beskatning af grundsalg
Fra : amhviid

Dato : 14-07-03 18:47

Jeg har en sommerhusgrund. Den blev købt i 1974 for 95.000,00 kr. Jeg
ønsker at sælge den nu, men hvordan er det med beskatning ved et
salget????

Fra : Peder Porse

Dato : 14-07-03 18:56

Hvis den er ubebygget, bliver du beskattet af avancen ved salg.

En lidt indviklet opgørelsesmåde, og slutresultatet tillægges din
indkomst det pågældende år.

Det er uden betydning i princippet, hvor længe du har ejet den. Der er
ubetinget skattepligt af avancen. Men du får et nedslag pr. ejerår.

Ligningsmyndigheden i deín kommune kan oplyse om den omtrentlige skat,
der jo afhænger af om du betaler topskat.
pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : amhviid

Dato : 15-07-03 07:50

Peder Porse <pp@pederporse.dk> wrote in message news:<3f12eea8$0$32450$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Ligningsmyndigheden i deín kommune kan oplyse om den omtrentlige skat,
> der jo afhænger af om du betaler topskat.

Er det salgspris - købspris, eller er det salgspris - vurderingspris?
Jeg er interesseret i det, da vurderingsprisen er noget lavere end
købsprisen.
amh

Fra : Poul Christensen

Dato : 15-07-03 09:25

amhviid@ofir.dk (amhviid) wrote in

> [...]
>
> Er det salgspris - købspris, eller er det salgspris - vurderingspris?
> Jeg er interesseret i det, da vurderingsprisen er noget lavere end

Den skattepigtige fortjeneste er principielt forskellen mellem salgssummen
og anskaffelsessummen, dog er der flere muligheder for valg af
anskaffelssum. Det kan enten være:
- den faktiske anskaffelsessum,
- værdien ved ejendomsvurderingen i 1993
- værdien ved ejendomsvurderingen i 1993 med tillæg af halvdelen af
stigningen i ejendomsvurderingen fra 1993 til 1996.

Hertil kommer forskellige nedslag.

Reglerne findes i ejendomsavancebeskatningsloven
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2002/0069329.htm

Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : Peder Porse

Dato : 15-07-03 21:54

Poul Christensen wrote:

> [...]
> - værdien ved ejendomsvurderingen i 1993 med tillæg af halvdelen af
> stigningen i ejendomsvurderingen fra 1993 til 1996.

Anvendelse af 1993-vurderingen forudsætter dog at ejendommen er
erhvervet før 1993.

Der kan også være foretaget en vurdering i henhold til vurderingslovens §4b.

Og så er der jo muligheden med pristalsregulering, men den vil Erik nok
fortælle lidt om...*SSS*
pp

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 18-07-03 19:13

Peder Porse wrote:

> [...]

> Og så er der jo muligheden med pristalsregulering, men den vil Erik nok

Næ, kun hvis det er landbrug, noget ned vurderingskode ?

Og 1993 + 10%

Men hvis du spørger får du altid et svar, eller overslag over hvad det koster,
for under 5 kkr..

Men først efter 1.8

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen