/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
reklemations perioden ved ombytning af tv ~
Fra : Lars Jørgensen \(275~


Dato : 15-07-03 18:38


Hejsa NG





Har lige et ganske kort spørgsmål som jeg håber i kan svare på. Hvis et TV
har været til reparation, og det er blevet skadet under transporten (fra
værksted til kunden ) og værksted/butik vælger at ombyttet tvet til et nyt,
hvordan er reglerne med reklamations retten/forsikringen på det? Skal det
forlænges eftersom det er et nyt produkt, eller forsætter det efter det
gamle tv?



Hvis det står i en paragraf et sted, må i meget gerne sende den med



På forhånd tak



Lars Jørgensen



 
 
Morten Bjergstrøm (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 15-07-03 18:46

"Lars Jørgensen \(2750\)" <6REMOVEvolt@mail.tele.dk> skrev:

> Har lige et ganske kort spørgsmål som jeg håber i kan svare på.
> Hvis et TV har været til reparation, og det er blevet skadet under
> transporten (fra værksted til kunden ) og værksted/butik vælger at
> ombyttet tvet til et nyt, hvordan er reglerne med reklamations
> retten/forsikringen på det? Skal det forlænges eftersom det er et
> nyt produkt, eller forsætter det efter det gamle tv?

Ved ombytning skal du have en ny reklamationsperiode. Hvad angår en
evt. indkøbt forsikring er jeg ikke sikker men hvis forhandleren havde
givet garanti skulle der også gives en ny garantiperiode.

--
Morten http://miljokemi.dk

Henning Makholm (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 15-07-03 18:48

Scripsit "Lars Jørgensen \(2750\)" <6REMOVEvolt@mail.tele.dk>

> Har lige et ganske kort spørgsmål som jeg håber i kan svare på. Hvis et TV
> har været til reparation, og det er blevet skadet under transporten (fra
> værksted til kunden ) og værksted/butik vælger at ombyttet tvet til et nyt,
> hvordan er reglerne med reklamations retten/forsikringen på det?

De samme som ved det oprindelige køb: Reklamationsfristen regnes fra
det tidspunkt hvor man får varen i hænde. Hvis du først får en konkret
vare i hænde som ombytningsvare efter en reklamation, regnes fristen
for reklamationer over fejl i den konkrete vare fra du får den
konkrete vare i hænde.

> Hvis det står i en paragraf et sted, må i meget gerne sende den med

Købelovens §83.

--
Henning Makholm "Okay, okay, life's a beach."

Lars Jørgensen \(275~ (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Lars Jørgensen \(275~


Dato : 15-07-03 19:09


"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:yah3ch7heaq.fsf@pc-043.diku.dk...
> Scripsit "Lars Jørgensen \(2750\)" <6REMOVEvolt@mail.tele.dk>
>
> > Har lige et ganske kort spørgsmål som jeg håber i kan svare på. Hvis et
TV
> > har været til reparation, og det er blevet skadet under transporten (fra
> > værksted til kunden ) og værksted/butik vælger at ombyttet tvet til et
nyt,
> > hvordan er reglerne med reklamations retten/forsikringen på det?
>
> De samme som ved det oprindelige køb: Reklamationsfristen regnes fra
> det tidspunkt hvor man får varen i hænde. Hvis du først får en konkret
> vare i hænde som ombytningsvare efter en reklamation, regnes fristen
> for reklamationer over fejl i den konkrete vare fra du får den
> konkrete vare i hænde.
>
> > Hvis det står i en paragraf et sted, må i meget gerne sende den med
>
> Købelovens §83.

Tak for svaret. Det var også det jeg regnede med jeg ville få som svar, men
mit problem er at det ikke direkte står noget om ved ombytning, eller noget
i den stil. Og min forhandler er lidt latterligt, så det skal helst stå sort
på hvid.

Lars

>
> --
> Henning Makholm "Okay, okay, life's a
beach."



Ulrik Lunddahl (16-07-2003)
Kommentar
Fra : Ulrik Lunddahl


Dato : 16-07-03 21:50

"Lars Jørgensen (2750)" <6REMOVEvolt@mail.tele.dk> wrote:

> Tak for svaret. Det var også det jeg regnede med jeg ville få som svar,
men
> mit problem er at det ikke direkte står noget om ved ombytning, eller
noget
> i den stil. Og min forhandler er lidt latterligt, så det skal helst stå
sort
> på hvid.

