oplysninger om omfanget af
telefonopkaldene og bede politiet om at meddele ham en advarsel. Det er ikke
et polititilhold men en service fra politiet som kan ringe til ham og
forklare ham at hun ikke ønsker kontakt med ham.

Det er nogle gange bedre for forståelsen at det er en betjent der ringer og
forklare det.

Du skriver at hun har problemer med sin tidligere partner om deres fælles
barn. Er det for at planlægge samvær at han ringer ?

Mvh
René

Fra : Mads

Dato : 18-07-03 17:22

> Du skriver at hun har problemer med sin tidligere partner om deres fælles
> barn. Er det for at planlægge samvær at han ringer ?

De har sammen med statsamtet fastsat nogle besøgsdage.
Til første besøg (som er faderens første møde med datteren i de sidste 4
mdr.) blev det aftalt mellem forælderne, at han skulle være hos
moderen/datteren lidt, inden han tog datteren med, så hun kunne blive lidt
tryg ved ham. Faderen satte så ønske om at en tredjeperson var til stede,
hvilket blev aftalt.
Han ringer så for at ændre i de indgåede aftaler, samt beskylde moderen for
at ville forhindre besøget, hvilket ikke er tilfældet. Moderen ønsker, at
han kun holder sig til de aftaler, som at aftalt med statsamtet.
Men løsningen er nok, at al kommunikation bør gå gennem statsamtet.

Mvh Mads

Fra : René

Dato : 19-07-03 19:05

> [...]
> tryg ved ham. Faderen satte så ønske om at en tredjeperson var til stede,
-----

Civilretsdirektoratets holdning er at det er bedst for barnet at
overvåget/støttet samvær foregår med familie frem for en børnesagkyndig som
er fremmed for forældre og barn.

I de tilfælde hvor der ikke kan findes egnet familiemedlemmer eller der er
behov for professionel støtte til genetablering af samvær vil der blive
brugt en børnesagkyndig. (Ingen regel uden undtagelser)

Men det lyder som om der enighed mellem forældrene om opstart af samværet.

Nu har adskillelses tiden mellem ham og barnet jo heller ikke været ret
længe (4 måneder)

------
> Han ringer så for at ændre i de indgåede aftaler, samt beskylde moderen
for
> at ville forhindre besøget, hvilket ikke er tilfældet.
------

Hvad angår chikane så er der ikke nok til at Politiet vil /kan gøre ret
meget. Han ringer jo for at aftale samvær.

Hvis det er meget slemt så prøv at hør om politiet ikke lige vil ringe til
ham og forklare at det gider hun ikke. Men det kan jo også godt være med til
at forværre situationen mellem forældrene så ?

-------
> Moderen ønsker, at
> han kun holder sig til de aftaler, som at aftalt med statsamtet.
> Men løsningen er nok, at al kommunikation bør gå gennem statsamtet.
-----

Det er nok den bedste løsning i starten hvis forholdet mellem dem er
konfliktfyldt.

Der er mulighed for at få en samtale med en børnesagkyndig rådgiver i
statsamtet. Det er gratis. Og har ikke noget med samværssagen at gøre.

Det er et tilbud til forældre om at mødes sammen med en børnesagkyndig
(typisk en socialrådgiver) for at drøfte evt. problemer med samværet og for
at finde en fælles løsning.

Du kan læse mere her :

http://www.civildir.dk/publikationer/barnet99.htm

Og om overvåget/støttet samvær her :

http://147.29.40.144/publikationer/vejledning/8.htm

Mvh
René

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 19-07-03 19:43

Hej Mads.
---
Jeg har selv stået i samme situation, så for at hjælpe lidt:

Det der med chikane osv., den køber jeg simpelthen ikke (jeg nægter
umiddelbart at tro det - hvorfor skulle han ødelægge sin egen sag?). At
faren gerne vil se sit barn er 100% ok og det bør moren støtte op omkring. I
bør lade alle aftaler gå igennem statsamtet, men hvad angår chikane tror jeg
overhovedet ikke at der er noget at komme efter (du skal ikke glemme at han
nok ringer af kærlighed til barnet og ikke til moderen):

"Mads" <ingenspam@ellersmangetak.com> skrev i en meddelelse
> Men nu ringer faderen til moderen flere gange om dagen og samtalerne
grænser
> til chikane, hvilket slider hårdt på veninden.

