Guds-dom: Duel med musket.Duel på net.
"Gud er en sky, svanger med virkelighed" sagde Schelling.
Gud er i naturen og står for de naturlove jeg bifalder.
Når musketererne forsvarede deres ære pr duel på kårde eller pistol, så var
de nysgerrige efter om Gud ville tilfredsstille deres "Vilje til magt", og
nederlag (hvis de overlevedes) oplevedes som fortjent mindreværdsfølelse.
Når politiske duellanter på internettet, kaster sig ud i mudderkast er det
også en videreførsel af dyrenes rival-kamp, gevir-mod-gevir.
Når to brødre strides om arv, ved de godt at dommer-beslutning er ikke
guddommelig retfærdighed. Men at kunne dreje §'erne er en bedrift, der
opleves som ærefuld.
Folk går i kirke for at tilhøre "det gode selskab", og folk søger at vinde
rang-kampe af samme årsag.
Indførsel af duel-regler (satte tidligst i Italiens renaissance _loft over
hævn_, så endeløs blodfejde a la siciliansk mafia-vendetta ikke udslettede
begge klaner.
Ligesom øje-for-øje i Irak-lov for 4000 år siden satte loft over gengældelse
(der jo hos dyr kan betyde, at træder du den stærke over tæerne, dræbes du).
Enevoldskonger søgte at vise magt ved at straffe duel som meningsløst mord,
og kriminaliseringen dæmpede fænomenet, indtil demokrati og ytringsfrihed
pludselig betød opblussen af vildskab i debatter,
Efter grundloven skete det ofte at fornærmelser straffedes med prygl, og
lussing førte til duel, bl.a. mellem Edvard Brandes og en skuespiller, som
han havde givet dårlig anmeldelse i år 1900.
Man straffede sjældent adel og militær, men især bønder og arbejdere for at
duellere - men idag har staten brug for sikkerhedsventiler, så trykket kan
gå af folks utilfredshed, og agressionerne afledes væk fra regeringen, så¨nu
lader politiet værtshus-slagsmål styre af dørvogter, mest muligt.
Den unge svenskekonge udfordrede Christian 4 til duel, og han svarede ikke "
Gud forbyder det"(så havde han været en svagpisser) - Chr 4 svarede i bedste
internet-debat-stil til den svenske rival "Bed en læge om at undersøge dit
hoved"!
Os glistrupister, der kan lide håndens arbejde og mener åndens arbejde er
for opreklameret, er lidt usikre på, om politi skal bagatellisere selvtægt.
De skal ihvertfald ikke straffe det af brødnid, fordi de ikke vil gøres
arbejdsløse af privatiseret rets-håndhævelse, ala de ofte fornemt, billigt
og dygtigt fungerende yakuza-korps i Japan(som japansk statsligt politi har
fin gentleman-agreements med , uskrevne love om fordeling af territoriet!
Som i rockerverdenen er vold især mellem rivaler - duel.)
EN GOD BOG: "På liv og død. Duellens historie". Sune Christian Pedersen.
Gyldendal 2001.
|