/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Olivenolie, lad os nørde lidt i olier
Fra : Carsten Riis


Dato : 09-07-03 20:07

Hej alle

Jeg var lige en tur i supermarkedet for købe noget olivenolie.

Hold da helt sommerferie, der er meget at vælge imellem.

Der er jo ekstra jomfruolivenolie, jomfruolivenolie og alm. olivenolie.

Jeg kender godt forskellen mellem de kategorier, men jeg undrer mig
over, at der i de enkelte kategorier er store prisforskelle.
Er kvaliteten så forskellig også indenfor den enkelte kategori eller er
prisforskellen alene reklamegejl og "nå, nu sætter vi prisen højt, så
tror folk, at kvaliteten også er derefter"-tankegang.

Hvilken olie bruger I andre derhjemme?
--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

 
 
Kathrine (09-07-2003)
Kommentar
Fra : Kathrine


Dato : 09-07-03 20:44

"Carsten Riis" skrev:

> Hvilken olie bruger I andre derhjemme?

Jeg ved ikke så meget om olier, men bruger ekstra jumfruolivenolie.
Jeg tager altid den på tilbud eller den billigste, da jeg ikke kan se,
hvorfor jeg skal betale mere for den samme vare.
Lidt ligesom dig, tror jeg



JHR (10-07-2003)
Kommentar
Fra : JHR


Dato : 10-07-03 01:26


"Kathrine" <katras@FJERN-DETTEofir.dk> skrev i en meddelelse
news:3f0c704a$0$32503$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Jeg ved ikke så meget om olier, men bruger ekstra jumfruolivenolie.
> Jeg tager altid den på tilbud eller den billigste, da jeg ikke kan se,
> hvorfor jeg skal betale mere for den samme vare.
> Lidt ligesom dig, tror jeg
>
>
Jeg syntes nu der er ret stor forskel på smagen af jomfruolivenolie, de
billigere er udemærkede til stegning, men til dressinger og lign. vil jeg
til enhver tid foretrække en god (læs:dyrere) Italiensk, eller
Californisk(!) Jomfruolivenolie.

Når du køber en rødvin med til 39,95 forventer du jo heller ikke den smager
ligesom en Chateau Latour 1982, vel? Og både olien og vinen er jo organiske
forbindelser hvis smag afhænger af sorter, jordbundsforhold, vejret,
forarbejdningsmetoder og meget andet...

Jeg fik først rigtig øjnene op for hvor stor forskel der er i smagen da jeg
deltog i en smagning af jomfruolivenolier hos en lille producent af denne
vare. Det lyder måske ikke særlig lækkert, men faktisk var det yderst
interessant at smage de forskellige olier, lidt som en vinsmagning.

Mvh
Jeppe.



Ukendt (09-07-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-07-03 22:01

> Hvilken olie bruger I andre derhjemme?

Ved godt det ikke er olivenolie.. Men.. Rapsolie er lige så godt, som
olivenolie til mange ting. Grunden til at der var så meget "hype" omkring
oliven, var at EU havde et for stort overskuds lager af olivenolie. Og
derfor kom frem med en kampagne, om at det var meget bedre. Så, køb
rapsolie. Det er lige så godt, og så er det tit dansk ;)

Jeg kommer evt. med relevante links imorgen...





Marianne (09-07-2003)
Kommentar
Fra : Marianne


Dato : 09-07-03 22:09

>
> Ved godt det ikke er olivenolie.. Men.. Rapsolie er lige så godt, som
> olivenolie til mange ting.

Mener du det?? Jeg købte en flaske raps-olie for et år siden og havde meget
bøvl med at få den brugt. Den var *e l e n d i g* til at stege i: spruttede
og sprøjtede til den helt store guldmedalje. For mit vedkommende er jeg gået
tilbage til olivenolien (som også smager bedre)

mvh
Marianne



Ukendt (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-07-03 20:14

> Jeg købte en flaske raps-olie for et år siden og havde meget
> bøvl med at få den brugt. Den var *e l e n d i g* til at stege i:
spruttede
> og sprøjtede til den helt store guldmedalje. For mit vedkommende er jeg
gået
> tilbage til olivenolien (som også smager bedre)

Tja, halv rapsolie, halv oma (eller what-ever) Har vi brugt her i huset i
ja.. Lang tid. Er også udemærket med dens nødde-agtige smag til en
olie-eddike dressing.



Hauge (13-07-2003)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 13-07-03 11:05

Hejsa

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> wrote in message
news:3f0c8464$0$97218$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Mener du det?? Jeg købte en flaske raps-olie for et år siden og havde
meget
> bøvl med at få den brugt. Den var *e l e n d i g* til at stege i:
spruttede

Du kan løse sprutteproblemet ved at drysse en lille smule hvedemel i olien
på panden.

