Import regler jeg er meget i tvivl
Fra : helloo.dk

Dato : 14-07-03 14:04

Jeg har købt nogle mobil cover i kina og fået dem sendt over (ca 1000 stk) .
I tolden blev de stoppet og lagt til side.
Hvad er reglerne for mobilcover??

Jeg ved at hvis der står Nokia på coverne er det en krængelse af Nokia.
Men hvad hvis der ikke står noget navn på??
Er det ulovligt at importere mobilcovere når de nu passer til en bestemt
telefon (eks. Nokia 3310)
Ved Told og skat siger de at når de passer på en Nokia 3310 er der ikke
nogen tvivl om at det kun kan bruges til det og det så betyder en krængelse
af Nokia.
Men så er det bare.. Føtex har blandt andet også kopi cover.. hvordan kan de
det når der ikke må impoteres cover ind i landet??
Nogen der kan hjælpe mig med dette??
Hilsen Dan

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-07-03 14:15

In article <3f12aa49$0$76063$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, helloo.dk wrote:
> [...]
>
> Jeg ved at hvis der står Nokia på coverne er det en krængelse af Nokia.
> Men hvad hvis der ikke står noget navn på??

Hvor meget ligner de Nokias cover? Hvis det er ens tror jeg det
er en krænkelse, men hvis det er anderledes så tror jeg ikke på
det.

> [...]
> Men så er det bare.. Føtex har blandt andet også kopi cover.. hvordan kan de
> det når der ikke må impoteres cover ind i landet??

Ja, en rigtig advokat du betaler for at råde dig. Privat
personer importerer næppe 1000 mobilcovere.

JonB

Fra : helloo.dk

Dato : 14-07-03 16:52

wrote:

>Hvor meget ligner de Nokias cover? Hvis det er ens tror jeg det
>er en krænkelse, men hvis det er anderledes så tror jeg ikke på
>det.

Jeg mener de skulle være meget forskellige.. altså lige fra alm. røde , blå,
grønne til forskellige mønstre til motiver af damer. osv.

> Ja, en rigtig advokat du betaler for at råde dig. Privat
> personer importerer næppe 1000 mobilcovere.

Nu er det jo altså sådan at jeg ville starte et firma op. men med de regler
er det jo umuligt.
Så jeg er stadig kun en privat person som ønsker noget mere af mit liv...
Dan

Fra : Andy

Dato : 14-07-03 18:23

> [...]
> Men hvad hvis der ikke står noget navn på??
> Er det ulovligt at importere mobilcovere når de nu passer til en bestemt

Nokia har sikkert beskyttet designet af telefonen(designbeskyttelse/design
right).

Andy

Fra : helloo.dk

Dato : 14-07-03 23:16

"Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nokia har sikkert beskyttet designet af telefonen(designbeskyttelse/design
> right).
>
> Andy

Hvis det er rigtigt så vil jeg da gerne vide hvorfor Føtex og andre
virksomheder kan sælge kopi cover?'
Jeg mener stadig at det ikke er rigtigt at det er ulovligt at impotere kopi
cover hvis bare der ikke står Nokia på coveret... ellers kan det jo ikke
være rigtigt at nogle kan og andre ikke kan. Og jeg mener da ikke at Føtex
gør noget der er ulovligt...
Dan

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-07-03 09:56

In article <3f132b8a$0$76093$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, helloo.dk wrote:
> [...]
> være rigtigt at nogle kan og andre ikke kan. Og jeg mener da ikke at Føtex

ligner FøTeX 100% nokias ? eller er der en design forskel ?

JonB

Fra : helloo.dk

Dato : 15-07-03 10:08

wrote:

Føtex

> ligner FøTeX 100% nokias ? eller er der en design forskel ?

Altså mine cover ligner jo heller ikke Nokia's fronte 100% der er både
design forskel og mange forskellige mønstre, motiver og farver som Nokia
ikke har...
Jeg syntes bare det er svært at få et klokke rent svar.. men måske er der
ikke nogen som er sikker i sin sag om fronte....

Dan

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-07-03 10:12

In article <3f13c486$0$76088$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, helloo.dk wrote:
> [...]
> Jeg syntes bare det er svært at få et klokke rent svar.. men måske er der
> ikke nogen som er sikker i sin sag om fronte....

Helt ærligt, du spørger i en nyhedsgruppe med folk der interesserer
sig for jura. Det behøver ikke engang være jurister eller advokater.
Hvis du vil have et svar du kan bruge til noget, så tag kontakt til
en rigtig advokat og betal vedkommende for at give dig et råd.

JonB

Fra : helloo.dk

Dato : 15-07-03 11:16

wrote:

> [...]
> Hvis du vil have et svar du kan bruge til noget, så tag kontakt til
> en rigtig advokat og betal vedkommende for at give dig et råd.

Ok.. Så vil jeg lige sige det sidste nye....
Varen er tilbageholdt på en forordning fra EU fra 1994 (3295)
kan findes på www.europa.eu.inet
Men kan kun holdes tilbage i 3 dage..
Enligte regler om hvorvidt det er lovligt / ulovligt er der ingen der ved.
Ved at kontakte Nokia vil jeg få lidt mere at vide da de må have nogle
regler om dette et eller andet sted.
Så det håber jeg snart de vil sende så jeg kan komme vidre i denne sag.

Vedrørende advokat. så mener jeg ikke det er nødvendigt at kontakte en
sådanne før jeg skal i retten. eller bliver sagsøgt af Nokia for import af
forfalskede vare... (det er jo dyrt)
Hilsen Dan
En helt alm. gut som syntes dette er meget spændende... Håber at i lære
noget af det..

