TDC sælger musik på nettet. (Download af '~
Fra : Leon Jessen

Dato : 06-07-03 11:59

"...Teleselskabet TDC lægger nu 180.000 stykker musik til salg på deres
hjemmeside. TDC vil, mod betaling, give danskerne et lovligt alternativ til
fildelingstjenester som Kazaa..."

"...TDC lancerer nu et storstilet projekt med salg af musik på nettet. I
samarbejde med et britisk firma tilbyder TDC bredbåndskunder at få adgang
til 180.000 stykker musik med alt fra Johnny Reimar over tyske ølslagere til
tung techno..."

"...Priserne er enten fem øre for at lytte til et stykke musik, 50 øre for
at »leje« et eller 10-20 kroner for at købe musikken, så man kan brænde det
ned på CDer..."

(http://www.berlingske.dk/it/artikel:aid=337168/)

Hvad siger I til det? Vil I betale kr. 10,- per download'ed nummer?
Personligt er jeg af den opfattelse, at prisen skal længere ned, inden det
er et reelt alternativ.

--
Mvh. Leon
Mail: email (at) leonjessen (dot) dk

Fra : Metal Coven.dk

Dato : 06-07-03 13:29

On Sun, 6 Jul 2003 12:59:18 +0200, "Leon Jessen" <se_min@signatur.ok> wrote:

> [...]
>
>Hvad siger I til det? Vil I betale kr. 10,- per download'ed nummer?
>Personligt er jeg af den opfattelse, at prisen skal længere ned, inden det

Jeg vil ihvertfald ikke under nogen omstændigheder, betale for et stykke musik
som jeg ikke kender i forvejen.
Hos de allerfleste pladehandlere er der mulighed for at lytte inden man køber,
men det er jo ikke tilfældet her.

Prisen på f.eks 10 kroner kan altid diskuteres. Jeg ved ikke om den er for høj
eller for lav - det kommer vel an på kunstneren? Johnny Reimar kan da f.eks
aldrig blive så værd, men det er jo et spørgsmål om smag og behag.

Men hvordan har man tænkt sig at indtægten skulle fordeles? Pladeselskaberne
kan næppe påberåbe sig en større udgift til distribution og reklame, og hvad
skal TDC ha´for at lægge serverplads til?

Der skal flere facts på bordet, inden jeg kan tage endelig stilling.

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas

Fra : Ralph

Dato : 06-07-03 15:27

"Metal Coven.dk" <redaktion@metal-coven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
musik
> som jeg ikke kender i forvejen.
> Hos de allerfleste pladehandlere er der mulighed for at lytte inden man

Njar, fem øre koster det at lytte, hvad tror du det koster at besøge
pladeforhandleren? I mit tilfælde 1 liter benzin eller 2x15 minutter på
cykel.

Venligst
Ralph

Fra : Jesper Juul

Dato : 06-07-03 14:16

"Leon Jessen" <se_min@signatur.ok> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad siger I til det? Vil I betale kr. 10,- per download'ed nummer?
> Personligt er jeg af den opfattelse, at prisen skal længere ned, inden det

I mp3 eller Ogg kvalitet, ellers tak. Hvis jeg overhovedet skulle overveje
at købe det skulle det være i wav eller DSD format. Men det lader heller til
at være det store problem da det kun er TDC kunder som kan købe musikken.

Jesper Juul

"I'd kill for a Nobel peace prize"

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 06-07-03 15:14

> [...]

> Hvad siger I til det? Vil I betale kr. 10,- per download'ed nummer?
> Personligt er jeg af den opfattelse, at prisen skal længere ned, inden det

Der er jo ikke rigtigt snak om at det er et alternativ, blot at det er en ny
måde at sælge musik på.
For nogle cd´er bliver det en god dele for mig, for en cd med kun 8 nr på
skal jeg jo stadig betale 150 kr for i butikken, men he kan jeg så købe den
for 80 kr. Det syndes jeg er fedt.
Men prøv at se hvis du skal hente den nye dobbelt cd med greatest what ever
på 32 nr så koster det 320 kr hvor jeg kun giver 150 kr i butikken. Det er
måske knap så fedt.
-
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97
www.colourart.dk/nyheder/photokina/cap_international2002.htm

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-07-03 15:17

"Leon Jessen" <se_min@signatur.ok> skrev:

> Hvad siger I til det? Vil I betale kr. 10,- per download'ed
> nummer?

Det er for dyrt i forhold til, at en fuld CD med bedre lydkvalitet kan
fås til 80,- incl. porto ved indkøb via eksempelvis FutureEntertainment
eller CDWOW og i og for sig også i forhold til køb i DK, hvor en ny CD
koster ca. 150,-. Prisfastsættelsen tager åbentlyst ikke hensyn til, at
der spares en del omkostninger ved at distribuere via nettet fremfor
fysiske forhandlere.

Man kan frygte, at TDCs initiativ vil blive brugt til om et års tid,
når det har floppet, at konkludere, at der ingen fremtid er i at
distribuere musik via nettet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 06-07-03 15:18

On Sun, 6 Jul 2003 12:59:18 +0200 Leon Jessen wrote:

> Hvad siger I til det? Vil I betale kr. 10,- per download'ed nummer?

Det er lidt uklart om man skal have Internetopkobling hos Tele Danmark,
for at købe musikken. Hvis det er et krav, vil jeg ikke benytte
tilbudet. Desuden må der ikke være krav om abonnement. Og så skal
formattet være et ikke-tabsgivende format som enhver kan læse fx wav
eller flac. Jeg vil nemlig ikke havne i samme situation som med den
afspilningsbeskyttede CD (også kaldet kopibeskyttet) som jeg købte - den
kan jeg ikke længere afspille.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-07-03 20:38

Leon Jessen wrote:

> Hvad siger I til det? Vil I betale kr. 10,- per download'ed nummer?
> Personligt er jeg af den opfattelse, at prisen skal længere ned, inden det
> er et reelt alternativ.

Andre medier, der har skrevet om projektet, har oplyst priserne som
værende fra 5 til 20 kroner. Endnu har jeg ikke set, hvilket format
musikken leveres i, er det et format med begrænsninger, er jeg ikke
interesseret - uanset prisen. Ellers vil jeg gerne give for eksempel en
femmer for ældre numre, så jeg kan få dem i en bedre kvalitet end ved at
optage dem fra mine gamle ridsede plader.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-07-03 13:03

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev:

> Andre medier, der har skrevet om projektet, har oplyst priserne
> som værende fra 5 til 20 kroner.

At købe enkeltnumre ser ud til generelt at koste 15,- dog har jeg set
enkelte albums, hvor numrene koster 10,-/stk.

Et helt album som Bon Jovi - Bounce koster 180,-! For TDC kunder kan
det gøres for ca. den halve pris.

Selv et meget gammelt album som Bryan Adams første koster 135,-

> Endnu har jeg ikke set, hvilket
> format musikken leveres i,

Det man kan lytte til leveres i WMA formatet i en fæl "kvalitet",
32kbps 32kHz og tjenesten virker kun med Windows og kun med MediaPlayer
som helst skal være i version 9.

De downloadede numre leveres i 128kbit. Formatet er jeg dog ikke klar
over, hvad er, men formentligt WMA med DRM, da jeg kun har tilmeldt mig
gratis abonnementet for TDC kunder og bestemt ikke agter at tilmelde
mig et betalingsabonnement med de priser.

--
Morten http://miljokemi.dk