Skumfiduser
Fra : Helle

Dato : 11-07-03 14:20

Er der nogen der har en opskrift på skumfiduser som man selv kan lave?

Mvh Helle

__________________________________________________________________ Helle
Nielsen ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 11-07-03 14:49

Helle skrev:
> Er der nogen der har en opskrift på skumfiduser som man selv kan lave?

Jeg har haft gode erfaringer med denne opskrift der engang blev postet i
dk.fritid.spejder:

http://groups.google.com/groups?as_umsgid=EGbo5.184%24n4.6229%40news0.mobilixnet.dk

Mine egen erfaring siger at kogetiden minimum skal overholdes, og at det
skal koge - ikke bare småsimre. Ellers kan de endelige skumfiduser godt
blive "våde" og klistrede.

--
Dennis Skærup Højlund Andersen
http://euph.dk

Fra : Helle

Dato : 11-07-03 18:14

"Dennis Skærup Højlund Andersen" <usenet@euph.dk> wrote in message

> [...]
>
> Mine egen erfaring siger at kogetiden minimum skal overholdes, og at det
> skal koge - ikke bare småsimre. Ellers kan de endelige skumfiduser godt

Jeg har hermed forsøgt at lave dem efter opskriften og ja, de er blevet
meget flade selvom jeg har brugt en bradepande som der stod. Klistrede er de
også men lod dem også kun småkoge i 20 min som der stod.
Havde håbet på at få nogle høje og luftige skumfiduser men måske bedre held
næste gang?...

Mvh Helle

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 11-07-03 22:30

Helle skrev:
> [...]
> også men lod dem også kun småkoge i 20 min som der stod.
> Havde håbet på at få nogle høje og luftige skumfiduser men måske bedre held

Det lyder som samme resultat som første gang jeg lavede dem :) Med lidt
øvelse blev de efterhånden ret vellykkede.

Jeg ved ikke om det er rigtigt, men min teori er at man skal have så
meget af vandet fordampet væk under kogningen som muligt.

Desuden er det vigtigt at massen ikke er for varm når man pisker den -
ellers holder den ikke ordentlig på luften. Det er godt nok ved at være
længe siden jeg sidst har haft lavet dem, men jeg mindes at huske at de
ikke voksede så meget efter at have pisket dem. Dog fik jeg alligevel
gode, store og svampede skumfiduser ud af det.

Jeg kan ikke gøre andet end at opfordre dig til at prøve igen og igen
til at det lykkedes - det er det værd :)

Fra : Helle

Dato : 11-07-03 23:21

> [...]
>
> Jeg kan ikke gøre andet end at opfordre dig til at prøve igen og igen
> til at det lykkedes - det er det værd :)

Jeg må nok indrømme at jeg ikke lod massen køle ret længe inden jeg piskede
*rødme rødme* jeg var jo lækkersulten!!! *ggg*
I øvrigt sidder der for meget flormelis på nu til at det er heeeelt lækkert.
Men skumfiduser er det da - de er bare ikke ½ cm høje.

Om igen - det er trods alt ikke sååå dyrt at lave.

Mvh Helle

Fra : Helle

Dato : 12-07-03 17:31

Okay! NU er jeg ved at hade skumfiduser. Smed det ud som jeg lavede i går -
de blev alt for flade - i dag gjorde jeg mig så rigtig umage, lod det koge
læææææænge, kom lidt jordbærsaft i og rigtig kredsede om det men f...så om
det så ikke er så stift og hårdt at det stort set ikke kan røres ud af
gryden da jeg har pisket det. Det må da være fordi der er for meget væske
der er kogt fra? lod det koge i ca. 35 min.
Det er stenhårdt nu og lige til skraldespanden.
Hvordan gør jeg???

Mvh Helle

Ps. Farven er fiiiin men hvad hjælper det??

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 12-07-03 17:59

Således skrev "Helle" <krammemusen@hotmail.com> i
dk.kultur.mad+drikke Sat, 12 Jul 2003 18:31:02 +0200:

>Det er stenhårdt nu og lige til skraldespanden.
>Hvordan gør jeg???

Den jeg bruger fandt jeg her i gruppen tidligere i år og lyder så'n

> [...]
>min. hvorefter massen piskes med en elpisker, til den er blevet "hvid" og
>cremeagtig. (Jo mere der piskes, jo luftigere skumfiduser)
>
>5) Derefter hældes massen ud over bradepanden, og fordeles ud, så den ikke
>bliver for tyk.
>
>6) Herefter strøes flormelis over (med si) - bare lige så massen er dækket.
>
>7) Smæk herefter benene op og nyd noget lækkert eller en god film - eller
>byg et tårn, og efter ca. en time har du en kæmpe skumfidus, der er klar til
>at blive klippet (efter klipning skal kanterne indgnides i flormelis, så de

De par gange eller tre jeg har lavet dem, har der ingen problemer
været overhovedet.