> og sprøjtede til den helt store guldmedalje. For mit vedkommende er jeg
gået
> tilbage til olivenolien (som også smager bedre)

Olie skal ikke smage, det skal overføre varmen

Mvh Hauge



Rene' Hjorth (09-07-2003)
Kommentar
Fra : Rene' Hjorth


Dato : 09-07-03 22:28

["peet_dk" <peet at peet dot denmark> | Wed, 9 Jul 2003 23:01:22 +0200]

>Ved godt det ikke er olivenolie.. Men.. Rapsolie er lige så godt, som
>olivenolie til mange ting.

Ja, hvis du kigger på det rent ernæringsmæssigt (men i så fald er
macadamiaolie bedst).

Til gengæld smager rapsolie ofte fordærdeligt når du bruger det til at
stege i :(

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

-V- (09-07-2003)
Kommentar
Fra : -V-


Dato : 09-07-03 23:07

Rene' Hjorth wrote:
>> Ved godt det ikke er olivenolie.. Men.. Rapsolie er lige så godt, som
>> olivenolie til mange ting.
>
> Ja, hvis du kigger på det rent ernæringsmæssigt (men i så fald er
> macadamiaolie bedst).

Macadamiaolie mest ernæringsrigtigt? Link, please.




-V-



Rene' Hjorth (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Rene' Hjorth


Dato : 10-07-03 16:19

[-V- | Thu, 10 Jul 2003 00:07:11 +0200]

>Macadamiaolie mest ernæringsrigtigt? Link, please.

Jeg ved ikke hvor meget der findes på nettet, og vil altså ikke til at
scanne den rapport ind jeg har liggende hér...

http://www.macadamia.dk/sundhed.html kan du bla. læse lidt mere samt
http://www.macfarms.com/mfoil.html, men ellers er du velkommen til at
selv prøve at søge lidt i en søgemaskine? :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

-V- (11-07-2003)
Kommentar
Fra : -V-


Dato : 11-07-03 02:12

Rene' Hjorth wrote:
>> Macadamiaolie mest ernæringsrigtigt? Link, please.
>
> Jeg ved ikke hvor meget der findes på nettet, og vil altså ikke til at
> scanne den rapport ind jeg har liggende hér...

Rapport? Nu kildrer du min nysgerrighed. Fortæl, fortæl.

> På http://www.macadamia.dk/sundhed.html kan du bla. læse lidt mere
> samt på http://www.macfarms.com/mfoil.html, men ellers er du
> velkommen til at selv prøve at søge lidt i en søgemaskine? :)

Jeg burde selvfølgelig have googlet, og er selv en af dem som forsøger at
tale folk til det.
Det lyder som om du ikke er *helt* blank på området ( ), og jeg regnede
derfor med at du havde dine oplysninger fra en pålidelig kilde, og ikke bare
fra et producent-link, som min naturvidenskabelige uddannelse ikke stoler så
meget på.

Jeg tjekker dine links og søger lidt selv. Hvis du har en offentligtgjort
rapport om emnet, så må du da gerne lige liste et forfatternavn og en titel.
Jeg har adgang til både ALIS, DADS, Web of Science, AgroLine og diverse
artikeldatabaser, så bare hit med det...





-V-



Rene' Hjorth (16-07-2003)
Kommentar
Fra : Rene' Hjorth


Dato : 16-07-03 22:43

[-V- | Fri, 11 Jul 2003 03:11:43 +0200]

>Rapport? Nu kildrer du min nysgerrighed. Fortæl, fortæl.

Ja, det er dog ikke så meget. Det eneste jeg lige nu kan finde er en
sammenskrivning af resultatet, det er en sammenskrivning af flere
individuelle forskeres resultater.

Aktørene bag dette, der bl.a. mundede ud i et symposium holdt på
Honolulu på Hawaii med følgende deltagere:

Dr. Henry Ginsberg, Dr. Margo Denke, Dr. David McCarron, Dr. Elmer, Dr.
Brown, Mr. Wahida Karmally, Dr. Gary Fraser og Dr. Gene Spiller.

(ved dog ikke hvor meget det hjælper dig)

>Jeg har adgang til både ALIS, DADS, Web of Science, AgroLine og diverse
>artikeldatabaser, så bare hit med det...

Fedt :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

sune vuorela (10-07-2003)
Kommentar
Fra : sune vuorela


Dato : 10-07-03 21:14

En der kalder sig Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> skrev:

>Ja, hvis du kigger på det rent ernæringsmæssigt (men i så fald er
>macadamiaolie bedst).

HVor køber man det?

--
Sune

Rene' Hjorth (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Rene' Hjorth


Dato : 10-07-03 22:09

[sune vuorela | Thu, 10 Jul 2003 22:14:24 +0200]

>>Ja, hvis du kigger på det rent ernæringsmæssigt (men i så fald er
>>macadamiaolie bedst).
>HVor køber man det?

Hmmm; jeg ved det ikke :)

Jeg køber det selv engros, men har set det bl.a. i Magasin's Mad & Vin;
vil tro at Salling har det, og har også set det i Prima (så ISO *burde*
også).

