hjælp !!!
Fra : G4@mail.dk

Dato : 07-12-00 13:56

Det kan godt være det er et dumt spørgsmål(eller det ved jeg det er!), men
hvordan installerer man
hardware på en mac? Virker det på samme måde som på en pc, hvor den spørger
efter en driver,
og man så finder lokation på denne driver... bla bla?

Og hvordan med software? Kan man selv vælge placering for installation af
softwaren?

Jeg ved godt det er tumpe spørgsmål, men jeg aner intet om Mac.... Endnu!

--

Thomas Schreiber
G4@mail.dk

Fra : Terje Rydland

Dato : 07-12-00 14:41

<G4@mail.dk> wrote:

> [...]
> på en pc, hvor den spørger efter en driver,
> og man så finder lokation på denne driver... bla bla?

Noe hardware greier seg med de generelle driverne som ligger i systemet,
noe må man installere drivere for.
Finn driveren (på medfølgende CD eller på nettet) og slipp denne på
systemmappen, så finner systemet selv ut hvor den skal ligge.

> Og hvordan med software? Kan man selv vælge placering for installation af
> softwaren?

Ja, selvfølgelig.

Terje

--
Terje Rydland - IDI-L, NTNU, 7491 Trondheim
Tel: 73 59 18 45

Fra : N/A

Dato : 07-12-00 16:30

Fra : N/A

Dato : 07-12-00 16:30

Fra : Richard Nees

Dato : 07-12-00 16:30

<G4@mail.dk> wrote in message news:90o4k3$bh8$1@news.inet.tele.dk...
> Ok. Fair nok.
>
> Computer : Mac G4 Dual 500mhz m512mb. ram
> Lydkort : Scope II Plus
> Software : Cubase VST 5.0 / ReBrith 3.0 / Peak / + diverse plugins til
VST.

> Tvivler dog på at ret mange her kender dette lydkort, da det er et MEGET
> dyrt lydkort.
>
> Køber i øvrigt et Promax DualHead grafikkort en gang i starten af Januar,
og
> det skal oxo installeres.
>
> Og i øvrigt bruger jeg mit navn, alias, whatever som jeg lyster.

> skal installere ?<
>
> Skal hard/software installeres anderledes afhængig af hvad det er for
moget?
> Det var dog en mærkelig fremgangsmåde.

Hej Thomas

Generelt skal men vel bare sætte kortet i, og benytte en eller anden form
for driver.

Jeg mener, at Cubase benytter ASIO-drivere til lydkort.
En liste over godkendte lydkort er her:
http://service.steinberg.net/Testbase.nsf/MainViewE-3?OpenView&Start=1

Det ser ikke ud som om Creamware har lavet en sådan driver.
Men prøv deres hjemmeside, eller dér, hvor du har købt kortet.
Der er muligvis en beta-driver et eller andet sted.

Held og lykke med det.

Mvh
Richard Nees

Fra : T. Schreiber

Dato : 07-12-00 17:48

Der følger ASIO / EASI driver med selve kortet. (under 2 ms latency!!!)

Har bare ikke prøvet at installerer HW på en mac før. Ville bare gerne undgå
dyre fejltagelser.

--

All the best
Thomas Schreiber

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-12-00 18:27

<G4@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Tvivler dog på at ret mange her kender dette lydkort, da det er et MEGET

Lydkortet har formentligt drivere med på en medfølgende CD, hvis ikke
kan det være at Cubase understøtter det direkte.

> Køber i øvrigt et Promax DualHead grafikkort en gang i starten af Januar, og
> det skal oxo installeres.

Kortet, når du en gang får det, sættes i maskinen på vanlig vis. Efter
opstart stopper du driver CD'en i maskinen, læser evt. readme dokumenter
og starter ellers installationsprogrammet. Hvis der ikke er et
installationsprogram handler det som regel om at smide et par udvidelser
og kontrolpanler på Systemmappen. Sytemet ved selv hvor de skal
placeres.

> skal installere ?<
>
> Skal hard/software installeres anderledes afhængig af hvad det er for moget?
> Det var dog en mærkelig fremgangsmåde.

Til det meste hardware til Mac installeres softwaren efter at hardwaren
er stoppet i/tilsluttet maskinen. USB er anderledes mere intelligent og
vil selv bede om drivere hvis sådanne ikke kan findes i systemet. Ofte
vil Mac'en selv forslå at hente disse drivere på nettet, men om det
virker ved jeg ikke.

Som du kan se, er det at installere programmer/hardware på Mac en lidt
blandet ting. Nogle programmer, såsom Office pakken fra Microsoft
kopieres bare over på harddisken hvor man vil have programmet liggende.
Andre programmer har en installer som i kopierer programmet plus dets
udvidelser til det korrekte sted på ens harddisk. Installere kan en gang
imellem være lidt overkill, hvis de kun handler om at placere programmet
i roden af ens harddisk!
--
Venligst Michael Tysk-Andersen

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 07-12-00 23:14

<G4@mail.dk> wrote:

> Og i øvrigt bruger jeg mit navn, alias, whatever som jeg lyster.

DET synes jeg er herligt, jeg undrede mig godt nok over den "velkomst"
du fik. Hvad ved andre egentlig om, hvorvidt dit "alias" er plat eller
ej?