Jeg tror at du skal passe på med at blande dig, da du nok ikke har fået alle
oplysninger af din veninde.
Såvidt jeg læser er der faktisk ikke tale om chikane. Faren vil bare meget
gerne se sit barn og han vil ændre sine aftaler (han føler sig vel forbigået
og det er meget forståeligt):

> [...]
for
> at ville forhindre besøget, hvilket ikke er tilfældet. Moderen ønsker, at

Hvad så hvis han har ret? Du skriver "hvilket ikke er tilfældet"? Hvad ved
du om det? Hvad tror du hans hensigt skulle være med "chikanen"? Jeg tror
bare at han gør krav på sin samværsret og ikke andet. Derudover tror jeg at
moderen modarbejder ham og det er noget værre pis for ham, så jeg kan sgu´
godt forstå hvis han er sur og ringer et par gange om dagen hvis hun ikke
kan forstå at han bliver nødt til at ændre en aftale... Hvad siger din
veninde så til beskyldningerne om at hun vil forhindre besøget? Og til at
han vil ændre aftalerne? Hun brokker sig til dig over det?? Måske er det nok
ham der føler sig aller-mest "chikaneret" så...

> han kun holder sig til de aftaler, som at aftalt med statsamtet.
> Men løsningen er nok, at al kommunikation bør gå gennem statsamtet.

Jeg læser det sådan at det er moderen, som er gal på den: Hun kan ikke
forlange at han kun skal holde sig til de aftaler der er lavet for (i mit
tilfælde) ca. ½ år ad gangen. Der kan komme masser af uventede ting i vejen
og moderen chikanerer åbenbart faderen ved at hindre ham i at ændre
aftaler - måske derfor han ringer et par gange om dagen? Måske vil moderen
ikke forstå ham? Bare en tanke...

> Hvordan får man stoppet dette (chikanen)?

Man kunne f.eks. starte med at forklare hvad årsagen til at faren skulle
chikanere moderen er (til politiet, evt.)?
Jeg tror ikke at der er tale om chikane. I modsat fald: Optag alle samtaler
(men det hjælper nok ikke meget, ligesom René også skriver - jeg tror ikke
at der er nogen sag)... Det er typiske forældre-problemer, du beskriver...
Det går nok over så snart de kommer ind i en rytme og starter op igen med
overholdelse af aftalerne osv. Det er "skruen uden ende", de skænderier
der...

Du bør (næsten "skal") derudover læse http://www.alanius.dk/ (interessant og
spændende læsning, syntes jeg... - min mening står under "Respons" - mail
nr. 109 af Martin J. fra "den gamle gæstebog")

Den viser et eksempel på en sådan sag (masser af papirer lagt ud) - set fra
mandens synspunkt.... Kvinderne har ikke altid ret, bare fordi det er dem
som føder børnene... Det værste ved den problematik du omtaler, syntes jeg
personligt, er at manden er altid den som har sværest ved at komme igennem
med sine synspunkter, da det ikke er ham som har født barnet og ikke på
samme måde har gennemgået en graviditet med barnet... Jeg er næsten 100%
sikker på at der aldrig kommer en chikane-sag ud af det du beskriver.

Det er derimod et af problemerne med at få børn du beskriver... Kommentarer?

mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : René

Dato : 20-07-03 20:48

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Mads.
----
Klip en hel del som jeg nu umiddelbart er enig i.

----

Det er nok bare ikke en diskussion som vi kan tillade os at have i denne
gruppe. Måske familie og barn gruppen ?

Mvh.
René