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Peter Westh (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Peter Westh


Dato : 11-07-03 13:25

Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> wrote in message news:<0dlrgvsp6njb57nrlsk9io8e2p0mrtf70d@4ax.com>...
> [sune vuorela | Thu, 10 Jul 2003 22:14:24 +0200]
>
> >>Ja, hvis du kigger på det rent ernæringsmæssigt (men i så fald er
> >>macadamiaolie bedst).
> >HVor køber man det?
>
> Hmmm; jeg ved det ikke :)

De har - elelr har i hvert fald haft - macademiaolie i Irma.

/P

Rene' Hjorth (09-07-2003)
Kommentar
Fra : Rene' Hjorth


Dato : 09-07-03 22:09

[Carsten Riis | Wed, 09 Jul 2003 21:06:37 +0200]

>Hvilken olie bruger I andre derhjemme?

Jeg bruger en god olivenolie der kan tåle lidt varme, til at stege i
sammen med smør, samt diverse marinader og hvor jeg til det salte køkken
skal bruge lidt fedtstof.

Derudover har jeg en ultra lækker ekstra jomfruolivenolie til når det
skal bruges koldt, samt en ditto koldpresset (Bornholms) rapsolie til
det samme.

Til nogen former for asiatisk madlavning bruger jeg jordnøddeolie, og
til friturestegning bruger jeg en blanding af majsolie og
vindruekerneolie.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

-V- (09-07-2003)
Kommentar
Fra : -V-


Dato : 09-07-03 23:07

Rene' Hjorth wrote:
>> Hvilken olie bruger I andre derhjemme?
>
> Jeg bruger en god olivenolie der kan tåle lidt varme, til at stege i
> sammen med smør, samt diverse marinader og hvor jeg til det salte
> køkken skal bruge lidt fedtstof.
>
> Derudover har jeg en ultra lækker ekstra jomfruolivenolie til når det
> skal bruges koldt, samt en ditto koldpresset (Bornholms) rapsolie til
> det samme.
>
> Til nogen former for asiatisk madlavning bruger jeg jordnøddeolie, og
> til friturestegning bruger jeg en blanding af majsolie og
> vindruekerneolie.

Endelig et fornuftigt indlæg.

Hvilken olie?

Til hvad? Til salater og dressinger bruger jeg hvilken af mine 4-5
kvalitetsolivenolier, som jeg nu synes passer bedst. Måske endda en
hjemmelavet citronella.
Til stegning i kort tid, bruger jeg en blanding af smør og olivenolie.
Til asiatisk mad bruger jeg sesam- eller jordnøddeolie.

Til langtidsmarinering bruger jeg raps, eller vindruekerneolie.




-V-




Carsten Riis (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 10-07-03 00:00

-V- wrote:
>
> Til salater og dressinger bruger jeg hvilken af mine 4-5
> kvalitetsolivenolier, som jeg nu synes passer bedst. Måske endda en
> hjemmelavet citronella.

Ud fra hvilke kriterier vælger du /hvad der passer bedst/?
--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

-V- (10-07-2003)
Kommentar
Fra : -V-


Dato : 10-07-03 01:14

Carsten Riis wrote:
> -V- wrote:
>>
>> Til salater og dressinger bruger jeg hvilken af mine 4-5
>> kvalitetsolivenolier, som jeg nu synes passer bedst. Måske endda en
>> hjemmelavet citronella.
>
> Ud fra hvilke kriterier vælger du /hvad der passer bedst/?

Mine sensoriske evner og det emne, som olien skal bruges til/i.




-V-



Peter Weis (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 10-07-03 06:35


"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote:

> til friturestegning bruger jeg en blanding af majsolie og
> vindruekerneolie.

Øv ... udtrykket friturestegning er en af mine yndlingsaversioner. Det
må sågu' da hedde friturekogning eller, som i min moders gamle
kogebog, fedtkogning. Når fødeemnerne er helt neddyppede er det
kogning.
Undskyld dette irrationelle udbrud

Jeg foretrækker i øvrigt svinefedt til frituren.

mvh
Peter



Ole Larsen (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 10-07-03 07:49


"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev i en meddelelse
news:beiv6a$oih$3@sunsite.dk...
>
> Øv ... udtrykket friturestegning er en af mine yndlingsaversioner. Det
> må sågu' da hedde friturekogning eller, som i min moders gamle
> kogebog, fedtkogning. Når fødeemnerne er helt neddyppede er det
> kogning.
> Undskyld dette irrationelle udbrud
>
> Jeg foretrækker i øvrigt svinefedt til frituren.
>
> mvh
> Peter

Har altid opfattet forskellen som et spgsm om temp.
Opslag i Politikens "Vi laver mad" siger:
Kogning:
Varmebehandling i kogende væske eller damp.
Stegning:
V. stegning udsættes produkterne for stærk varme og under
bruningsprocessen.....
Man skelner mellem S. ved tør varme og S. ved fugtig varme.
S. metoder: Pand-, gryde-, ovn-, grill- og dyb-(friture-).

Og så vil jeg mene at man med "væske" mener vandig opløsning således at
"grydestegning", hvor man
bruner og derefter tilsætter en vis mgd. vand hedder kogning, et udtryk jeg
med undring ofte har hørt som
eks. Stegeben, dem koger jeg da - det giver en pragtfuld sovs.

--
Mvh,
Ole
Slet det, du ikke kommenterer og skriv dit indlæg under det citerede.
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html



Peter Weis (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 10-07-03 08:53


"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message
news:f18Pa.15603$Kb2.787014@news010.worldonline.dk...
> Og så vil jeg mene at man med "væske" mener vandig opløsning således
at
> "grydestegning", hvor man
> bruner og derefter tilsætter en vis mgd. vand hedder kogning, et
udtryk jeg
> med undring ofte har hørt som
> eks. Stegeben, dem koger jeg da - det giver en pragtfuld sovs.

Opfattelsen af væske som vandig opløsning mener jeg er for snæver. Fx
er sprit og benzin også væsker.
Jeg vil også kalde olie en væske. Men jeg er lidt i tvivl om opvarmet
svinefedt kvalificerer sig til betegnelsen.

Mht stegning, så er det rigtigt at varmen ofte er relativt høj. Men
vigtigst, så er fødeemnet ikke neddyppet i en væske.
Der hvor jeg, i denne sammenhæng, har mine tvivl, er ved stegning i
ovnen. Det burde vel hedde bagning. I gamle dage sendte man jo også
julegåsen til bageren.

Grunden til mit udbrud er at jeg synes betydningen af stegning har
ændret sig med tiden. Og dermed indrømmer jeg - indirekte - at jeg er
ved at være en gammel dreng.
Begrebet friturestegning blev opfundet da grillbarerne dukkede op.
Indtil da hed det frituekogning eller, som i min mors 50 år gamle
kogebog, fedtkogning.
Men på en grill der steger man, derfor også på en grillbar. Også selv
om man ikke gør det, når man koger pommes frites og panerede
fiskefileter i Palmin.

mvh
Peter

PS. Jeg bager mine stegeben.



Ole Larsen (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 10-07-03 10:15


"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev i en meddelelse
news:bej7br$igi$1@sunsite.dk...
>
> "Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message
> news:f18Pa.15603$Kb2.787014@news010.worldonline.dk...
> > Og så vil jeg mene at man med "væske" mener vandig opløsning således
> at
> > "grydestegning", hvor man
> > bruner og derefter tilsætter en vis mgd. vand hedder kogning, et
> udtryk jeg
> > med undring ofte har hørt som
> > eks. Stegeben, dem koger jeg da - det giver en pragtfuld sovs.
>
> Opfattelsen af væske som vandig opløsning mener jeg er for snæver. Fx
> er sprit og benzin også væsker.

Hov, hov, vi taler madlavning/kogning/stegning, ikke evt. hvad murere
afsyrer med


> Mht stegning, så er det rigtigt at varmen ofte er relativt høj. Men
> vigtigst, så er fødeemnet ikke neddyppet i en væske.

Dyb-/friturestegning

> Der hvor jeg, i denne sammenhæng, har mine tvivl, er ved stegning i
> ovnen. Det burde vel hedde bagning. I gamle dage sendte man jo også
> julegåsen til bageren.

Og hvis nu bageren var konditor, hvad skulle det så hedde?

Og hos Ingeborg Møller, 1909, hedder det "ovnstegning
------- Ingeborg Suhr, 1945----------------------------
--------Helene Hjul, 1939--------stegning i ovn

> Begrebet friturestegning blev opfundet da grillbarerne dukkede op.

Ok, udtrykket er meget ældre

> Indtil da hed det frituekogning eller, som i min mors 50 år gamle
> kogebog, fedtkogning.

Tror du husker forkert. Klejner koger man, men ellers..

> mvh
> Peter

Mvh
Ole


Rene' Hjorth (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Rene' Hjorth


Dato : 10-07-03 16:24

[Peter Weis | Thu, 10 Jul 2003 07:34:41 +0200]

>Øv ... udtrykket friturestegning er en af mine yndlingsaversioner. Det
>må sågu' da hedde friturekogning eller, som i min moders gamle
>kogebog, fedtkogning. Når fødeemnerne er helt neddyppede er det
>kogning.

Det kan jeg sagtens tilslutte mig :)

>Undskyld dette irrationelle udbrud

Bestemt ikke, men så må du også accepterer at jeg har samme holdning til
begrebet "kogebog"; det må sgu' da hedde "madtilberedningsbøger" eller
den mere korte og mundrette "madbog". :)

>Jeg foretrækker i øvrigt svinefedt til frituren.

Svinefedt ER godt at friturest... friturekoge mad i, men ved diverse
søde ting synes jeg at smagen nogen gange falder lidt igennem, men
ellers har du ganske ret...