Håber ikke du tror vi alle er så åndsvage :)

> Thomas Schreiber

Velkommen

Mojn, Thomas

--
Properly set up, your [Windows] system will purr along day
after day after day -- perhaps even for weeks and months...

- Fred Langa, LangaList (et seriøst Windows newsletter)

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-12-00 23:24

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> DET synes jeg er herligt, jeg undrede mig godt nok over den "velkomst"
> du fik. Hvad ved andre egentlig om, hvorvidt dit "alias" er plat eller
> ej?

Det var nu ikke for at byde velkommen på en ubehagelig måde, men blot
fordi jeg synes at det ER plat ikke at bruge sit navn i en nyhedsgruppe,
hvor de fleste kender hinanden.

Derudover er det markant nemmere at citere, når man se hvad folk
egentlig hedder.

I dk.binaer.erotik kan man måske forstå at nogle ønsker at være anonyme,
men i Usenet's nok mest seriøse gruppe - nej.

> Håber ikke du tror vi alle er så åndsvage :)

??

> Velkommen

Thomas Schreiber er mere end velkommen, jeg synes blot at han burde
bruge sit navn, som 99% af alle andre i dk.edb.mac gør.

--
Ciao Jesper

Fra : Enok Hauge

Dato : 08-12-00 01:02

On Thu, 7 Dec 2000 23:23:46 +0100, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
Gylling) wrote:

>Det var nu ikke for at byde velkommen på en ubehagelig måde, men blot
>fordi jeg synes at det ER plat ikke at bruge sit navn i en nyhedsgruppe,
>hvor de fleste kender hinanden.

Det synes jeg ikke når han samtidig skriver sit navn i sin signatur.

>Derudover er det markant nemmere at citere, når man se hvad folk
>egentlig hedder.

Het er jeg ikke uenig i :)

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-12-00 23:29

In article <1elallp.ayhif4v2lm7oN%engineering@boelskifte.dk>,
engineering@boelskifte.dk (Thomas Boelskifte) wrote:

> Håber ikke du tror vi alle er så åndsvage :)

Dan selv lige nogen modbydelige og nedsættende, men alligevel morsomme
kommentarer - jeg er for træt

--
MVH
Martin Edlich

Fra : N/A

Dato : 08-12-00 00:17

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-12-00 00:17

In article <1elan8g.1bdsb31g35qzbN%engineering@boelskifte.dk>,
engineering@boelskifte.dk (Thomas Boelskifte) wrote:

> Øhh, "Jaja Thomas - du kan jo også være en nar ind i mellem, det ses da
> vist i dag" ?

Du må også være træt, du plejer at kunne være betydeligt mere
nederdrægtig end det

--
MVH
Martin Edlich

Fra : N/A

Dato : 08-12-00 07:34

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-12-00 07:34

In article <1elarft.111x1irrtr74mN%roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk>,
roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk (Ditte & Nicolai) wrote:

> Har i øvrigt selv svært ved det med sengetiderne... Har lige brugt de
> sidste 4-5 dage på at tømme maskinen

Hæ, det kan da gøres på 2 sekunder.

> Er der i øvrigt nogen der har børn?

Jeps, 2 drenge på hhv 0 og 0 år, samt en ubestemt på minus 5 måneder.

> Endelig lykkedes det at lave et totalt off-topic indlæg

Nah, du nævnte din computer. Mere øvelse, tak!

--
MVH
Martin Edlich

Fra : N/A

Dato : 09-12-00 02:07

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-12-00 02:07

In article <1elbzrb.1fi0nfj1bwpyv4N%roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk>,
roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk (Ditte & Nicolai) wrote:

> Det er jo' nogen ungdommelige nogen. Håber ikke de skriger for meget om
> natten

De siger faktisk ikke en lyd - det havde nu også været lidt skræmmende.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : N/A

Dato : 09-12-00 17:55

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-12-00 17:55

In article <1eldr79.r31lsr9cdl2N%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Jonasen) wrote:

> Hvis du drak dig en halv flaske snaps, og derefter suplerede op med øl
> og andet alkoholisk, så ville der måske være en chance for at høre erhhh
> lidt af hvert.

Der skal sgu mere til end det før jeg begynder at "høre syner" (jamen,
hvad hedder det så?)

Det er i øvrigt skægt som man bliver yngre af at drikke - man begynder
at gylpe og snakke babysprog.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-00 11:13

Ditte & Nicolai <roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Endelig lykkedes det at lave et totalt off-topic indlæg

Velkommen i klubben af ægte dk.edb.mac'er.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Der er boligløs per 1. december - ledig lejlighed i København?

Fra : thorkild

Dato : 09-12-00 09:02

G4@mail.dk wrote:

> [...]
> softwaren?
>
> Jeg ved godt det er tumpe spørgsmål, men jeg aner intet om Mac.... Endnu!

Hej, Thomas Schreiber og alle I andre!

Jeg synes denne tråd kommer for langt væk fra det egentlige, så jeg
starter her.

Generelt er det meget let at instalere nyt hardware på en Mac. Ofte
ligger der allerede drivere i systemet, eller også er det en ting på en
medfølgende CD-ROM eller diskette. I forhold til det bøvl jeg har været
med til ved instalation på Win-dowser.

Men som andre skriver: spørg helt konkret, hvis du vil have et brugbart råd.

--
Venlige hilsner

Thorkild Johs. Nielsen
Vodskov v. Aalborg