Fra : Allan Olesen

Dato : 15-07-03 13:38

"helloo.dk" <dan@helloo.dk> wrote:

>Varen er tilbageholdt på en forordning fra EU fra 1994 (3295)
>kan findes på www.europa.eu.inet

Findes ikke. Mener du www.europa.eu.int ?

Her har jeg kunnet finde en forordning 1994R3925, som omtaler
nogle procedurer for tilbageholdelse af varer, som kraenker et
varemaerke.

>Men kan kun holdes tilbage i 3 dage..

Narh. Det ser ud til, at Nokia faar 3 dage til at klage. Derefter
har myndighederne mindst 10 dage til at afgoere, om klagen er
berettiget.

>Enligte regler om hvorvidt det er lovligt / ulovligt er der ingen der ved.
>Ved at kontakte Nokia vil jeg få lidt mere at vide da de må have nogle
>regler om dette et eller andet sted.

Nu er det jo helst ikke Nokia, der skal afgoere det her. Men mon
ikke du kan forvente, at de inden for de naeste 3 dage helt af
sig selv vil fortaelle hvorfor de mener, at deres varemaerke er
kraenket?

Forordningens bestemmelser om piratkopiering, som maa vaere
anvendt her, undrer mig i oevrigt lidt. Der skrives om
rettighederne til et design eller moenster. Men hvis det kan
bruges om et frontcover, kan det vel ogsaa bruge om forskaermen
til en bil (undskyld bilanalogien). Saa vidt jeg ved, har
bilfabrikanterne ikke haft held med at bruge moensterbeskyttelse
til at beskytte sig mod uoriginale karosseridele. Hvorfor kan en
mobiltelefonfabrikant mon saa?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : helloo.dk

Dato : 15-07-03 14:36

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bilfabrikanterne ikke haft held med at bruge moensterbeskyttelse
> til at beskytte sig mod uoriginale karosseridele. Hvorfor kan en

Netop min mening.. Men nu siger told kontoret at de har fået svar fra Nokia
om at de vil lægge sag.. dvs. at jeg snarres muligt vil få et brev fra Nokia
om hvad de mener er krænkelse af deres rettigheder...
Så når brevet kommer skal jeg nok skrive det ind her...
Har stadig ikke hørt hvilke lovovertrædelser jeg skulle have brudt selv om
jeg spørger efter dem konstant.
Dan

Fra : helloo.dk

Dato : 16-07-03 14:40

Ja så kom brevet... Og hold da op en masse....
For at gøre det kort..

Nokia har beskyttet følgende...
Låsemekanisme Brugsmodel BA 2000 00056
Mønstre MR 2001 00596 og MR 2001 00597
Design DR 2002 00629 og DR 2003 00159
og DR 2002 00858
Yderligere Mønster MR 2000 00451 og MR 2002 0049

Denne sag koster mig...
Hele min sending (kr ca 15.000,- kr)
+ Advokat salær 10.500,- kr
+ Omkostninger 1.500,- kr
ialt 27.000,- kr og jeg har intet gjort ud over at jeg har bestilt vare hos
den forkerte....

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-07-03 15:03

"helloo.dk" <dan@helloo.dk> skrev:

> [...]
> Design DR 2002 00629 og DR 2003 00159
> og DR 2002 00858
> Yderligere Mønster MR 2000 00451 og MR 2002 0049

Du har jo ikke tabt endnu. Allan har eksempelvis en pointe, hvad angår
uoriginale reservedele til biler.

Det bedste råd du kan få her i gruppen er at tage kontakt til en
advokat, der har forstand på dette område.

Denne gruppe kan ikke bruges til konkret juridisk rådgivning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : helloo.dk

Dato : 16-07-03 15:36

> [...]
> advokat, der har forstand på dette område.
>
> Denne gruppe kan ikke bruges til konkret juridisk rådgivning.

Jeg vil kontakte min advokat og høre om hvad vi skal gøre..
Dan

Fra : helloo.dk

Dato : 21-07-03 11:57

Her er det svar jeg fik fra Nokia...

Her er svaret fra min kollega, til dit spm.
Det er ikke tilladt at sælge/importere uorginale mobilfronte til Nokia
telefoner! Det bliver rent juridisk betragtet som et brud på Nokia's patent
rettigheder!
(Nokia har patent (det har de andre mobilfabrikanter også) på sine
mobilmodeller (berunder tilbehør))!
En overtrædelse af denne regel vil medfører konfirskering af de uorginale
covers (af enten told og skat eller af Nokia's security)! I værste fald en
retsag som følge!
Men for at gøre det kort er det altså patentrettigheden der overtrædes!

Venlig hilsen
Sigurd Leth

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-07-03 12:07

In article <3f1bc715$0$76102$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, helloo.dk wrote:
> [...]
> retsag som følge!
> Men for at gøre det kort er det altså patentrettigheden der overtrædes!

Hvilket patent er det de taler om ?

JonB

Fra : helloo.dk

Dato : 25-07-03 09:30

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-07-03 12:12

In article <3f20ea76$0$76048$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, helloo.dk wrote:
> [...]
> Design DR 2002 00629 og DR 2003 00159
> og DR 2002 00858
> Yderligere Mønster MR 2000 00451 og MR 2002 0049

Er det et patent(opfindelse) eller mønsterbeskyttelse, altså
ophavsret/varemærke/...

JonB