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Simon Nejmann (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Simon Nejmann


Dato : 10-07-03 21:13

On Thu, 10 Jul 2003 07:34:41 +0200, "Peter Weis" <p.weis@email.dk>
wrote:

>Øv ... udtrykket friturestegning er en af mine yndlingsaversioner. Det
>må sågu' da hedde friturekogning eller, som i min moders gamle
>kogebog, fedtkogning. Når fødeemnerne er helt neddyppede er det
>kogning.

Nu får jeg også lyst til at blande mig i koge/stege diskusionen, så af
mangel på bedre sted hopper jeg ind her :)

Jeg kender ikke nogen danske ordbøger på nettet, men jeg har prøvet at
slå boil/fry op hos http://dictionary.reference.com/.

Resultater:
http://dictionary.reference.com/search?q=fry
http://dictionary.reference.com/search?q=boil

Her ser det ud til at man koger noget, så snart man smider det i en
væske, der er varmet op til væskens kogepunkt.
På den anden side er det at stege: "To cook over direct heat in hot
oil or fat." Altså et tilberede noget over direkte varme i varm olie
eller fedt.

Så lidt forsimplet: Kogende væske = kogning, varm olie eller fedt =
stegning.
Problemet her er, at de to definitioner her jo overlapper hvis man
smider sin mad i kogende olie...

Så jeg vil personligt mene at det hele stammer fra, at vores sprog
ikke er 100% præcist og at mange ting kan siges på flere måder.
Personligt vil jeg derfor vælge at sige det jeg syntes ligger bedst i
munden, lidt ligesom jeg f.eks. også siger "harddisk" i stedet for
"fastpladelager", selv om det sidste nok er mere korrekt dansk.

Derfor vil jeg også blive ved med at sige friturestegning, også selvom
jeg modsiger mig selv ved at hævde at mine klejner bliver kogt.
Madbogen bliver heller ikke afsat her, heller ikke selvom ordet
kogebog er dumt, da ingen, med vilje, ville finde på at smide en sådan
bog i en kogende væske.

De logiske navne er ikke altid de bedste... Og det er ikke altid de
bedste navne der kommer til at blive brugt. :)

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Ib (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Ib


Dato : 10-07-03 06:44

Hej Carsten...

Ét er stegning, noget andet dressinger (med den rigtige olie, er olien i sig
selv en yummie dressing)

Jeg fandt på en tur til Tallinn over denne olivenolie i en vinkælder
www.laudemio.it , købte en årgang 2001 fra Marchesi De Frescobaldi (også
kendt for deres gode vine)
Den var dyr, meget dyr endda - ca. 225 dkr for en 1/2 liter!
Men der ER forskel, en KÆMPE forskel...
Jeg bruger kun min årgangsolie til salater og tapas, og den er meget drøj i
brug - det vil naturligvis være en idioti at bruge en sådan olie til at
stege forårsruller i ;)

Og er nøjagtig som JHR skriver, pris og kvalitet hænger sammen - nøjagtig
som den gør når man snakker vin.
Er jo de samme forhold der spiller ind ved producering af olivenolie, som
ved vinproducering.

Så jeg kan kun anbefale at man har en dyrere olie stående, til når det skal
være ekstra lækkert ;)
Ligesom man har dyrere vine liggende, til disse særlige aftener... :))




Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message
news:3F0C67BD.428E55DC@carben.dk...
> Hej alle
>
> Jeg var lige en tur i supermarkedet for købe noget olivenolie.
>
> Hold da helt sommerferie, der er meget at vælge imellem.
>
> Der er jo ekstra jomfruolivenolie, jomfruolivenolie og alm. olivenolie.
>
> Jeg kender godt forskellen mellem de kategorier, men jeg undrer mig
> over, at der i de enkelte kategorier er store prisforskelle.
> Er kvaliteten så forskellig også indenfor den enkelte kategori eller er
> prisforskellen alene reklamegejl og "nå, nu sætter vi prisen højt, så
> tror folk, at kvaliteten også er derefter"-tankegang.
>
> Hvilken olie bruger I andre derhjemme?
> --
> Med venlig hilsen Carsten Riis
> Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
> http://www.bloddonor.dk



Erling Hansen (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 11-07-03 20:26

Ib <kjaergaard@inbound.dk> wrote:

