investering
Fra : Hanne Jensen

Dato : 15-07-03 20:41

Jeg har 150.000 kr. som jeg vil investere, jeg vil ikke løbe nogen risiko og
vil hellere have et mindre afkast, derfor er jeg interesseret i obligationer
evt. igennem en investeringsforening, hvilken bank har de bedste
resultatater?
M.V.H.
Birthe Jensen

Fra : Jacob Riis

Dato : 15-07-03 22:18

"Hanne Jensen" <pollo_sletmig@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
obligationer
> evt. igennem en investeringsforening, hvilken bank har de bedste

Generelt er det en dårlig ide at købe obligationer via en
investeringsforeing. Obligationsforeninger egner sig bedst til de lidt mere
specielle obligationer som virksomhedsobligationer og udenlandske
obligationer. Man kan ikke sige at investeringsforeninger har en lavere
risko end at købe obligationerne selv. Kort fortalt så gør
investeringsforeningerne det lettere for dig og de tager sig også betalt for
dernne service.

Hvis du ikke selv ved hvilke obligationer du skal købe, vil jeg råde dig til
at kontakte din bank, de vil kunne finde en obligation der passer til dig
(de vil spørge dig om hvornår du skal bruge pengene igen og så vil de finde
en løsning der også skattemæssigt er ideel for dig, måske vil de råde til at
spare dem op via ratepension) Hvis de siger at du skal købe dem via en
investeringsforening så vær opmærksom på at banken tjener penge på dig hvis
du køber andele i en investeringsforening (de vil prøve at sælge en forening
tilknyttet deres egen bank).

Det er ikke fordi der er så stor forskel i omkostningerne fra selv at købe
dem eller ved at lade investeringsforening gøre arbejdet så hvis du føler
dig utryg ved at købe obligationer kan du sagtens købe via
obligationsforeninger. En god side om investeringsforeninger er
http://www.morningstar.dk

Bemærk at obligationer ikke er uden risiko. Hvis du pludselig må sælge dine
obligationer inden de udløber kan du risikere at at få et kurstab. Dette
sker når renten stiger. Men hvis du beholder dine obligationer til de
udløber så er du sikker på at få dem tilbage til kurs 100. (renten er meget
lav nu og der er "risiko" for at den stiger).

Jeg har selv i min uddanelse lavet investeringsforslag til folk. For at
kunne lave et forslag har man dog brug for flere informationer end du giver
i denne tråd. Jeg vil blot lige huske dig på at det kunne være en god ide at
lave opsparingen via ratepension og at det måske også var en god ide, også
hvis du ikke vil spare op til pension at lave en kombination af obligationer
og aktier til din opsparing (både af risiko- og skattemæssige årsager)

Obligationer er et stort emne som man kan skrive lange indlæg om. Jeg har
kun ridset det vigtigste op her. Jeg råder dig til selv at finde mere
oplysninger på nettet og andre steder. Jeg kan også huske at jeg i min
uddannelse brugte et fint lille rødt hæfte fra Unibank (Nordea) som du kunne
have gavn af at læse (hvis de stadig har den) Hvis du selv har læst lidt om
det vil du føle dig mere tryg når du skal snakke med din bankrådgiver. Jeg
vil også råde dig til ikke at lægge for meget vægt på hvad jeg og måske
andre skriver i den her tråd. I sidste ende er det kun dig selv der skal
afgøre hvad der skal ske med dine penge, og ikke nogle folk fra en
nyhedsgruppe. Bankrådgiveren kan være en hjælp i at finde en god løsning for
dig, men vær kritisk i den rådgivning du får. Det er dig der bestemmer.

--
Jacob

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 16-07-03 19:24

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 18-07-03 19:43

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 18-07-03 19:45

Hanne Jensen wrote:

> [...]
> vil hellere have et mindre afkast, derfor er jeg interesseret i obligationer
> evt. igennem en investeringsforening, hvilken bank har de bedste

Hvad ønsker du af akast og udløbs dato ?

Fra : bamse

Dato : 18-08-03 01:05

Ja invester bare i en investeringsforening hvis du gerne vil pules i
R****.....

køb jord eller fast ejendom....

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 27-08-03 20:57

"bamse" <nospam@thankyou.dk> skrev i en meddelelse
> Ja invester bare i en investeringsforening hvis du gerne vil pules i
> R****.....
>
> køb jord eller fast ejendom....

Her bliver du sgu da virkelig pulet, som du så elegant beskriver det. Ingen
ejendomsmægler gider da at lave noget som helst for under kr. 50.000.

En investeringsforening koster typisk 1% pr. år. Altså for kr. 100 er det
kr. 1 kr. - altså kr. 49.999 mindre end en egendomsmægler.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 29-08-03 12:02

"bamse" <nospam@thankyou.dk> wrote in message
> Ja invester bare i en investeringsforening hvis du gerne vil pules i
> R****.....
>
> køb jord eller fast ejendom....

Hæh:

Ejendomsmarkedet står for fald - de nye "afdragsfri" lån er et desparat
forsøg på at udskyde det tidspunkt hvor væksten i ejendomspriserne skal
tilpasses væksten i de rådighedsbeløb som husejerne har at betale husleje
med!

PS:

Ved de fleste udlejningsejendomme til salg her i Århus skal man direkte have
penge op ad lommen ved 100% financiering - *hele* gevinsten skal hentes på
stigninger i ejendomsværdien. Jeg ser det som IT-boblen om igen: Køb på
margin og håb at en stakkels tosse vil købe dyrere af dig....