De skal bare piskes længe nok til at massen begynder at kølne og så
ellers over i en bradepande.

Læg dog mærke til at den ½ cm. flormelis i bunden af bradepanden er
rent spild, jeg får det til at virke fint med et tyndt lag, bare så
det ikke hænger fast.

Af en eller anden grund smager det bedst dagen efter.

Jeg ved ikke om det har noget på sig, eller om det bare er min kvalme,
der har fortaget sig efter jeg har kommet til at spise kanterne...

Knud
--
"That was, I said, that was a JOKE son!"
-- Foghorn Leghorn

Fra : Helle

Dato : 12-07-03 19:49

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> wrote in message
> Således skrev "Helle" <krammemusen@hotmail.com> i
> dk.kultur.mad+drikke Sat, 12 Jul 2003 18:31:02 +0200:

> Den jeg bruger fandt jeg her i gruppen tidligere i år og lyder så'n

Ja det er også denne opskrift jeg har brugt. Første gang gjorde jeg PRÆCIS
som der stod men hvis det skulle fylde en hel bradepande, som der står, blev
skumfiduserne max ½ cm høje. Ikke meget ved.

Anden gang lod jeg det kogte en hel del længere, da nogen mente dette ville
være godt men nu blev det så stenhårdt og elendigt.

Mvh Helle

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 12-07-03 20:04

Således skrev "Helle" <krammemusen@hotmail.com> i
dk.kultur.mad+drikke Sat, 12 Jul 2003 20:49:02 +0200:

>Ja det er også denne opskrift jeg har brugt. Første gang gjorde jeg PRÆCIS
>som der stod men hvis det skulle fylde en hel bradepande, som der står, blev
>skumfiduserne max ½ cm høje. Ikke meget ved.

Er din bradepande for stor? Den jeg brugte var vel ca. 20 * 30 og det
gav en fin tykkelse på ca. 10-15 mm ved en fuld portion.

Bruger du sådan en af de store kvadratiske pander?

>Anden gang lod jeg det kogte en hel del længere, da nogen mente dette ville
>være godt men nu blev det så stenhårdt og elendigt.

Du har nok kogt for meget af vandet væk.

Knud
--
My operat~1 system unders~1 long filena~1 , does yours?

Fra : Helle

Dato : 12-07-03 22:58

> Er din bradepande for stor? Den jeg brugte var vel ca. 20 * 30 og det
> gav en fin tykkelse på ca. 10-15 mm ved en fuld portion.
>
> Bruger du sådan en af de store kvadratiske pander?

Min bradepande er omkring 40*40.
Prøver med en mindre næste gang.

Mvh Helle

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 16-07-03 09:46

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> wrote in message

> 34 g. husblas (= 2 pakker)

2 pakker ?!

Er det i virkeligheden 2 blade??

Thore

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-07-03 09:56

Thore skrev:

> 2 pakker ?!
>
> Er det i virkeligheden 2 blade?

Den husblas jeg bruger, kommer i pakker a 17 g (10 blade) og har
påskriften "Ny bladstørrelse, men samme geleringsevne".

// Klaus

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 16-07-03 10:17

Således skrev "SmaRTrxxv" <thoreFJERN@DETTEsnaps.dk> i
dk.kultur.mad+drikke Wed, 16 Jul 2003 10:46:08 +0200:

>"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> wrote in message

>2 pakker ?!
>
>Er det i virkeligheden 2 blade??

2 pakker, dvs. 20 blade.

Knud
--
Someday I'll find that peer and reset his connection!

Fra : Ninna Sørensen

Dato : 15-07-03 14:19

> [...]
>
> Mine egen erfaring siger at kogetiden minimum skal overholdes, og at det
> skal koge - ikke bare småsimre. Ellers kan de endelige skumfiduser godt

Hej Dennis

Jeg har lige lavet en potion af disse dejlige skumfiduser, de er virkelig
gode. Men hvor længe kan de enlig holde sig?

/ Ninna

Fra : Kim Jensen

Dato : 13-07-03 05:30

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> __________________________________________________________________ Helle
> Nielsen ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me

Det er sikkert snyd men her er et par links til firmaer som sælger gør det
selv slik og bolsjer. Der har start pakker til bla skumfiduser.
Måske kan det bruges og måske kan det ikke.

http://www.urtegaarden.dk/default.asp?PageID=70

http://www.alle-tiders-bolcher.dk/ Gå ind i netbutikken og øverst er der et
"Kom inden for" skilt.

Her er opskriften fra det "søde liv" som var på besøg i tv2

http://kidchen.tv2.dk/opskrifter/index.php?id=199#

Kim