> Hej Carsten...
>
> Ét er stegning, noget andet dressinger (med den rigtige olie, er olien i sig
> selv en yummie dressing)
>
> Jeg fandt på en tur til Tallinn over denne olivenolie i en vinkælder
> www.laudemio.it , købte en årgang 2001 fra Marchesi De Frescobaldi (også
> kendt for deres gode vine)
> Den var dyr, meget dyr endda - ca. 225 dkr for en 1/2 liter!
> Men der ER forskel, en KÆMPE forskel...
> Jeg bruger kun min årgangsolie til salater og tapas, og den er meget drøj i
> brug - det vil naturligvis være en idioti at bruge en sådan olie til at
> stege forårsruller i ;)
>
> Og er nøjagtig som JHR skriver, pris og kvalitet hænger sammen - nøjagtig
> som den gør når man snakker vin.
> Er jo de samme forhold der spiller ind ved producering af olivenolie, som
> ved vinproducering.
>
> Så jeg kan kun anbefale at man har en dyrere olie stående, til når det skal
> være ekstra lækkert ;)
> Ligesom man har dyrere vine liggende, til disse særlige aftener... :))
>
>
>
>
> Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message
> news:3F0C67BD.428E55DC@carben.dk...
> > Hej alle
> >
> > Jeg var lige en tur i supermarkedet for købe noget olivenolie.
> >
> > Hold da helt sommerferie, der er meget at vælge imellem.
> >
> > Der er jo ekstra jomfruolivenolie, jomfruolivenolie og alm. olivenolie.
> >
> > Jeg kender godt forskellen mellem de kategorier, men jeg undrer mig
> > over, at der i de enkelte kategorier er store prisforskelle.
> > Er kvaliteten så forskellig også indenfor den enkelte kategori eller er
> > prisforskellen alene reklamegejl og "nå, nu sætter vi prisen højt, så
> > tror folk, at kvaliteten også er derefter"-tankegang.
> >
> > Hvilken olie bruger I andre derhjemme?
> > --
> > Med venlig hilsen Carsten Riis
> > Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
> > http://www.bloddonor.dk

Mange steder i mellemøsten og i Italien ligger der små, private
olie-presserier, hvor man kan få det første, ufiltrerede, kolde pres.
Det koster, selvfølgelig, men til en god salat? Ummmmmm.
Trist der ikke ligger sådanne steder indenfor rækkevidde.
mvh
Erling

--
Med venlig hilsen Erling Hansen

http://www.erlinghansen.dk/

Ole Stigaard (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Ole Stigaard


Dato : 10-07-03 10:53



>
> Hvilken olie bruger I andre derhjemme?


I mange år var det Nettos billige olivenolie - for olivenolie skulle det jo
være...
Så tog vi på ferie i Italien og smagte på olie (vi fik 6-7 forskellige
skænket op i små glas og så skulle vi bare smage... Først kunne vi næsten
ikke få os til det, men efter den første smagsprøve opdager man, at god
olivenolie kan drikkes!) og nu kan jeg skrive under på, at olivenolie er den
bedste olie man kan få. Siden dengang tager vi hver sommer forbi "vores"
oliemølle i Umbrien og køber så meget olie med hjem, som vi kan have i vores
rygsæk. Når den sidste dråbe er brugt, prøver vi så hurtig som mulig at
vende tilbage!

Ellers kan jeg kun tilslutte mig: det er oftes et spørgsmål hvad man skal
bruge olien til. I salaten kommer der den gode italienske, til wokmad bruges
en nøddeolie, til marinade forskelligt, alt efter hvilken smag man vil have
frem, til stegning af pandekager smør,...

Mvh, Christina

ps. her i weekenden skal vi faktisk hente en ny forsyning, jeg glæder mig!



Thomas Wesley Hinton (12-07-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Wesley Hinton


Dato : 12-07-03 12:41


"Ole Stigaard" <sunsite-ole@stigaard.net.invalid> skrev i en meddelelse
news:bejd19$ep$1@sunsite.dk...

> olivenolie kan drikkes!

Ja, men ikke for meget.

Kender en som kender en der drak 1 liter fordi han havde hørt at det skulle
få nyre sten til at "smutte igennem", han fik problemer med sin lever.



Lars Berg (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Lars Berg


Dato : 10-07-03 20:17

>Hvilken olie bruger I andre derhjemme?

Lige den tråd jeg har ventet på

Er ved at løbe tør for OlivenOlie og skal derfor har købt en ny til at
lave dressinger af.

Kiggede lidt i føtex, men de har 100 forskellige eller sådan noget.

Er det ikke en kender der kan anbefale en rigtig god olivenolie til
dressinger, der kan fås i føtex eller kvickly ?

Det tager mig et lille års tid at bruge sådan en op, så når jeg er
nået igennem alle olierne dernede, kan jeg nok ikke længere huske
hvordan den første smagte .-|

connie-toft (10-07-2003)
Kommentar
Fra : connie-toft


Dato : 10-07-03 21:10

Hvor blev navnene på de gode olivenolieer af????
og hvor køber man dem????

Jeg har desværre et svagt punkt med olivenolie!!!
Hvad er skønnere end et godt stykke italiensk brød, groft salt og masser af
god olivenolie????? MUMS

Så kom lige med nogle navne!!

