ismaskine :-)
Fra : RJ

Dato : 08-07-03 23:45

JUBII .. jeg har i dag fået en ismaskine i gave - dejligt.. men er der nogen
som ligger inde med opskrifter på lowcarb og fedtfattig is? Ja begge dele på
samme tid..

pft.

Rikke

Fra : Krabsen

Dato : 09-07-03 06:53

Jg ved ikke, hvad lowcarb er - lyder som en amerikansk kvægrace - men
fedfattig - Let nok:

ca. ½ liter frugt (f.eks. jordbær, hindbær, ribs, blandet efter smag.
Jordbær/Solbær er ret godt) blendes og smages til med sødemiddel - det være
sig sukker eller kunstig, det gør ingen forskel.

ca. 1 dl ylette eller A38 1,5% blandes i.

til slut piskes 1-2 pasteruiserede æggehvider stive og vendes i. Nu minder
det mest om 'guf' fra isboden..

Det hele kommer i maskinen og spises med fryd en lille time senere.

Et andet forslag: Kærnemælkskoldskål + ylette.

...yletten er med til at give konsistens uden at tilføre særlig meget fedt.

mikh
Krabsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-07-03 07:45

Krabsen wrote:
> Jg ved ikke, hvad lowcarb er - lyder som en amerikansk kvægrace -

lowcarb står for low carbohydrates hvilket igen står for lavt kulhydrat....
altså er der tale om is der både er fedtfattigt og kulhydratfattigt....
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : N/A

Dato : 09-07-03 22:44

Fra : RJ

Dato : 09-07-03 22:44

Hej Rene

Mad som både er lowcarb og fedtfattig smager skam glimrende .. og er den
eneste måde jeg kan tabe mig på.. det er blot et spørgsmål om at være
opfindsom

- og er jeg ikke lige mht. is, som jeg kan spise store mængder af men meget
sjældent gør da jeg ikke før har haft gejsten til at lave det selv.

Jeg formoder at løsningen så må være frugt, skummetmælk (måske fromaige
frais?), æggehvider, mørk chokolade og vanilie stænger samt så lidt sukker
som muligt?
Kunstigt sukker dur ikke.

Rikke

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 10-07-03 16:11

[RJ | Wed, 9 Jul 2003 23:44:24 +0200]

>Mad som både er lowcarb og fedtfattig smager skam glimrende .. og er den
>eneste måde jeg kan tabe mig på.. det er blot et spørgsmål om at være
>opfindsom

Naturligvis; det var også lidt min fejl, da jeg simpelthen havde overset
at du også var på "lowfat".

>- og er jeg ikke lige mht. is, som jeg kan spise store mængder af men meget
>sjældent gør da jeg ikke før har haft gejsten til at lave det selv.

Så er det dejligt at du har fået gejsten igen :) Men en ismaskine kan
hjælpe en del dér; det er for dejligt at rende rundt og se hvordan isen
skifter konsistens fra minut til minut :)

>Jeg formoder at løsningen så må være frugt, skummetmælk (måske fromaige
>frais?), æggehvider, mørk chokolade og vanilie stænger samt så lidt sukker
>som muligt? Kunstigt sukker dur ikke.

Pas på med frugt og skummetmælk, da begge dele indeholder relativt meget
sukker (altså i forhold til hvad der bruges) - fromage frais er nok
bedre, da det tilfører en del flere proteiner og en bedre konsistens end
mælken.

Er det alle former for kunstige sødemilder du ikke vil have i kroppen,
eller er det kun nogle? (jeg fornægter ikke din holdning; er blot
nysgerrig).

Personligt har jeg (kunstige) sødemidler jeg ikke vil røre, sødemidler
jeg vil kun vil ha' lidt af og sødemidler der generelt er helt OK (men
jeg er også lidt religiøs dér).

Jeg glemte sidst at foreslå Fun Light som smagsforstærker & sødemiddel i
en sorbet med lidt frugt - men ser nu at når du ikke vil have kunstige
sødmidler, er det næppe relevant.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 09-07-03 10:39

"RJ" <softlips_sugarbabyremovethis@yahoo.com> wrote in message news:<3f0b4990$0$9502$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net>...
> [...]
> som ligger inde med opskrifter på lowcarb og fedtfattig is? Ja begge dele på

Hvad med http://opskrifter.heede.dk/opskrifter/

MVH

Peter

Fra : RJ

Dato : 09-07-03 13:35

Tak for forslagene

Jeg må vist igang med at ekspeimentere

Rikke

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 09-07-03 15:33

[RJ | Wed, 9 Jul 2003 00:45:03 +0200]

>JUBII .. jeg har i dag fået en ismaskine i gave - dejligt.. men er der nogen
>som ligger inde med opskrifter på lowcarb og fedtfattig is? Ja begge dele på
>samme tid..

Det lyder ikke så nemt; men du må kigge på at anvende ingredienser med
flere proteiner (typisk æg og evt. proteinpulver) og så anvende et
sødemiddel der også indeholder et ordentligt fyldstof (f.eks. Atwel og
Perfect Fit).

Men hvis du skærer både fedt og kulhydrater væk, er der ikke meget
tilbage der er sjovt? :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : RJ

Dato : 09-07-03 22:48

> [...]
> Perfect Fit).
>
> Men hvis du skærer både fedt og kulhydrater væk, er der ikke meget

HÆHÆ fik vist svaret dig ovenover, inden jeg læste her - og hmm ja kan godt
være jeg bliver nødt til at investere i atwel igen - selv om jeg helst vil
undgå kunstigt sukker

Nogen erfaring med vanilie ekstrakt?

Rikke

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 10-07-03 16:14

[RJ | Wed, 9 Jul 2003 23:48:21 +0200]

>HÆHÆ fik vist svaret dig ovenover, inden jeg læste her - og hmm ja kan godt
>være jeg bliver nødt til at investere i atwel igen - selv om jeg helst vil
>undgå kunstigt sukker

Ok, men hvis det er "mængden" af hvad der er kunstigt, anbefaler jeg
gerne flydende Sød (Der er en vandopløsningen med cyklamat og en anelse
sakkarin). Cyklamat er nemlig et godt kunstigt sødemiddel.

>Nogen erfaring med vanilie ekstrakt?

Den ægte vare? Kun gode erfaringer, men jeg har kun brugt det for sjov
- jeg er vanillenarkoman og vanillefanatiker; så en ekstrakt kan ikke
erstatte fornøjelsen ved god tahitti- eller bourbon vanille.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk