6 Øl
Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 05-07-03 21:30

Min sædvanlige lørdagsindkøbstur i ISO tog en uventet drejning, da jeg ved
indgangen blev opslugt af en øludstilling. Der var ingen paniske sælgere der
skreg "vil du smage? vil du smage? vil du smage?", da jeg i så fald hurtigt
havde forladt området. Til gengæld var der et stort udvalg af udenlandske
ølmærker.

Jeg smed nogle stykker i kurven, mest nogle velkendte mærker, som jeg dog
for en stor dels vedkommende ikke havde smagt før. Jeg tog følgende med:

Millers Genuine Draft
Pilsner Urquell
Sol Beer
Corona
Budejovický Budvar
Franziskaner Hefe-Weissbier

De fik et par timer i køleren, Creedence Clearwater Revival på højttalerne
som opvarmning, lidt research, og jeg var klar.

Jeg valgte at starte i USA med den velkendte Miller, tage til Mexico, over
Atlanten til Tyskland og slutte i Tjekkiet med den velkendte Pilsner
Urquell. Her er et ultrakort review af hver øl.

Miller Genuine Draft:
Miller Brewing Company, Milwaukee, Wisconsin
Typisk amerikansk øl; Meget let fordøjelig øl tiltrods for de 4,7% den er
opgivet til at have, måske fordi den "Contains no additives or
preservatives", som der står på etiketten.

Særdeles letdrikkelig, og oplagt hvis man blot skal have en pind i øret uden
at føle sig tung i maven eller klam i halsen. Men igen, det er amerikansk og
fra det næststørste bryggeri - ikke den store oplevelse at hente, og kun
marginalt bedre end Budweiser.

Sol Beer
Moctezuma Brewing Company, Mexico
De 4,5% glider næsten ligeså let ned som Miller, dog er den en lille smule
mere besk i eftersmagen. Øllen er som sådan ganske behagelig, men ved
indtagelse af større mængder vil jeg fraråde den - den er simpelthen for
tynd til at det giver nogen synderlig oplevelse.

En nogenlunde øl, som dog ikke skiller sig mærkbart ud fra andre mexicanske
og amerikanske mainstream øl.

Corona Extra:
Cerveceria Modelo, Mexico
Kvalmende mexicansk øl, med en enddog særdeles sur eftersmag, især i
betragtning af at øllen kun yder 4,5%. Nogen kan godt lide eftersmagen, og
den er muligvis også bedre hvis man får den serveret på fad med en citron-
eller limeskive på kanten.

Jeg forstår ikke helt hvorfor denne øl har vist sig at være så populær?
Markedsføring, er mit bedste bud. Personligt synes jeg øllen var en kedelig
oplevelse - ingen smag når man drikker, kun den ubekvemme eftersmag.

Franziskaner Hefe-Weissbier
Spaten-Franziskaner-Bräu, Tyskland
Kraftfuld og sød er de første ting jeg tænker på, når jeg drikker af denne
5,0% bryg. En af de ældste weiss-bier, og øl i det hele taget, i verdenen.
Meget rund i smagen, og efterlader en behagelig eftersmag af hvede.

En meget fornuftig øl, som dog muligvis vil blive lidt for sød i længden,
men særdeles drikkeværdig. Slår Tuborg Classic Hvede umiddelbart, omend jeg
tror man kan indtage flere Tuborg end Franziskanere, uden at få problem med
sit waterpas dagen efter.

Pilsner Urquell
Pilsner Urquell, Pilsen, Tjekkiet
Den klassiske tjekkiske øl, som de seneste år er blevet meget populær i
Vesteuropa. Jeg erindrer at jeg i '98 fik overtalt min far til at vi skulle
tage to kasser med i bilen på vej hjem fra Tjekkiet. Lidt mere mørk/gylden
end mange andre pilsnere, hvilket blot gør den lidt mere intens.

Med 4,4% er denne øl den letteste i denne test, og da den samtidigt er
rimelig sød (lidt vanille?) og en meget kort eftersmag er den oplagt for den
uerfarne øldrikker. Personligt nyder jeg den i små mængder, men den kan også
nydes i større mængder på sommeraftener.

Budejovický Budvar
Med 5% placerer denne øl sig på linie med fraziskaneren, men virker dog
noget mere tynd i det, muligvis pga. det amerikanske tilhørsforhold, og det
at det er en lager i stedet for weissbier, naturligvis. Øllen er særdeles
letdrikkelig, virker let, og har en eftersmag der ligner en almindelig
Carlsberg Hof.