Connie

--



Ib (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Ib


Dato : 10-07-03 21:24

Jeg nævnte www.laudemio.it

Og olien fra Contessa Pasolini Dall'Onda kan købes for kr 149,00 hos
www.verasvine.dk

Jeg kender dog kun selv Laudemio-olien fra Marchesi De Frescobaldi.
Men olierne fra de forskellige huse er jo lavet udfra det samme sæt regler,
så tror ikke kvaliteten fejler noget ;)


"connie-toft" <connie-toft@mail.tele.dk> wrote in message
news:bekh5v$aoa$1@sunsite.dk...
> Hvor blev navnene på de gode olivenolieer af????
> og hvor køber man dem????
>
> Jeg har desværre et svagt punkt med olivenolie!!!
> Hvad er skønnere end et godt stykke italiensk brød, groft salt og masser
af
> god olivenolie????? MUMS
>
> Så kom lige med nogle navne!!
>
> Connie
>
> --
>
>



Ib (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Ib


Dato : 10-07-03 21:30

Olien fra Marchesi De Frescobaldi har jeg kun kunne finde på en amerikansk
side...
http://www.farawayfoods.com/laudemio.html

Men prøv evt at gå i vinbutikker og spørg...

Go' jagt

"connie-toft" <connie-toft@mail.tele.dk> wrote in message
news:bekh5v$aoa$1@sunsite.dk...
> Hvor blev navnene på de gode olivenolieer af????
> og hvor køber man dem????
>
> Jeg har desværre et svagt punkt med olivenolie!!!
> Hvad er skønnere end et godt stykke italiensk brød, groft salt og masser
af
> god olivenolie????? MUMS
>
> Så kom lige med nogle navne!!
>
> Connie
>
> --
>
>



Lene (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Lene


Dato : 10-07-03 21:50


> Hvad er skønnere end et godt stykke italiensk brød, groft salt og masser
af
> god olivenolie????? MUMS
>
> Så kom lige med nogle navne!!
>
> Connie

Hej
I den prismæssigt fornuftige ende findes De Cecco, som bl.a. fås i Irma. Man
kan spare en del ved at købe det i en tre-liters dunk. Når den er på tilbud
koster den 150 kr - altså 25 kr. pr. halvliter. Ellers koster en halv liter
ca. 50 kr.
Mvh
Casper



Klaus Alexander Seis~ (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 10-07-03 23:30

Lene skrev:

> I den prismæssigt fornuftige ende findes De Cecco, som [...]

Jeg blev lidt skuffet da jeg købte en 3-litersdunk med De Cecco i
Irma - den smagte ikke nær så godt som jeg havde troet. Men jeg
bruger forholdsvis megen olie i min madlaving, så de 3 liter fik
hurtigt ben at gå på.

Mens jeg ventede på at en anden olivenolie skulle komme på tilbud
i 3-litersdunke, købte jeg en liter Santagata (i SuperBrugsen) til
ca. 60 kr. Den smager pragtfuldt!

I tirsdags købte jeg så 3 liter Costa Paradiso på tilbud til 100 kr
(nedsat 75 kr), og jeg håber at jeg husker rigtigt at det er den
samme som jeg købte før De Cecco'en. Nu får vi se.


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Carsten Riis (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 11-07-03 09:10

Klaus Alexander Seistrup wrote:
>
> Lene skrev:
>
> > I den prismæssigt fornuftige ende findes De Cecco, som [...]
>
> Jeg blev lidt skuffet da jeg købte en 3-litersdunk med De Cecco i
> Irma - den smagte ikke nær så godt som jeg havde troet. Men jeg
> bruger forholdsvis megen olie i min madlaving, så de 3 liter fik
> hurtigt ben at gå på.

Hvad laver du med overskydende olie? Hælder i håndvasken eller hvad?




--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Klaus Alexander Seis~ (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 11-07-03 10:00

Carsten Riis skrev:

> Hvad laver du med overskydende olie? Hælder i håndvasken
> eller hvad?

Jeg har ikke så megen overskydende olie. Hvis jeg steger i oliven-
olie, putter jeg gerne nogle ituskårne blommetomater på panden bag-
efter, og får derved en pragtfuld pandesovs ud af det. Og den olie
jeg ikke bruger til at stege i, kommer i salatdressing og shakes.


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Heidi (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Heidi


Dato : 11-07-03 10:22

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Jeg har ikke så megen overskydende olie. Hvis jeg steger i oliven-
> olie, putter jeg gerne nogle ituskårne blommetomater på panden bag-
> efter, og får derved en pragtfuld pandesovs ud af det.

Med vores blommetomatplante på altanen i tankerne kunne jeg
da godt tænke mig at vide om du putter andet i denne sovs, eller
om det bare er olie og tomater?
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!
"Time is fun when you're having flies" - Kermit


Klaus Alexander Seis~ (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 11-07-03 10:41

Heidi skrev:

> Med vores blommetomatplante på altanen i tankerne kunne jeg
> da godt tænke mig at vide om du putter andet i denne sovs,
> eller om det bare er olie og tomater?

Olie, tomater, Worcestershire Sauce og evt. chili. Smag til
med salt.

