Absint - 68% fra Pernod-firmaet
Fra : Bo Warming

Dato : 02-07-03 18:56

Man skrev på denne ng, sidst det engang forbudte og åh-så-farlige stærke
brændevin var oppe at vende på denne ng, at det kan købes på sidegade til
Gl.Kongevej.
Da jeg fornylig kørte gennem denne gode butiks-gade kikkede jeg ned ad
sidegaderne, men så intet - men på selve Gl Kongevej, nær Frb Rådhus, på
nordvest siden, var der en vinhandel, der alt for dyrt solgte PERNOD
firmaets udgave, som jeg ikke syns smager så godt som Pernod der er 45%
Men den slår vist mere en 1½ gange så hårdt, - varedeklaration angiver dog
ikke andet end artemisia-urt som forklaring - og 68% alkohol.

Vinhandleren mente - som jeg - at ritual med smeltet sukkerknald/flambering
er rent til grin.
Vil man have det sødere, så rør sukker i.

"After the first glance, you see things as you wish they were.
After the second, you see things as they are not.
Finally you see things as they really are, and that is the most horrible
thing in the world". (on absinth) Oscar Wilde 1898 - som vist var en snob og
hoppede på KejserNyKlær overtro - absint er ikke hallucinations-skabende
hvis ikke alkoholisme har skabt delirium tremens, og Wilde var ikke
alkoholiker som de mange andre kunstnere i Paris der pralede af deres
absintmisbrug og syfilis(som de næppe havde - fx Toulouse Lautrec).

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 02-07-03 20:40

Bo Warming skrev og skrev:

> [...]
> alkoholiker som de mange andre kunstnere i Paris der pralede af deres
> absintmisbrug og syfilis(som de næppe havde - fx Toulouse Lautrec).

Pernods "absint" overholder den tilladte 0,00001% thujon fra malurt
("artemisia" i BWs indlæg).

Hvis man er helt og aldeles vild i varmen for at prøve et thujon-sus, så
er det ikke sværere end at købe en billig pose tørret malurt i
helsekosten og en flaske vodka - 2 skefulde til en flaske er
tilstrækkeligt - dertil et par dages tålmodighed, og så er den klar.

hvm
--
"Innocence is bliss; Ignorance is evil."

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 03-07-03 15:01

Henrik Veber Madsen wrote:

> [...]
> helsekosten og en flaske vodka - 2 skefulde til en flaske er
> tilstrækkeligt - dertil et par dages tålmodighed, og så er den klar.

Er det virkeligt det eneste man skal gøre, for at prøve det åh-så-forbudte
stof?
Og er det lig med det der var (stadig er nogle steder) i absinthen engang?

--
Jacob

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 04-07-03 13:36

Jacob> Henrik Veber Madsen wrote:
> [...]

Jacob> Er det virkeligt det eneste man skal gøre, for at prøve det åh-så-forbudte
Jacob> stof?

Ja, og ellers kan du jo bare selv plukke malurten. Der er masser af strandmalurt i
DK.

Jacob> Og er det lig med det der var (stadig er nogle steder) i absinthen engang?

Man brugte andre urter, der har betydning for smagen. Anis mm.

Se fx.
http://www.sepulchritude.com/chapelperilous/absinthe/absinthe-recipes.html

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 04-07-03 15:45

Niels Elgaard Larsen wrote:

> Man brugte andre urter, der har betydning for smagen. Anis mm.

Det er jeg nu godt klar over. Det var kun virkningen jeg tænkte på. Så kan
man jo nemlig købe en flaske absinth, og så selv tilsætte ekstra malurt, for
at få den "originale" virkning...

--
Jacob

A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then
you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear
that?" you say. "That's dynamite, baby."

Fra : Jakob Høppermann

Dato : 06-07-03 19:21

Sålænge du ikke sender dit øre til mig, må du gøre hvad du vil

Jakob Høppermann

Fra : Stig Mogensen

Dato : 02-07-03 22:13

> [...]
> Da jeg fornylig kørte gennem denne gode butiks-gade kikkede jeg ned ad
> sidegaderne, men så intet - men på selve Gl Kongevej, nær Frb Rådhus, på

I "Juul's vinhandel" på Værnedamsvej - rigtigt nok en sidegade til Gl.
Kongevej OG Versterbrogade, forhandles Absinth.

Jeg har - endnu ikke - prøvet denne Malurtelikør, men den står på
ønskelisten.

/Stig
--
* SuSE Linux 8.1 Prof, KDE 3.0.5, GeForce4 TI-4800SE *
* P4S333, P4 1.6ghz NW, 512mb DDR333, 80gb Seagate, 20gb IBM *