Steg på grill
Fra : Morten Pedersen

Dato : 03-07-03 00:26

Hej,

Har efterhånden læst mig til en mængde tips om grillning af stege i
kuglegrill, men hvad foretrækker I og hvorledes behandler i "dyret" -
hvilken marinade, krydderier osv..

På forhånd tak og tak for alle de spændende tråde herinde.

/Morten Pedersen

Fra : Anders Houmark

Dato : 03-07-03 00:59

Morten Pedersen wrote:
> Hej,
>
> Har efterhånden læst mig til en mængde tips om grillning af stege i
> kuglegrill, men hvad foretrækker I og hvorledes behandler i "dyret" -
> hvilken marinade, krydderier osv..

Hej Morten
Først og fremmest, tag og anskaf en kogebog til kuglegrill (de kan lånes
gratis på dit lokale bibliotek :) og læs om de generelle
tilberedelsesmetoder.. Jan Glæsels kogebog "Brug Låget" (webside:
www.bruglaaget.dk) fortæller helt godt med direkte, indirekte og "glæsels"
stegemetoder, der er gode opskrifter med og en del om generel tilberedning +
hvilke krydderier og tilbehør der kan laves til maden.
Af gode ting deri, står bl.a. forklaret hvorfor Weber grillen er at
foretrække (maling afgiver ikke dampe og der er 10 års garanti imod rust),
stegetips (som f.eks. at man ikke skal stikke i en steg da saften så vil
rende ud) og alt muligt andet.
Det giver et godt "overblik" samt viden, og man bliver samtidig rigtig
sulten af alle de gode billeder

Herhjemme griller vi tit stege, fjerkræ, kartofler, bananer (!) og sådan set
en hel del... Siden første gang vi lavede en steg på Weberen (47cm) har vi
ikke tilberedt stege i ovnen! De bliver simpelthen bare bedre på grillen,
synes vi :).. Indirekte varme, alm. krydret ligesom i ovnen, og så ca. samme
stegetid som i ovnen plejer den at stå på herhjemme når der bliver lavet
culottesteg (eller hvordan det nu staves :)..
Flæskesteg er det også blevet til.. Tror ikke der er mange ting vi ikke har
lavet.. Det lækre ved grillen er, at man får en mere saftig/smagsfuld steg
ud af det.. Alle herhjemme er vilde med grillen, og jeg tror da også den vil
blive benyttet en god del af året, og ikke kun her til sommer :)...

......I morgen står menuen på kylling i cola og hvidløgsflütes på grillen, og
salat ved siden af
--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Kasper

Dato : 05-07-03 15:39

kylling i cola ?

--
Mvh Kasper

Tjek Elektronik Chatten på -> http://www.angelfire.com/alt/elektronik/

Fra : Anders Houmark

Dato : 05-07-03 19:50

Kasper wrote:
> kylling i cola ?
Først og fremmest, læs venligst:
På forhånd tak :)

Dernæst ja, kylling i cola! Søger du en opskrift eller?
Vi tog bare en bakke lavet i alufolie, lagde kyllingedelene op i, og
blandede cola og ketchup i forholdet 1:1. Massen skal så ned i bakken, men
ikke over kyllingen.. salt og peber drysses ovenpå kyllingestykkerne. Så er
det bare at tilberede dem, ca. 5 kvarter skal det have..
Smagen det får er dejlig krydret, men vores havde desværre ikke trukket, så
det var kun skindet og ydersiden af kyllingen som smagte af det.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk