/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
dankort gebyr
Fra : Martin Møller


Dato : 14-07-03 11:48

Må danske internet butikker gerne opkræve et gebyr hvis man betaler sin vare
med Visa/Dankort? shg.dk opkræver 2,43 kr. + 0,125% af købsprisen når man
betaler for varen over nettet via ens visa kort.

Martin



 
 
David T. Metz (14-07-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 14-07-03 11:56

Martin Møller skriblede:
> Må danske internet butikker gerne opkræve et gebyr hvis man betaler
> sin vare med Visa/Dankort?

Ja.

> shg.dk opkræver 2,43 kr. + 0,125% af
> købsprisen når man betaler for varen over nettet via ens visa kort.

Nej, det er ved brug af Dankort de har det gebyr.

David

--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Carsten Riis (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 14-07-03 12:15

"David T. Metz" wrote:
>
> Nej, det er ved brug af Dankort de har det gebyr.
>
Mange Dankort er kombineret med visakort.

Så man må altså lige holde sig for øje om man har et Dankort, Visakort
eller et VisaDankort..


--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Ivar Madsen (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 14-07-03 15:07

Carsten Riis skrev Mandag den 14. juli 2003 13:14 i dk.videnskab.jura:


>> Nej, det er ved brug af Dankort de har det gebyr.
> Mange Dankort er kombineret med visakort.
> Så man må altså lige holde sig for øje om man har et Dankort,
> Visakort eller et VisaDankort..

Et VisaDankort er at betragte som en Dankort, når kortmodtager
(butikken) har en aftale med PBS om at modtage betaling af kortet. Kun
når kortmodtager ikke har en aftale med PBS, men et andet kortselskab,
der kliere med PBS.

F.eks. nogle grænsebutikker tager Dankort, selvom de ligger udenfor
landes græser, og der er det Dankort delen af VisaDankortet der
bruges.

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Peter G C (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 14-07-03 12:36

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse
news:3f128c36$0$48889$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Martin Møller skriblede:
> > Må danske internet butikker gerne opkræve et gebyr hvis man betaler
> > sin vare med Visa/Dankort?
>
> Ja.

Grundlag?

> > shg.dk opkræver 2,43 kr. + 0,125% af
> > købsprisen når man betaler for varen over nettet via ens visa kort.
>
> Nej, det er ved brug af Dankort de har det gebyr.

Sikker?

/Peter



Morten Bjergstrøm (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 14-07-03 12:54

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

>> > Må danske internet butikker gerne opkræve et gebyr hvis man
>> > betaler sin vare med Visa/Dankort?
>>
>> Ja.
>
> Grundlag?

Lov om visse betalingsmidler §14.

§ 14. Udsteders og indløsers omkostninger ved drift af
betalingssystemet kan ikke pålægges betalingsmodtager, hvis afviklingen
af en betalingstransaktion

1) forudsætter fysisk tilstedeværelse af bruger og betalingsmodtager og

2) sker ved fysisk anvendelse af et betalingsmiddel, der er omfattet af
§ 1, stk. 2, nr. 1, og som ikke er forudbetalt, samtidig med at
brugeren anvender underskrift eller personlig, hemmelig kode eller
tilsvarende sikker identifikation.

Stk. 2. Opkræver udsteder gebyr fra brugeren for brugerens anvendelse
af et betalingsmiddel, skal gebyret fastsættes uafhængigt af
betalingsmodtagerens forhold.

Stk. 3. Betalingsmodtager kan opkræve gebyr for betalingstransaktionen
hos bruger, når brugeren betaler med et betalingsmiddel. Gebyrets
størrelse må ikke overstige betalingsmodtagers gebyr for
betalingstransaktionen til indløser.

Stk. 4. Opkræver betalingsmodtager gebyr hos brugeren for anvendelse af
et betalingsmiddel, skal betalingsmodtager forud for aftalens indgåelse
på tydelig måde oplyse bruger om, hvilke gebyrer der opkræves.


--
Morten http://miljokemi.dk

Peter G C (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 14-07-03 13:01

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93B88D61F349E.miljokemi.dk@130.133.1.4...

[klip]

> Lov om visse betalingsmidler §14.

Hvorfor er den bestemmelse relevant?

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Morten Bjergstrøm (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 14-07-03 14:00

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

>
>> Lov om visse betalingsmidler §14.
>
> Hvorfor er den bestemmelse relevant?

Det fremgår såmænd klokkeklart af §en.

Men den forklarer at kortudsteder og kortindløser må opkræve gebyr når
der er tale om betalinger, hvor betaler og betalingsmodtager ikke mødes
fysisk. Dennee mulighed for opkrævning af gebyr har kortudsteder i form
af PBS og bankerne valgt at gøre bruge af. Nogle internetbutikker lader
deres kunder betale dette gebyr.

--
Morten http://miljokemi.dk

Peter G C (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 14-07-03 21:36

In news:Xns93B8988DD5938.miljokemi.dk@130.133.1.4,
Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> typed:

[klip]

> Det fremgår såmænd klokkeklart af §en.

Jeg er lidt sløv i dag - varmen ....

> Men den forklarer at kortudsteder og kortindløser må opkræve gebyr når
> der er tale om betalinger, hvor betaler og betalingsmodtager ikke
> mødes fysisk. Dennee mulighed for opkrævning af gebyr har
> kortudsteder i form af PBS og bankerne valgt at gøre bruge af. Nogle
> internetbutikker lader deres kunder betale dette gebyr.

Hvori denne bestemmelse finder jeg noget om selve betaleren/forbrugeren? Er
det stk. 3 eller hur?

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Morten Bjergstrøm (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 14-07-03 21:48

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Hvori denne bestemmelse finder jeg noget om selve
> betaleren/forbrugeren? Er det stk. 3 eller hur?

Ja.

Stk. 3. Betalingsmodtager kan opkræve gebyr for betalingstransaktionen
hos bruger, når brugeren betaler med et betalingsmiddel. Gebyrets
størrelse må ikke overstige betalingsmodtagers gebyr for
betalingstransaktionen til indløser.

Betalingsmodtager er forhandleren og brugeren er indehaveren af
Dankortet.

Det kan så sammenholdes med, at kortudsteder godt må opkræve gebyr hos
betalingsmodtager ved ikke-fysiske transaktioner.

--
Morten http://miljokemi.dk

David T. Metz (14-07-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 14-07-03 15:12


>> Nej, det er ved brug af Dankort de har det gebyr.
>
> Sikker?

Ja. Se selv efter.

David

--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste