Bibelcamping = hjernevask?
Fra : Ultimatos

Dato : 17-07-03 23:02

Jeg læste forleden dag i "Nordjyske Stifttidende", om Indre Missions
Bibelcamping, som netop i disse dage foregår i Hadsund. I følge artiklen,
underviser man børn ned til børnehavealderen i flere timer i et telt, hvor
der i følge journalisten var saunatemperaturer og jeg kunne således ikke
undgå at få associationer til den hjernevaskedebat der var på sit højeste
for et par år siden (men dengang handlede debatten om de forskellige
nyreligiøse bevægelser).

m.v.h.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 17-07-03 23:35

"Ultimatos" <"(perrikke@privat.dk)"> mælte sligt:

> [...]
>undgå at få associationer til den hjernevaskedebat der var på sit højeste
>for et par år siden (men dengang handlede debatten om de forskellige

Det samme kunne vel i princippet siges om landets folkeskoler, hvor børn også
undervises i bagende hede. At det er i bygninger af mursten i stedet for i et
telt kan vel næppe være udslagsgørende for, om der er tale om hjernevask.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ha ha ha ha -- oh, 'concubine', 'erogenous zo-o-one',
'loose woman', 'erogenous zone'..."

Fra : erik larsen

Dato : 18-07-03 04:56

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:k19ehvk9pathbksvve65870549ubdd4ntt@4ax.com...
> [...]
et
> telt kan vel næppe være udslagsgørende for, om der er tale om hjernevask.

Det er meget bedre på de højre læreanstalte hvor man selv kan finde en
"sted" at blive hjernevasket, f.eks i min tid var det Østtyskland der var
målet for dem der undervister børnene

Erik L

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 19-07-03 20:06

Scripsit Rasmus Underbjerg Pinnerup:

> [...]
> også undervises i bagende hede. At det er i bygninger af mursten i stedet
> for i et telt kan vel næppe være udslagsgørende for, om der er tale om

Uden at kende Indre Missions metoder i detaljer vil jeg dog indvende at
temperaturen i selv nok så hed en murstensskolebygning altid vil være det
rene vand i sammenligning med den inden i et solbeskinnet telt.

Men hjernevask bliver det kun, såfremt der virkelig undervises i flere
timer i træk - uden pauser vel at mærke. Journalistens vinkling er dog
næppe tilfældig.

--
Med venlig Hilsen
Lars Erik Bryld