HJÆLP - Startdiskette
Fra : Christoffer Thomsen

Dato : 02-04-01 16:36

Hjælp mig, plz

Min powermac 7100 er gået i sort, og jeg mangler en startdiskette.
Cd-rom drevet er ekstern og kan derfor ikke startes fra. det eneste
jeg skal bruge er en startdiskette til en powermac. Jeg bliver
lykkelig hvis der er nogle der kan hjælpe.

Christoffer

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-04-01 17:17

Christoffer Thomsen <best@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> jeg skal bruge er en startdiskette til en powermac. Jeg bliver
> lykkelig hvis der er nogle der kan hjælpe.

Du kan faktisk godt starte fra dit CD-ROM drev, hvis du altså har en CD
med en gyldig Systemmappe.

Hvis du holder Æble+Alt+Shift+Backspace(<-slet bagud) nede når du
starter maskinen, vil den søge efter et system på alle diske. Bliv ved
med at holde tasterne nede til du ser en glad Mac. Hvis spørgsmålstegnet
kommer op istedet i længere tid, så virker det desværre ikke, men det
kan godt dukke op et øjeblik.

--
René

Fra : Christoffer Thomsen

Dato : 02-04-01 17:21

Tusind tak for din hjælp, men der sker desvære intet
Christoffer

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-04-01 20:32

Christoffer Thomsen <best@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Tusind tak for din hjælp, men der sker desvære intet

Hmmm... og den CD du prøver at boote fra indeholder en systemmappe, som
kan boote din computer?

--
René

Fra : Christoffer Thomsen

Dato : 02-04-01 21:10

Den CD jeg booter fra er en original systemcd. Det er en gammel cdrom
og jeg har aldrig kunnet boote fra den. Jeg mangler blot en
startdiskette. Er der nogle der kan hjælpe?

On Mon, 2 Apr 2001 21:32:16 +0200, rfn@altavista.net

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-04-01 03:37

Hej Christoffer

Jeg tager chancen og sender dig et par diskimages off-list....

Der er en universal 'Emergency Disk', der burde kunne starte alle PPC
Macs + en tilsvarende 'SpeedDisk disketteimage. Du kan mounte dem med
Expander 5.5 eller nyere, hvis du ikke har den gamle DiskCopy 4.2.

Kopier indholdet af mappen over på en Macformatteret HD-diskette, så du
får 2 disketter med hhv DiskDoctor og SpeedDisk. Lykkes det ikke for
dig, så har jeg ogsåå vedlagt en Startdisk Builder til de ældre Mac'er.
/100 er på listen, men det kræver jo, du har adgang til en anden Mac med
diskettedrev.

DiskDoctor og SpeedDisk kan _kun_ bruges til alm. HFS diske - ikke til
HFS+ formatterede harddiske.

Hvis du har de originale systemdisketter, kan du også bruge
'Hjælpefunktioner 2'. Den indeholder et startsystem og
formatteringsværktøj, men ingen reparationsværktøjer.

Sæt den diskette i drevet, du vil starte fra, inden du tænder for
computeren og hold skiftetasten nede indtil du får beskeden om
'udvidelser slået fra...'

Og så lige et lille tip... Har du checket PRAM batteriet? - Det kan
faktisk godt være den, der er gået død.

Håber du kan bruge det. Og hvis du ikke får filerne, så lad mig det vide
med en gyldig returadresse, så sender jeg dem igen.

mvh. Erik Richard

Christoffer Thomsen wrote:

> [...]
> jeg skal bruge er en startdiskette til en powermac. Jeg bliver
> lykkelig hvis der er nogle der kan hjælpe.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World