Hvis jeg var dig ville jeg fare lidt mere forsigtigt frem, din "latterlige"
forhandler har rent faktisk været ganske flink og givet dig en ny vare uden
du har et lovmæsigt krav på dette.

Jeg citerer fra: Ret og pligt som forbruger, side 30.
http://www.fi.dk/publikationer/praesentationer.doc/Ret_og_pligt_som_forbruger/

----8<----
Hvis varen beskadiges under transporten til
og fra reparationsstedet eller under selve
reparationen, bærer køberen som udgangspunkt
risikoen for dette, hvis det skyldes en
hændelig begivenhed.
En hændelig begivenhed kan være tyveri,
brand eller anden skade, hvis der i øvrigt ikke er
noget at bebrejde sælgeren.
Hvis varen derimod ødelægges af den
erhvervsdrivende, hvis han ikke kan finde den,
eller hvis den bliver stjålet, fordi han ikke har
låst døren om natten, er dette ikke en hændelig
begivenhed. Det samme gælder, hvis sælgeren
ved forsendelse af varen til forbrugeren
ikke har emballeret den forsvarligt, og den
derfor bliver beskadiget.
Det er den erhvervsdrivende, der skal bevise,
at varen er blevet ødelagt eller forsvundet
ved en hændelig begivenhed, som han ikke er
ansvarlig for.
----8<----

- Hvis du havde en Garanti, må du læse i den om du er bedre stillet i
ovenstående tilfælde.
- Hvis du havde en Forsikring på varen, må du læse i den om du er bedre
stillet i ovenstående tilfælde.
- Om din indbosforsikring dækker må du læse i din police.

Måske du bare skulle tage til takke med at være stillet lige så godt som
hvis uheldet ikke var sket, det ville da være ærgeligt hvis din sag blev
sendt videre i sælgers system, måske til en medarbejder der kender til
ovenstående....

P.S. Heldigvis bruges denne regel ikke ret ofte i praksis.

--
--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl
Mail: fornavn@efternavn.dk (ret selv) - Web: www.efternavn.dk (ret selv)
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg



Jesper Brock (16-07-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 16-07-03 22:15


"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote in message
news:3f15ba81$0$83053$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hvis varen beskadiges under transporten til
> og fra reparationsstedet eller under selve
> reparationen, bærer køberen som udgangspunkt
> risikoen for dette, hvis det skyldes en
> hændelig begivenhed.
>
> Måske du bare skulle tage til takke med at være stillet lige så godt som
> hvis uheldet ikke var sket, det ville da være ærgeligt hvis din sag blev
> sendt videre i sælgers system, måske til en medarbejder der kender til
> ovenstående....


Jeg kaster lige en bemærkning ind her. Det er jo trods alt sælger, som bærer
bevisbyrden for, at uheldet var hændeligt. Jeg har klippet lidt videre fra
din brochure:

"Hvis varen derimod ødelægges af den erhvervsdrivende, hvis han ikke kan
finde den, eller hvis den bliver stjålet, fordi han ikke har låst døren om
natten, er dette ikke en hændeligbegivenhed. Det samme gælder, hvis sælgeren
ved forsendelse af varen til forbrugerenikke har emballeret den forsvarligt,
og den derfor bliver beskadiget. Det er den erhvervsdrivende, der skal
bevise, at varen er blevet ødelagt eller forsvundet ved en hændelig
begivenhed, som han ikke er ansvarlig for."


Umiddelbart mener jeg ikke, vi endnu har fastslået, at ridsningen af
fjernsynet er sket ved et "hændeligt uheld" - og dermed bærer sælger
ansvaret for skaden. Derfor mener jeg på ingen måde, at du kan kalde køberen
"heldig" - med mindre man er heldig, fordi man får det, man har ret til...


--
/Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com (Fredericia-udgaven)

(NB! Indlæg på usenet udtrykker udelukkende min personlige holdning, og har
ingen relation til min ansættelse hos "Budstikken"-koncernen)






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408596
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste