Arv og SU
Fra : Hans volkemann

Dato : 12-07-03 15:06

Hej Alle

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan jeg står hvis jeg arver i forhold
til min SU. Det drejer sig om nogle ejendomme, som skal sælges, og hvor vi
efterfølgende arver en andel hver.

Fra : Nette

Dato : 12-07-03 15:33

"Hans volkemann" skrev i en meddelelse
> Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan jeg står hvis jeg arver i
forhold
> til min SU. Det drejer sig om nogle ejendomme, som skal sælges, og hvor vi
> efterfølgende arver en andel hver.

Hejsa

Det har min veninde prøvet. Det var ren indtægt og derfor gik det ud over
hendes SU.

Nette

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-07-03 15:42

Nette wrote:

> forhold
>
> Hejsa
>
> Det har min veninde prøvet. Det var ren indtægt og derfor gik det ud over
> hendes SU.

Det er helt forkert.
Se dog SU siden med hvad du må tjene,
formue og arv er ikke egenindkomst.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 12-07-03 16:29

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message
> Det er helt forkert.
> Se dog SU siden med hvad du må tjene,
> formue og arv er ikke egenindkomst.

§23. Den uddannelsessøgendes egenindkomst opgøres for hele støtteåret
uanset støtteperiodens længde.
Stk. 2. Egenindkomsten er enhver positiv indkomst, der henføres til
eller indgår i den personlige indkomst, kapitalindkomsten og aktieindkomst,
der beskattes efter personskattelovens § 8 a, stk. 2, med tillæg af vederlag
omfattet af ligningslovens § 28 A omregnet efter ligningslovens § 28 B, stk.
3.

Falder arv under det?

\MK

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-07-03 17:03

Morten Klostergaard wrote:

> [...]
> omfattet af ligningslovens § 28 A omregnet efter ligningslovens § 28 B, stk.

Nej, arv opgives ikke på selvangivelsen, men afregnes med arveafgift.

Men reglerne er så specielle, at vi må lave VS-ordning for dem der evt.
køber en passiv halvdel i et landbrug, da den enklere kapitalafkast-
ordning bliver regnet forkert ind.

Fra : Daniel S.

Dato : 12-07-03 16:42

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Hejsa
>
> Det har min veninde prøvet. Det var ren indtægt og derfor gik det ud over

Hmm forkert... se her:
http://www.su.dk/hvad%5Fmaa%5Fdu%5Ftjene/egenindkomst.htm

Citat:
Formue og arv
Har du formue eller får udbetalt en arv, tæller det ikke med i
egenindkomsten. Har du afkast af din formue - fx i form af renter - tæller
de dog med i egenindkomsten.

Daniel

Fra : Lars

Dato : 12-07-03 19:40

"Daniel S." <noemail@tome.com> wrote in message
> [...]
> Har du formue eller får udbetalt en arv, tæller det ikke med i
> egenindkomsten. Har du afkast af din formue - fx i form af renter - tæller

Så er spørgsmålet vel egentlig om han arver ejendommene, som derefter
sælges - hvis dette betragtes som afkast - , eller om boet først sælger
ejendommene og han derefter arver provenuet.

/Lars

Fra : Ole Andersen

Dato : 12-07-03 19:47

Lars wrote:
> Så er spørgsmålet vel egentlig om han arver ejendommene, som derefter
> sælges - hvis dette betragtes som afkast - , eller om boet først sælger
> ejendommene og han derefter arver provenuet.

Det burde jo ingen forskel gøre - det er bare to forskellige måder at
anbringe formuen.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
Thesis #32: Smart markets will find suppliers who speak their own

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-07-03 19:50

Lars wrote:

> Så er spørgsmålet vel egentlig om han arver ejendommene, som derefter
> sælges - hvis dette betragtes som afkast - , eller om boet først sælger
> ejendommene og han derefter arver provenuet.

Nej, hvis det ellers sker efter de regler der er mest fornuftige,
så realiserer boet disse ejendomme, evt til arvinger,
men uden skattebetaling, der er personlig indkomst.

Fra : Nette

Dato : 12-07-03 20:02

"Lars" skrev i en meddelelse
> Så er spørgsmålet vel egentlig om han arver ejendommene, som derefter
> sælges - hvis dette betragtes som afkast - , eller om boet først sælger
> ejendommene og han derefter arver provenuet.

Det var netop det første, som skete i min venindes tilfælde. Det var de der
hoveder, der behandler ens SU, der udregnede det for hende. Nu er sagen vel
6 år gammel, så det er vel for sent at tage op. Men hvor var det dog
ærgeligt, at hun ikke tjekkede det med en revisor herhjemme i DK inden. Hun
valgte at tage et sabbat år, købe en jordomrejse og har ikke siden haft mod
på at fortsætte sin uddannelse.

Nette