dankort gebyr
Fra : Martin Møller

Dato : 14-07-03 11:48

Må danske internet butikker gerne opkræve et gebyr hvis man betaler sin vare
med Visa/Dankort? shg.dk opkræver 2,43 kr. + 0,125% af købsprisen når man
betaler for varen over nettet via ens visa kort.

Martin

Fra : David T. Metz

Dato : 14-07-03 11:56

Martin Møller skriblede:
> Må danske internet butikker gerne opkræve et gebyr hvis man betaler
> sin vare med Visa/Dankort?

Ja.

> shg.dk opkræver 2,43 kr. + 0,125% af
> købsprisen når man betaler for varen over nettet via ens visa kort.

Nej, det er ved brug af Dankort de har det gebyr.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-07-03 12:15

"David T. Metz" wrote:

> Nej, det er ved brug af Dankort de har det gebyr.

Mange Dankort er kombineret med visakort.

Så man må altså lige holde sig for øje om man har et Dankort, Visakort
eller et VisaDankort..

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-07-03 15:07

Carsten Riis skrev Mandag den 14. juli 2003 13:14 i dk.videnskab.jura:

> Mange Dankort er kombineret med visakort.
> Så man må altså lige holde sig for øje om man har et Dankort,
> Visakort eller et VisaDankort..

Et VisaDankort er at betragte som en Dankort, når kortmodtager
(butikken) har en aftale med PBS om at modtage betaling af kortet. Kun
når kortmodtager ikke har en aftale med PBS, men et andet kortselskab,
der kliere med PBS.

F.eks. nogle grænsebutikker tager Dankort, selvom de ligger udenfor
landes græser, og der er det Dankort delen af VisaDankortet der
bruges.

Ivar Madsen

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-03 12:36

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> Martin Møller skriblede:
>
> Ja.

Grundlag?

> Nej, det er ved brug af Dankort de har det gebyr.

Sikker?

/Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-07-03 12:54

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Grundlag?

Lov om visse betalingsmidler §14.

§ 14. Udsteders og indløsers omkostninger ved drift af
betalingssystemet kan ikke pålægges betalingsmodtager, hvis afviklingen
af en betalingstransaktion

1) forudsætter fysisk tilstedeværelse af bruger og betalingsmodtager og

2) sker ved fysisk anvendelse af et betalingsmiddel, der er omfattet af
§ 1, stk. 2, nr. 1, og som ikke er forudbetalt, samtidig med at
brugeren anvender underskrift eller personlig, hemmelig kode eller
tilsvarende sikker identifikation.

Stk. 2. Opkræver udsteder gebyr fra brugeren for brugerens anvendelse
af et betalingsmiddel, skal gebyret fastsættes uafhængigt af
betalingsmodtagerens forhold.

Stk. 3. Betalingsmodtager kan opkræve gebyr for betalingstransaktionen
hos bruger, når brugeren betaler med et betalingsmiddel. Gebyrets
størrelse må ikke overstige betalingsmodtagers gebyr for
betalingstransaktionen til indløser.

Stk. 4. Opkræver betalingsmodtager gebyr hos brugeren for anvendelse af
et betalingsmiddel, skal betalingsmodtager forud for aftalens indgåelse
på tydelig måde oplyse bruger om, hvilke gebyrer der opkræves.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-03 13:01

[klip]

> Lov om visse betalingsmidler §14.

Hvorfor er den bestemmelse relevant?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-07-03 14:00

> Hvorfor er den bestemmelse relevant?

Det fremgår såmænd klokkeklart af §en.

Men den forklarer at kortudsteder og kortindløser må opkræve gebyr når
der er tale om betalinger, hvor betaler og betalingsmodtager ikke mødes
fysisk. Dennee mulighed for opkrævning af gebyr har kortudsteder i form
af PBS og bankerne valgt at gøre bruge af. Nogle internetbutikker lader
deres kunder betale dette gebyr.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-03 21:36

In news:Xns93B8988DD5938.miljokemi.dk@130.133.1.4,
Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> typed:

[klip]

> Det fremgår såmænd klokkeklart af §en.

Jeg er lidt sløv i dag - varmen ....

> [...]
> kortudsteder i form af PBS og bankerne valgt at gøre bruge af. Nogle
> internetbutikker lader deres kunder betale dette gebyr.

Hvori denne bestemmelse finder jeg noget om selve betaleren/forbrugeren? Er
det stk. 3 eller hur?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-07-03 21:48

> [...]

hos bruger, når brugeren betaler med et betalingsmiddel. Gebyrets
størrelse må ikke overstige betalingsmodtagers gebyr for

Betalingsmodtager er forhandleren og brugeren er indehaveren af
Dankortet.

Det kan så sammenholdes med, at kortudsteder godt må opkræve gebyr hos
betalingsmodtager ved ikke-fysiske transaktioner.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 14-07-03 15:12