Inverstering i Guld
Fra : LejfM

Dato : 08-07-03 07:38

Hej NG..
Som newbee, har jeg hørt at der skulle være sikre penge at tjene, ved at
inverstere i guld, nu har jeg ikke så mange penge ad gangen ca 10.000 to -
tre gange i året, til at gøre noget med. At sætte dem i banken er ikke lige
sagen... det giver jo ingen ting... jeg haved tænkt at skulle bruge pengene
om 30- 35 år..når jeg skal pensioneres... er det så helt hen i skoven at
investere i guld.... (man kan vel køre til Sweitz for at købe det)

LejfM

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 08-07-03 14:59

LejfM wrote:

> [...]
> om 30- 35 år..når jeg skal pensioneres... er det så helt hen i skoven at
> investere i guld.... (man kan vel køre til Sweitz for at købe det)

Jow, en god start ville være at tjekke guldprisen for 30 år siden,
prøv google,
og så bagefter at fundere over, hvad der bestemmer prisen på guld.

Husk at indregne det mgl renteafkast, efter skat.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Karsten Madsen

Dato : 09-07-03 12:43

> er det så helt hen i skoven at investere i guld....

Nej, det vil jeg ikke mene - alle investeringer (aktier, obligationer,
råvarer, guld) har ofte lange perioder, hvor de er gode og lange
perioder, hvor de er dårlige at investere i.

Guld har længe været dårligt at investere i, men det ser ud til at være
vendt i 2001 og har siden været blandt de bedre investeringer.
Personligt tror jeg det vil fortsætte en del år endnu, men ikke de næste
30 år.

Guld afregnes i dollar og guldet stiger typisk i pris når dollar falder.
Omregnet til kroner får vi i Danmark derfor kun begrænset glæde af
stigninger i guldkursen, da dollarfaldet opvejer dette. En mulighed er
da at investere i guldminer. Kursen på disse stiger nemlig typisk to-tre
gange så meget som guldet stiger (og falder selvfølgelig også lige så
kraftigt, når guldet falder).

Jeg kender ingen investeringsforeninger i Danmark som investerer i
guld/guldminer - men i USA og Canada er det mange, som kunne være en
mulighed.

Typisk skal man ikke have mere end 10% investeret i guld. Ikke alle æg i
samme kurv osv..

Her kan du følge guldkursen:
http://stockcharts.com/def/servlet/SC.web?c=$GOLD,uu[h,a]wallyyay[p][vc6
0][i]&pref=G

Og her kursen på udvalgte guldminer:
http://stockcharts.com/def/servlet/SC.web?c=$hui,uu[h,a]wallyyay[p][vc60
][i]&pref=G

Hilsen Karsten

Fra : dankjar

Dato : 17-10-03 01:34

Hej Karsten

Jeg har selv leget med tanken om at investere i guld, f.eks. Krugerand
eller små guld-barrer, men har i den forbindelse et par spørgsmål:
Er der nogen der ved hvor man kan købe/sælge Krugerand og guld-barrer?

Hvad er forskellen på købs og salgspris og er der andre
handelsomkostninger end pris-forskellen ved køb og salg?
En evt. værdi-stigning skulle jo nødig blive spist af købs/salg
omkostningerne.

Venlig hilsen
Dan

http://www.kandu.dk/