Guacamole
Fra : BorreBoy

Dato : 02-07-03 14:20

Hejsa.

Nogen der har en god opskrift på subj.?

--
Med venlig hilsen,
Thomas Borre.
Send penge med e-mail:
www.ewire.dk

Fra : Heidi

Dato : 02-07-03 14:25

BorreBoy wrote:
> Hejsa.
>
> Nogen der har en god opskrift på subj.?

Den har nok minimalt at gøre med den originale, hvis der
findes en sådan, men jeg plejer at lave noget i retning af
følgende:

Avocado
Creme fraiche/cheasy fraiche
Citronsaft
Hvidløg (masser!)
Salt og peber
Måske lidt spidskommen
Måske lidt salsa (hvis man alligevel skal bruge noget)
Måske lidt frisk hakket chili, eller chilipulver

Prøv dig frem med mængderne - jeg kan godt lide masser
af hvidløg og en del creme fraiche, men du har måske
en anden smag.

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Jakob T. Eriksen

Dato : 02-07-03 14:56

"BorreBoy" <borreYYY@lucasfilm.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Nogen der har en god opskrift på subj.?

Mexicansk guacamole er som regel noget med avocado, tomater, løg, chili,
korianderblade og spidskommen; men bortset fra på mexicanske restauranter
har jeg altid fået varianter med hvidløg. Her er et forslag - det kan i
sagens natur varieres i det uendelige:

3 modne sorte avocadoer (jeg kender desværre ikke det rigtige navn på arten)
2 fed presset hvidløg
½ finthakket rød chili
1 hakket tomat uden skind
1 hakket stilk forårsløg
1 spsk olivenolie
1 spsk limesaft
1 spsk creme fraiche
1 spsk hakkede korianderblade
½ tsk. stødt spidskommen
salt og peber

avocadoerne moses eller blendes sammen med hvidløg, limesaft og olie. Creme
fraichen røres i, og resten af ingredienserne tilsættes.

Fra : Lene

Dato : 02-07-03 15:59

"BorreBoy" <borreYYY@lucasfilm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej
Først og fremmest skal man selvfølgelig holde creme fraiche på lang afstand
af guacamole. Her er endelig en dip, hvor man slipper for creme fraiche, og
så er der alligevel nogle, der insisterer på at hælde det i alligevel. Ak!
Hvidløg er vist heller ikke særlig autentisk.
Her er mit bud

2 store avocado
1 tomat (sådan plejer måleforholdet vist at være - jeg bruger ca. 3-4
stykker)
1 løg
limesaft
salt
frisk chili - smag dig frem
frisk koriander (udelader jeg selv)

Avocadoerne moses (men ikke helt i smadder) og blandes med de hakkede,
flåede tomater (hvor også kerner og snask er taget ud), det hakkede løg og
chili og de øvrige ingredienser.