"Hjælp en blind"(der råber ULVEN KOMMER)(E~
Fra : Bo Warming

Dato : 10-07-03 20:27

"Hjælp en blind"(der råber ULVEN KOMMER)(EB10juli03)

"Hjælp mig - jeg er blind" lod EB en blind sige til tilfældigt
forbipasserende på et Østerbro-fortov og 5 ud af 11 hjalp.
Det er bedre end normen, som er at 6-7 ud af tyve hjælper , siger den blnde.

Som åbenbart ofte "råber ulven kommer" og bedre om hjælp for at skade de der
rigtigt er i nød,
Sær statistik.svækker tillid til at der kun bedes om hjælp når det er
vigtigt.

Behandlerne har stjålet meget liv fra os, og har muret hjælptrængende inde i
institutioner, så vi sjældent oplever at nogen har brug for os.

Der er handicapvenligt så rullestols-brugere ikke behøver en håndsrækning
osv.

Så det er aldrig sket i mit liv, at nogen bad om hjælp - og for nogle vil
det nok virke utroværdigt, hvis det sker.

Handicappede passes op af så meget personale, og belæres af dem om
selvhjælp, så det forventes at de ikke begiver sig ud i det vilde liv, hvis
ikke førerhund og andet er på plads, og de ikke behøver nogen tilfældiges
hjælp.
De lærer at forudse de småproblemer der typisk kan opstå.
Ergoterapeuter og andre er ved at falde over deres egne ben, for at gøre dem
selvhjulpne
Situationen er derfor helt utraditionel, og man må formode , at de der sagde
nej, har gennemskuet at det var skjult kamera eller noge i den stil, og ikke
gad det pjat.

Samme avis rummer opfordring til at der skal gives bøde, hvis man ikke
hjælper en person der er blevet overfaldet. Der straffes undertiden når
nogen ikke hjælper en nødstedt. Idag hvor alle har mobiltelefoner, er der
mere grund til at straffe, hvis man ikke gider ringe 112 vedr _alvorlig_
ulykke.

Selv har jeg lidt sjov kørende, som ikke er at råbe "ulven kommer" Jeg køber
ofte ind i supermarkedet for uger ad gangen og bylter ting på min
cykelbagagebærer, så det sker noget falder af.
Folk er extremt hjælpsomme med at holde cyklen, mens jeg binder den faldne
papæske eller plastpose på igen - eller de råber, at jeg er selv ude om
det, og det har de ret i!

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N