Umiddelbart virker øllen særdeles tiltalende, da den rammer en fin sur/sød
linie, er nem at indtage, og samtidigt ligger blidt i halsen. Dem kan man
godt klare nogen flere af, så det må blive enden på dette indslag.

--
Anders Vind Ebbesen
"I would personally hate to provide our regular home users with /29"

Fra : Anders Houmark

Dato : 05-07-03 22:08

Anders Vind Ebbesen wrote:

> Millers Genuine Draft
> Pilsner Urquell
> Sol Beer
> Corona
> Budejovický Budvar
> Franziskaner Hefe-Weissbier

Hej Anders, og tak for en fin gennemgang af ovenstående 6 øl.. Ærgeligt at
de ikke sælger sådan noget i det supermarked jeg besøger når jeg handler
ind.. Og det er trods alt den største Kvickly i Danmark, uden at være en
Kvickly Extra (siger de ansatte :).. Er man heldig står der lige 6-8
"eksotiske" øl på en hylde i 2 meters højre, gemt lidt af vejen :-/

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Padmé Amidala

Dato : 06-07-03 01:54

> [...]
> at det er en lager i stedet for weissbier, naturligvis. Øllen er særdeles
> letdrikkelig, virker let, og har en eftersmag der ligner en almindelig

Øhh, så vidt jeg husker, er det vist den originale Bud, hvor amerikanerne så
ud fra den har lavet efterligningen Budweiser? Er det forkert erindret?

VH
Padmé Amidala

Fra : Peter Weis

Dato : 05-07-03 23:29

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> wrote in message

> [...]
> uerfarne øldrikker. Personligt nyder jeg den i små mængder, men den
kan også
> nydes i større mængder på sommeraftener.

Det er mit indtryk at Piksner Urquell er blevet gjort mere
international og drikkelig i sin smag i de seneste år. Måske hænger
det sammen med at de er overtaet af den store SAB koncern.
Da jeg besøgtebryggeriet for 1½ år siden så vi da også et topmoderne
bryggeri, uden gammeldags romantik og variation.

mvh
Peter

Fra : Jette

Dato : 06-07-03 09:15

> [...]
> den er muligvis også bedre hvis man får den serveret på fad med en citron-

Det er efter min mening ofte klimaet, der er afgørende for, hvilke øl der
smager godt. Befinder man sig i Mexico med 30 grader i skyggen og høj
luftfugtighed, er der ikke noget bedre end en kold Corona med rigelige
mængder frisk lime. Simpelthen fordi den virker frisk og læskende. På sådan
et sted ville en lunken britisk real ale eksempelvis virke direkte
malplaceret, og det ville ikke være nogen nydelse at drikke den - og det på
trods af at samme øl kan være den rene gudedrik en sommeraften på terrassen
i det sydlige England. Jeg taler i begge tilfælde af personlig erfaring

Vh/

Jette

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-07-03 22:00

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> writes:
> [...]
Ihvert fald disse fire kan altid fås i Føtex og Bilka

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Hans Hüttel

Dato : 16-07-03 13:12

Anders Vind Ebbesen wrote:

> [...]
> linie, er nem at indtage, og samtidigt ligger blidt i halsen. Dem kan man
> godt klare nogen flere af, så det må blive enden på dette indslag.

Budvar er IKKE amerikansk! Bryggerierne i Budejovice er faktisk ejet af
den tjekkiske stat. Den meget kedelige og vandede (synes jeg)
"Budweiser" brygges af den amerikanske koncern Anheuser-Busch; al lighed
med Budvar er 100% utilsigtet. F.eks. er Budweiser delvist brygget på
ris, som etiketten stolt proklamerer.

Budweis er det tyske navn for byen Budejovice. Budweiser betyder blot
"fra Budweis" ligesom Pilsner betyder "fra Pilsen", og er navnet på en
øltype.

Der var i halvfemserne strid om retten til at kalde sin øl for
Budweiser; før i tiden stod der Budweiser på Budvar-etiketterne, men det
gør der ikke mere. Dette er en konsekvens af striden. Anheuser-Busch
prøvede at opkøbe det tjekkiske bryggeri, men forgæves (heldigvis!)

Hans