Udflytning fra boligforening
Fra : Jimmie Andersen

Dato : 12-07-03 17:25

Hej

Håber der er noget der kan hjælpe mig med nogle svar.

Hvis man fraflytter en boligforening, kan de så kræve at man skal betale et
opsigelsesgebyr?

Og mit andet spørgsmål er, i forbindelse med isandsættelsen, så var der
noget misligholdelse, som jeg også skulle betale for. Men de regninger de
har sendt er meget store i forhold til hvad tilsvarene matrialer ville
koster andet sted. Feks, da jeg flyttet ud, fik jeg lavet et hak i en
stuedør. Den er blevet takseret til 1256 kr + dørgreb, løn og moms. En
tilsvarene dør i et byggemarked koster 799,00 kr incl moms.
Kan det virkelig passe at man skal betale næsten det dobbelt af hvad den dør
normalt koster.

Derudover var der nogle små ridser i en bordplade (meget meget små), men
fordi at lejligheder skal stå som ny ved fraflytning, så skulle den også
skiftes. Nå ok tænke jeg, hvad koster den 3-400 kr + montering. Så det
brokket jeg mig ikke over, men nu er regningen kommet. Prisen var blevet det
jeg troet, hvis bare ikke de lige bonget mig for en ny vask og vandhane. De
sidste 2 ting fejlet ikke noget.
Er det okay at de bare skifter hvad der passer dem, og derefter sende
regningen til lejer. Skal det ikke nogenlunde passe til alm. kostpriser og
at de kun sender regningen på det man har ødelagt.

Jeg vil skrive til dem på mandag og udbeder mig en forklaring på de
forskellige ting, men det kunne være rart at vide lidt om hvor man stod.
Måske at det bare var at betale regningen og glemmet alt om det, men der er
vel ingen der har lyst til at betale mere ind der er nødvendigt.

På forhånd tak
Mvh.

Jimmie Andersen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-07-03 18:15

"Jimmie Andersen" <news@jimmie.dk> skrev:

> Hvis man fraflytter en boligforening, kan de så kræve at man skal
> betale et opsigelsesgebyr?

Nej ikke hvis man læser lejelovgivningen men boligretterne har
accepteret, at der opkræves et gebyr, hvis man opsiger med kortere
varsel end aftalt.

> [...]
> koster 799,00 kr incl moms.
> Kan det virkelig passe at man skal
> betale næsten det dobbelt af hvad den dør normalt koster.

Arbejdsløn koster, så det lyder ikke helt hen i vejret. Men hvorfor
skal du betale for et dørgreb?

> Derudover var der nogle små ridser i en bordplade (meget meget
> små), men fordi at lejligheder skal stå som ny ved fraflytning,

Lejlighederne skal ikke fremstå som nye ved fraflytning. De skal se ud
som da man flyttede ind dog skal man ikke betale for naturligt slid.

> [...]
> bonget mig for en ny vask og vandhane. De sidste 2 ting fejlet
> ikke noget. Er det okay at de bare skifter hvad der passer dem, og

Nej. Der må kun renoveres det, der rent faktisk er blevet misligholdt
af lejer.

> Skal det ikke nogenlunde passe
> til alm. kostpriser og at de kun sender regningen på det man har
> ødelagt.

Jo.

> [...]
> man stod. Måske at det bare var at betale regningen og glemmet alt
> om det, men der er vel ingen der har lyst til at betale mere ind

Gå i Boligretten. Det er desværre meget udbredt at udlejere forsøger at
snyde med flytteopgørelsen ved fraflytning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 12-07-03 18:59

> Nej ikke hvis man læser lejelovgivningen men boligretterne har
> accepteret, at der opkræves et gebyr, hvis man opsiger med kortere
> varsel end aftalt.

Jeg opsagde d. 30 april, fraflyttet 5 maj. Men havde og betalte for
lejligheden indtil d. 16 juni. Ved ikke hvad de har aftalt af opsigelses
frist.

> Arbejdsløn koster, så det lyder ikke helt hen i vejret. Men hvorfor
> skal du betale for et dørgreb?

Ja, det er klart nok at de skal have deres 2-3 timer for at løfte den af og
sætte en ny på. Men døren alene kostet 1256 + moms aldså 1570 kr, hvor en
tilsvarene koster 799 kr i Råd og Dåd.
Det med grebet ved jeg heller ikke, for de må da kunne flytte det gamle.

> [...]
> som da man flyttede ind dog skal man ikke betale for naturligt slid.
>
> Nej. Der må kun renoveres det, der rent faktisk er blevet misligholdt

Kan de så kræve at jeg skal betale for en ny køkkenbordplade, hvis det kun
er alm. slittage ridser? Han sagde at det var fordi at jeg havde skåret i
bordet med en kniv. Så hvis hans holdning er det, så må det gå under
misligholdt. Uanset min mening. Kan jo ikke modbevise det idag.

> Gå i Boligretten. Det er desværre meget udbredt at udlejere forsøger at
> snyde med flytteopgørelsen ved fraflytning.

Er det et sted hvor man kan finde oplysninger om boligretten. Hvordan man
skal forholde sig, osv.

Mvh
Jimmie Andersen

Fra : Klaus

Dato : 13-07-03 00:14

"Jimmie Andersen" <news@jimmie.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> misligholdt. Uanset min mening. Kan jo ikke modbevise det idag.

> Er det et sted hvor man kan finde oplysninger om boligretten. Hvordan

Som lejer er du "selvfølgelig" medlem af en lejerforening eller hvad?
Den slags foreninger er til for at hjælpe i din situation!
Klaus