Man steger bare de ituskårede tomater i olien til de splatter
ud. Dernæst krydres med engelsk sovs, chili og salt.


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Heidi (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Heidi


Dato : 11-07-03 11:14

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Heidi skrev:
>
>> Med vores blommetomatplante på altanen i tankerne kunne jeg
>> da godt tænke mig at vide om du putter andet i denne sovs,
>> eller om det bare er olie og tomater?
>
> Olie, tomater, Worcestershire Sauce og evt. chili. Smag til
> med salt.
>
> Man steger bare de ituskårede tomater i olien til de splatter
> ud. Dernæst krydres med engelsk sovs, chili og salt.

Tak for det.
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!
"Time is fun when you're having flies" - Kermit


connie-toft (11-07-2003)
Kommentar
Fra : connie-toft


Dato : 11-07-03 17:20

Tak for svarerne. Vil prøve at søge lidt i forskellige vinbutikker.Har
prøvet en fra en sådan, smagte kanon, men kan desværre ikke huske navnet,
var lidt dyr, ca 125,- kr for 1/2 litter, men alle pengene værd!

Det med tomaterne skal prøves!!Man bliver helt sulten!!


--
Connie
"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
news:bem2lo$6kdj9$1@ID-64059.news.uni-berlin.de...
> Klaus Alexander Seistrup wrote:
> > Heidi skrev:
> >
> >> Med vores blommetomatplante på altanen i tankerne kunne jeg
> >> da godt tænke mig at vide om du putter andet i denne sovs,
> >> eller om det bare er olie og tomater?
> >
> > Olie, tomater, Worcestershire Sauce og evt. chili. Smag til
> > med salt.
> >
> > Man steger bare de ituskårede tomater i olien til de splatter
> > ud. Dernæst krydres med engelsk sovs, chili og salt.
>
> Tak for det.
> --
> Mvh. Heidi
> Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!
> "Time is fun when you're having flies" - Kermit
>



Erling Hansen (12-07-2003)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 12-07-03 10:15

connie-toft <connie-toft@mail.tele.dk> wrote:

> Hvor blev navnene på de gode olivenolieer af????
> og hvor køber man dem????
>
> Jeg har desværre et svagt punkt med olivenolie!!!
> Hvad er skønnere end et godt stykke italiensk brød, groft salt og masser af
> god olivenolie????? MUMS
>
> Så kom lige med nogle navne!!
>
> Connie

En lige så skøn snack til at afløse chips, chokolade og andet:
Soltørrede tomater lægges i en marinade af halv Balsamico og halvt super
olivenolie. Efter en dags tid tages de op og 'nulres' til de er helt
bløde, og ligger så i marinaden en dags tid eller to mere. Et
syltetøjsglas er smart, så man kan ryste det hver gang man går forbi.
Olie og balsamico blander ikke rigtigt.

--
Med venlig hilsen Erling Hansen

http://www.erlinghansen.dk/

Thomas Wesley Hinton (12-07-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Wesley Hinton


Dato : 12-07-03 12:35


"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
news:3F0C67BD.428E55DC@carben.dk...
>
> Jeg kender godt forskellen mellem de kategorier, men jeg undrer mig
> over, at der i de enkelte kategorier er store prisforskelle.
> Er kvaliteten så forskellig også indenfor den enkelte kategori

Ja! :)

>
> Hvilken olie bruger I andre derhjemme?

Jeg bruegr den billigste ekstra jomfru til stegning, og til pasta salat og
lignende køber jeg en kraftig Italiensk. Nogle gange er de benævnt "Dipping
oil".

Der er enorm forskel, fra uspiseligt til vidunderligt.



Splinten (13-07-2003)
Kommentar
Fra : Splinten


Dato : 13-07-03 09:46

"Thomas Wesley Hinton" <wesley@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:EoSPa.17165$Kb2.888363@news010.worldonline.dk...
>
> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
> news:3F0C67BD.428E55DC@carben.dk...
> > Hvilken olie bruger I andre derhjemme?
>
> Jeg bruegr den billigste ekstra jomfru til stegning, og til pasta salat og

Det er ikke godt at stege i olivenolie da den ikke kan tåle så høje
varmegrader som anden olie.

> lignende køber jeg en kraftig Italiensk. Nogle gange er de benævnt
"Dipping
> oil".
>
> Der er enorm forskel, fra uspiseligt til vidunderligt.

Det handler også om snobberi og leflen for det italienske.
Aldis jomfruolibenolie til 21,50 for 750 ml er fortræffelig og smager
pragtfuldt.

splinten



Svend Andersen (13-07-2003)
Kommentar
Fra : Svend Andersen


Dato : 13-07-03 10:25

"Splinten" <nomail@sorry.com> writes:
>Aldis jomfruolibenolie til 21,50 for 750 ml er fortræffelig og smager
>pragtfuldt.

Den er god - det har du ret i.

hilsen Svend A


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste